• aneka

Tipsa mig om bra vinteroverall

behöver hjälp från er som provat flera än jag. har testat reimas och den va bra men dyr och ser ju sisådär ut. hm´s va tung, tjock och otymplig men bra pris va gillar ni bäst för vinteroverall. hur är pops? lindex?

• Svar på tråden Tipsa mig om bra vinteroverall
  • kristinah

de funktionsoveraller som har en vättentäthet på över 5000 vattenpelare är ju mer vattentäta än galon

Så nanook, nya reima för i år, troll t ex är ju helt vattentäta och tål att sitta med i vattenpölar  bättre än galon t o m.

• Faster M

Didriksons är enligt mig outstanding!

• DecemberBebis

hade en name it till dottern i vintas..
    jättebra var den.. vattentät ,värmedyna i rumpan ,enkel att ta på, kostade nog 699 kr och var värt varenda krona ! 

• kristinah
    kristinah skrev 2008-08-25 18:28:53 följande:
    de funktionsoveraller som har en vättentäthet på över 5000 vattenpelare är ju mer vattentäta än galonSå nanook, nya reima för i år, troll t ex är ju helt vattentäta och tål att sitta med i vattenpölar  bättre än galon t o m.
    tar tillbaks reima tfrån gruppen - de verkar mest ha uppdaterat slitstyrkan iår

men de har 5000 i vattenpelare vilket är samma som galonkläder.
  • pelagonia
    Mamasnest skrev 2008-08-25 14:37:22 följande:
    Om det är +2 och ösregen så tycker jag att de behöver mer än ett par tights under regnbyxorna så då brukar jag sätta på dem fleecebyxor. Den här overallen har jag beställt: www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx Den var faktiskt bättre än jag trodde.
    Den har jag från förra säsongen men sonen anv den inte mer än 2 gånger. Den var ju varm så den kan ju räcka en bra in på vintern i Skåne där vi inte ha super kalla vintrar. Och den fick bra betyg av många köpare.
    Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Mamasnest
    DecemberBebis skrev 2008-08-25 18:38:10 följande:
    hade en name it till dottern i vintas..jättebra var den.. vattentät ,värmedyna i rumpan ,enkel att ta på, kostade nog 699 kr och var värt varenda krona ! 
    Var köper man den?
    pelagonia skrev 2008-08-25 19:52:41 följande:
    Den har jag från förra säsongen men sonen anv den inte mer än 2 gånger. Den var ju varm så den kan ju räcka en bra in på vintern i Skåne där vi inte ha super kalla vintrar. Och den fick bra betyg av många köpare.
    Det är lite så jag tänker, hur många gånger förra året krävdes det en varm overall?
    Trebarnsmamma på heltid
  • jen bossman

jag tycker man ska undvika galon i den mån det går. Därför utesluter jag fleecefodrade galonkläder. didriksons är väldigt bra till ett relativt bra pris. PoP-overallen tycker jag är alldeles för dyr för den kvaliten man får. Reima tycker jag själv är bra men alldeles för dyr.

Köper numera alltid didriksons

• Mamma och Mor
    jen bossman skrev 2008-08-25 21:26:42 följande:
    jag tycker man ska undvika galon i den mån det går. Därför utesluter jag fleecefodrade galonkläder. didriksons är väldigt bra till ett relativt bra pris. PoP-overallen tycker jag är alldeles för dyr för den kvaliten man får. Reima tycker jag själv är bra men alldeles för dyr. Köper numera alltid didriksons

Varför tycker du att man ska undvika galon?

Här i södra sverige, med de fullständigt värdelöst slaskiga vintrarna är det ju ingen poäng alls att ha riktiga vinteroveraller eller för den delen vinterskor. Overallerna blir för varma samt blir blöta av allt slask och skorna tar in vatten då barnen hoppar jämfota i djupa vattenpölar.
    Vi hade fleecefodrade galonkläder och allvädersstövlar alla vintermånader förra året och fick bara beröm från dagis då vi var en av de få som hade kläder anpassade till vädret...

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • jen bossman
    Mamma och Mor skrev 2008-08-25 21:38:38 följande:
    Varför tycker du att man ska undvika galon?
    Här i södra sverige, med de fullständigt värdelöst slaskiga vintrarna är det ju ingen poäng alls att ha riktiga vinteroveraller eller för den delen vinterskor. Overallerna blir för varma samt blir blöta av allt slask och skorna tar in vatten då barnen hoppar jämfota i djupa vattenpölar. Vi hade fleecefodrade galonkläder och allvädersstövlar alla vintermånader förra året och fick bara beröm från dagis då vi var en av de få som hade kläder anpassade till vädret...
    Därför att galon andas inte, det blir iskallt eller som våtvarmt omslag och otympligt.. Om barnet är fuktigt och varmt ökar risken dessutom att få svamp.
  • pelagonia
    Mamma och Mor skrev 2008-08-25 21:38:38 följande:
    Varför tycker du att man ska undvika galon?Här i södra sverige, med de fullständigt värdelöst slaskiga vintrarna är det ju ingen poäng alls att ha riktiga vinteroveraller eller för den delen vinterskor. Overallerna blir för varma samt blir blöta av allt slask och skorna tar in vatten då barnen hoppar jämfota i djupa vattenpölar. Vi hade fleecefodrade galonkläder och allvädersstövlar alla vintermånader förra året och fick bara beröm från dagis då vi var en av de få som hade kläder anpassade till vädret...
    Så denna skulle funka i Södra skåne som fleecefodrade galonkläder som du skriver ?

www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=203046&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Eller var har du köpt dina fodrade galonkläder ?
    Jag skall nog oxå bara köra med fodrade gummistövlar med tanke på slaskigt väder..bor utanför Lund.
    Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • SmillasMamma

Mina två favoriter (upprepar mig från annan tråd )
    * Norska TROLL med invändigt foder i ren ull, löstagbart o tvättbart
    * Helly Hansen - helt överlägset POP både i kvalitet o PRIS

• vampyria2

jag köpte en lego, hon i affären rekomenderade den hon hade haft den till sina barn och var jätte nöjd.
    Köpte en svart och den var grymmt snygg och den går att ha i torrkskåp, den är vatten avstötande och inte för tjock så de kan röra sig i den

• vampyria2

Men fodrade galon kläder är ju inte till för kalla vinterdagar, de är till för slaskväder och de klarar inte låga temperaturer utan temp som ligger runt 0 grader är de anpassade för

• aneka

det blev en reima till slut och man kan ha den i torkskåp på hög temperatur.

• Mamasnest

Jag har bestämt mig för Molo till stora tjejen och IdaT till lilla tjejen, de kommer att bli såååå fina och torra hela vintern.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamma och Mor
    pelagonia skrev 2008-08-26 08:06:03 följande:
    Så denna skulle funka i Södra skåne som fleecefodrade galonkläder som du skriver ?www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx var har du köpt dina fodrade galonkläder ?Jag skall nog oxå bara köra med fodrade gummistövlar med tanke på slaskigt väder..bor utanför Lund.
    Det tror jag nog alldeles säkert att det gör :)
    Jag bor en bit från Örebro och här räckte fodrade galonkläderna hela vintern. Köpte faktiskt från Ellos i år, men den tvådelade varianten. Jag har fått hem den och den verkade bra.
    ~Vår fina tjej - Miriam 061213~
Svar på tråden Tipsa mig om bra vinteroverall