Inlägg från: Korint |Visa alla inlägg
  • Korint

BYTA AVLOPP?????? :-O Kostnad...????

Måste bara säga att tänk er noga för om ni ska bygga badrum i källaren med tanke på risken för översvämning. Ring till kommunens VA-avdelning och hör vad de säger om lägsta anslutningsnivå till avloppet för just ert hus och vilken typ av avloppsledning ni är anslutna till. Nivån på avloppsbrunnarna i gatan ska ligga lägre än golvbrunnen i er källare, det är en tumregel. Så slipper ni få hela källaren full med avloppsvatten om det blir häftiga regn eller stopp i ledningen i gatan om den är i tveksamt skick eller svagt fall.

Kolla detta ordentligt, för det är så otroligt äckligt att ha andra människors avloppsvatten vällande upp i sitt eget hus och det är mycket omständigt att sanera...

Jag jobbar som VA-ingenjör, så jag vet att det kan vara lurigt...

Sagt i all välmening Det är alltid billigare att förebygga än att åtgärda

• Korint

Jag tror att man kan renovera befintliga avloppsrör. Man skickar in nån slags renspropp, borstmaskin/robot eller dylikt och får rena ytor på rören/ledningarna och sen kan man infordra med en ny beläggning, typ en epoxistrumpa för avloppsledningar och polyetenslang för vatten. Vad det kan tänkas kosta har jag ingen aning om, men man slipper bryta upp alla golv och gräva sig ut i gatan. Ring till lite rörföretag och hör med dem. Slipper man riva upp hela huste har man sparat mycket tid, besvär och förmodligen pengar.

Så kallade scahktfria omläggningsmetoder är det som används idag, jag tror absololut att det används även inom fastigheter.

Kom på en annan sak, Har ni besiktigat rören så att ni vet att de är i behov av förnyelse? Beroende på material och användning så slits ledningarna ut, men många gånger så är de i bättre skick än man tror. De företag som kan renovera med infordring kan säkert göra en tv-isnpektion av avloppsledningen från stammen ut till gatan och kanske även längre in i huset.

Svar på tråden BYTA AVLOPP?????? :-O Kostnad...????