• Anonym

Färga håret vid tidig graviditet?

Hur är det med det? Kan det vara skadligt för fostret? Är väldigt tidigt i graviditeten.

• Svar på tråden Färga håret vid tidig graviditet?
  • Anonym

Det handlar om lite bottenfärg men vill inte riskera ngt givetvis.

• Anonym
    Mamma Jansson skrev 2008-08-06 20:29:23 följande:
    sätt på dig nå mun och näs skydd om du är orolig. då får du ju inte in nåt i inandningen.Men själv har jag gjort de utan problem.
    *skratt* ja då skulle väl frisören undra om något Eftersom det är så pass tidigt vill jag helst inte ta upp det med henne annars hade jag ju frågat henne hur det ligger till.
  • Anonym

Ja det har du rätt i Eller kanske någon frisör svarar HÄR tänkte jag

• Anonym

Jag vet att jag hört hos frisören vid ngt tillfälle att det är olämpligt under graviditet att färga och permanenta håret...men OM det är på grund för fostret eller rent färgresultat mässigt vet jag inte. Ingen frisör som kikat in i tråden??

• Anonym

Njae det är mer så att kroppen suger upp ämnena i hårbotten som jag förstått. Frisören har handskar på sej.

• Anonym
    smurfis75 skrev 2008-08-07 16:11:47 följande:
    Googlade lite och hittade bl.a detta:Det finns experter som anser att man ska vara försiktig med att färga håret och bleka slingor under graviditeten, men det finns inga bevis för att det skulle vara farligt för barnet. För många år sedan innehöll hårfärgningsmedel en del ämnen som kunde vara skadliga, t.e.x. formaldehud, men numera finns det vanligtvis inga sådana kemikalier i dem. Den enda ingrediens som man eventuellt kan vulja undvika är stenkolstjära, eftersom vissa experter misstänker att den kan vara cancerframkallande. Om du är det minsta orolig är det bättre att använda växtbaserade produkter. En varnning: Graviditetshormonerna kan få håret att reagera annorlunda på färgningen, så det kan hända att du får en annan färg än den du räknat med. Det finns heller inga belägg för att de kemikalier som används vid permanent skulle vara skadliga för barnet eller dig. Däremot får du vara beredd på att håret kan reagera annorlunda även här, t.e.x. krulligt istället för lockigt. Barnmorskan Therese Som sagt, tror knappast att du behöver oroa dig
    Tack för hjälpen!!!

• Anonym
    SilentStar skrev 2008-08-07 16:27:31 följande:
    Men jisses, skulle kroppen suga upp hårfärg via hårbottnen så skulle det vara livsfarligt för alla att färga håret! blir din hårbotten färgad när du färgar håret?
    Nääe men färgen ligger faktiskt över hårbotten under färgning. Ämnen i hårfärgen kan vara mer eller mindre skadliga. Jag undrar ju för en god saks skull liksom vill inte riskera något då jag precis plussat.
  • Anonym
    Anonym (Frisör) skrev 2008-08-07 16:44:05 följande:
    Ingen fara alls att färga håret, eller belka slingor.Ingn fara heller att håret skulle bli missfärgat.Det händer vääääldigt sällan.
    TACKAR SÅ MYCKET!!! Skrattande Det var många år sedan jag hörde det hos frisören oxå så det är säkert mkt bättre produkter numera. Härligt då ska jag göra mej fin imorgon med gott samvete
  • Anonym

Jag brukar ju göra håret ljusare än det är, utväxt liksom, bottenfärg. Men då är det väl säkert blekning i det??

Svar på tråden Färga håret vid tidig graviditet?