• babykaboom

    BYTA AVLOPP?????? :-O Kostnad...????

    Hej på er alla husproffs!

    Vi håller på att köpa hus förhoppningsvis...
    Det är lite av ett renoveringsobjekt, och det kan vara så att vi kanske måste byta ut alla avloppsrör...

    Alltså det är kommunalt avlopp, så allting utanför huset är ok. Men avloppsrören inne måste nog bytas. Vet inte riktigt hur detta funkar...?!

    Det är en toa uppe och en på bottenvåningen. Sen ska vi nog bygga ett badrum i källaren...

    Nu behöver jag er HJÄLP!!!
    Vad kan detta kosta? Att byta ut rören alltså...

  • Svar på tråden BYTA AVLOPP?????? :-O Kostnad...????
  • LickMeUp

    olika för vart ni köper materialet.
    vänd er till en byggfirma, typ optimera (om det finns på andra orter ) och be om en offert, så hjälper de er att ta fram det ni behöver...


    Fruntimmer är som madrasser mä hôl i
  • Lolagumman

    Ni måste säkert även byta avloppsrören från köket också. Har ingen aning om vad det kostar men räkna med att det blir dyrt!!! Det blir alltid dyrt när man renoverar. Mycket dyrare än man tänkt sig

  • babykaboom

    tack för era svar... dock trista!

    kan ni typ specifera... talar vi 20.000ker eller 200.000kr??? :-O

    Varför måste köket oxå bytas? Måste det göras samtidigt?

  • Korint

    Måste bara säga att tänk er noga för om ni ska bygga badrum i källaren med tanke på risken för översvämning. Ring till kommunens VA-avdelning och hör vad de säger om lägsta anslutningsnivå till avloppet för just ert hus och vilken typ av avloppsledning ni är anslutna till. Nivån på avloppsbrunnarna i gatan ska ligga lägre än golvbrunnen i er källare, det är en tumregel. Så slipper ni få hela källaren full med avloppsvatten om det blir häftiga regn eller stopp i ledningen i gatan om den är i tveksamt skick eller svagt fall.

    Kolla detta ordentligt, för det är så otroligt äckligt att ha andra människors avloppsvatten vällande upp i sitt eget hus och det är mycket omständigt att sanera...

    Jag jobbar som VA-ingenjör, så jag vet att det kan vara lurigt...

    Sagt i all välmening Det är alltid billigare att förebygga än att åtgärda

  • babykaboom

    Tack för rådet, Korint!

    Ska kolla upp det...

    Någon med ungefära prisuppgifter?

  • Pilla 77

    Jag kan kolla med mannen, men ett badrum kan ju kosta vad som helst. Beror ju på vad ni vill och kan göra själva. Men räkna på minst 100 000 för ett färdigt badrum. Att stamrenovera vet jag inte vad det kostar men kan kolla upp det.

  • Pilla 77

    Mannen som är rörmokare säger att byta rör kostar allt från 15-65 000:-

  • Angelven
    babykaboom skrev 2008-08-06 22:33:36 följande:
    tack för era svar... dock trista! kan ni typ specifera... talar vi 20.000ker eller 200.000kr??? :-OVarför måste köket oxå bytas? Måste det göras samtidigt?
    Well - beroende på hur rören ligger (är de tillgängliga ?) så måste
    golven upp, skåpstommar bort, och det både i kök och badrum - i köket kan ni antagligen ställa tillbaka samma kök om ni är försiktiga - men i badrummet finns det kanske kakel och klinkers - då är det mera problematiskt.

    Så, säg worst case - golven måste upp och köket går sönder i nedmontering och det kostar värsta och ni kostar på två fina badrum och ett vackert märkeskök.

    65000(rör)+80*400(golv)+150000(kök)+2*100000(badrum)=445000 kr

    eller så blir det billigaste - det är 1 badrum budgetrenoverat
    och ni byter inget kök och rören är tillgängliga:
    15000(rör)+ 0(golv)+ 0(kök)+1* 20000(badrum)=35000 kr

    Så, det kostar nånstans mellan 35000 och 445000 kronor att byta stammar i ett hus. Om du inte tar lyx - då blir det dyrare

    Det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är (utan att tala om vad du skall ha det till och vilken typ av snöre) eller att fråga vad en bil kostar (den kostar från gratis till 5 millioner...)
  • Korint

    Jag tror att man kan renovera befintliga avloppsrör. Man skickar in nån slags renspropp, borstmaskin/robot eller dylikt och får rena ytor på rören/ledningarna och sen kan man infordra med en ny beläggning, typ en epoxistrumpa för avloppsledningar och polyetenslang för vatten. Vad det kan tänkas kosta har jag ingen aning om, men man slipper bryta upp alla golv och gräva sig ut i gatan. Ring till lite rörföretag och hör med dem. Slipper man riva upp hela huste har man sparat mycket tid, besvär och förmodligen pengar.

    Så kallade scahktfria omläggningsmetoder är det som används idag, jag tror absololut att det används även inom fastigheter.

    Kom på en annan sak, Har ni besiktigat rören så att ni vet att de är i behov av förnyelse? Beroende på material och användning så slits ledningarna ut, men många gånger så är de i bättre skick än man tror. De företag som kan renovera med infordring kan säkert göra en tv-isnpektion av avloppsledningen från stammen ut till gatan och kanske även längre in i huset.

  • frökenpettersson

    Hej, att läsa det TS skrivit lät som att prata om vårt hus. Vi har bytt ut hela avloppsstammen, gjort om ett badrum samt en toalett. Dock tog vi bort duschen som fanns i källaren. Det kostar, det gör det. Men jag kan rekommendera att handla av Rinkaby Rör (de finns på nätet). Deras katalog har kommit att bli vår husbibel. Det bästa är att de levererar hem till dörren.

  • babykaboom

    hej fröken petterson!

    berätta mer!

    Vad kostade hela kalaset? Får man se bilder?

    Tack för ditt svar!
    TS

  • frökenpettersson
    babykaboom skrev 2008-08-20 09:54:20 följande:
    hej fröken petterson!berätta mer! Vad kostade hela kalaset? Får man se bilder?Tack för ditt svar!TS
    Hej :)

    Om du väntar till ikväll så kan du nog få ett svar. Måste fråga maken om han räknat ut det än.

    Vi hörs!
  • frökenpettersson

    Hej :)

    För det första skulle jag sätta mig ner och ta en ordentlig funderare. Är det här något vi ska göra själva eller kan vi leja bort det?

    Lejer ni bort allt kan jag inte ens föreställa mig vad det kostar, bara att det blir mycket.

    Gör ni det själva rekomenderar vi att ni läser in er på byggahus.se. Där finns forum för allt ni kan tänkas behöva.

    Vad det kommer att kosta kan ingen säga men det beror på vad ni har för slags hus.

    En liten översikt:

    Avlopp:

    - rör och material kostar inte mycket jämfört med allt annat ni behöver (tack rinkaby rör)

    - skarven mellan det kommunala vattnet och ert skall fixas vilket innebär att ni behöver gräva (vilken tur att vi kunde göra det inifrån)

    - maskiner skall hyras och det kostar om man inte känner någon som har det man behöver (tack till våra vänner)

    Badrum/toa:

    - kakel, klinkers + allt annat material kostar mycket (vårt badrum är på 3,2 kvm och bara materialet gick på 15000)

    - badrumsinredning är inte billigt (vi köpte visningsexemplar - som affärerna rear ut säsongsvis)

    Alltså, jag har pratat med maken och detta inlägg skulle kunna bli hur långt som helst. Det vi kan säga är att det blir dyrt hur ni än gör. Frågan är väl bara om NI har lust att lägga ner allt jobb det innebär??

    Vi kunde göra allt innan vi flyttade in, vilket var smart. Vi kan inte säga hur mycket allt gått på för vi har inte räknat ut det än men det blev inte billigt fast vi kände rätt folk och fick till bra dealar.

    Gör som vi: läs in er på byggahus.se. Prata sen igenom allt och försök finna lösningar. Kolla igenom er bekantskapskrets. Ställ för- och nackdelar med "göra själv" och "leja bort" mot varandra och bestäm er.

    Hur ni än gör blir det dyrare och mer jobb än ni föreställt er. Så enkelt är det.

    Ps, lämna ett meddelande på min sida om du vill prata mer.

    Lycka till :)

  • Girly

    En vvs-montör inom Göteborgsområdet ligger på 468kr/timme EXKL. moms. Servicebil tillkommer också vid varje resa, ca 3-400kr (exkl. moms)

    Har inte läst annat än ditt inlägg TS.
    Pappa har vvs-firma o det är dom uppgifterna jag går efter.
    Svårt att svara på rak arm men begär en offert från närliggande vvs-företag. Dom kommer då o kikar, gör en bedömning o ger en offert.

    Att tänka på,
    OM ni köper materialet själv så brukar en del firmor ta en extra timpeng (vanligtvis 100kr mer/timme) för bortfallen materialkostnad. Det brukar alltså inte löna sig i längden o beställa från nätet o så.

    Dessutom får man en garanti på utfört arbete om en firma gör det. Att arbeta med vvs och el kan ställa till väldiga problem.

  • John Samy

    Hej
    jag har köpt ett Hus i Åkersberga det var ett gammalt hus från 65 talet byggt vi har renoverade uppe hela huset och alla rör med nytt system bara källare kavar att byta avloppet det finns 3 avlopp och vill byta vad kostar det att byta ?!
    tack
    Med vänlig hälsning
    John Samy

Svar på tråden BYTA AVLOPP?????? :-O Kostnad...????