• Trash is fun

    En fråga om antabus och alkoholfri öl. Snabba svar tack.

    Kan man dricka alkoholfria öl med 0,5% alkohol när man äter antabus?

  • Svar på tråden En fråga om antabus och alkoholfri öl. Snabba svar tack.
  • Anonym

    Om man äter antabus ska man inte dricka nåt med alkohol i oavsettt styrkan!

  • Pikku Enkeli

    Alkoholfritt med 0,5% alkohol? Då är det väl inte alkoholFRITT... Och Antabus reagerar på minsta lilla alkohol.

  • Trash is fun

    Okej min sambo tog dom från hyllan på bolaget där det står "alkoholfritt" då tycker man ju att det ska vara helt fritt från alkohol, tur man läste på flaskan då....

  • Midwinter

    denna diskussion kommer ofta upp i samband med graviditet. Den är alkoholfri, visst innehåller den alkohol men ingen stor mängd. Typ samma mängd som filmjölk o bröd innehåller

  • Trash is fun

    tror du systembolaget kan svara på om man kan dricka så låg alkoholhalt på antabus?
    Man vill ju inte chansa utan vara helt säker så man slipper alla hemska biverkningar

  • frecklefart90

    ring sjukvårdsrådgivningen istället.
    De på systembolaget vet ju ingenting om tabletter och deras biverkningar

  • Anonym

    Jag äter antabus och dricker alkoholfri öl och vin. Funkar kanon för mig.

  • MisS60
    Midwinter skrev 2008-08-08 15:37:53 följande:
    denna diskussion kommer ofta upp i samband med graviditet. Den är alkoholfri, visst innehåller den alkohol men ingen stor mängd. Typ samma mängd som filmjölk o bröd innehåller
    Nej, filmjölk och etc. innehåller promille. Detta innehåller en halv procent.
  • MisS60
    Pikku Enkeli skrev 2008-08-08 15:27:22 följande:
    Alkoholfritt med 0,5% alkohol? Då är det väl inte alkoholFRITT... Och Antabus reagerar på minsta lilla alkohol.
    Jo, upp till 0,5% kallas alkoholfri (även om det de facto inte är det )
    sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholfri
  • Trash is fun

    tack för era svar. Tar det säkra före det osäkra så det blir HELT alkholfritt vin med 0,0%

  • Midwinter
    MisS60 skrev 2008-08-08 16:25:39 följande:
    Nej, filmjölk och etc. innehåller promille. Detta innehåller en halv procent.
    0,5% = 5promille.. Ölen innehåller alltså också promille
  • MisS60
    Midwinter skrev 2008-08-08 17:13:08 följande:
    0,5% = 5promille.. Ölen innehåller alltså också promille
    det ska stå 1 promille... bidde fel
  • Anonym

    min läkare på beroendemottagningen säger att när det rör sig omhalter på mindre än 0.8 så är det försummbart så då räknas det som alkoholfritt. Vissa skriver ut när det är under vissa inte. Både vin och öl är alltid mer än 0.0 men det skrivs inte alltid ut. Tex som tidigare sagts skriver man inte ut det på filmjölk.
    I mitt hemland finland står det alltid 0.0% på alkoholfri öl medans samma öl har 0.5 i sverige. Tvärtom finns det alkoholfritt vin här där det står 0.0% medans det står 0.4 i finland.
    Men poängen är att när det är under 0.8 räknas det som alkoholfritt.

  • Trash is fun

    Oj, det får bära eller brista med andra ord. Börjar man m ´å skummt så är det ju bara att sluta dricka =)

  • MisS60
    Anonym skrev 2008-08-08 17:59:35 följande:
    min läkare på beroendemottagningen säger att när det rör sig omhalter på mindre än 0.8 så är det försummbart så då räknas det som alkoholfritt. Vissa skriver ut när det är under vissa inte. Både vin och öl är alltid mer än 0.0 men det skrivs inte alltid ut. Tex som tidigare sagts skriver man inte ut det på filmjölk.I mitt hemland finland står det alltid 0.0% på alkoholfri öl medans samma öl har 0.5 i sverige. Tvärtom finns det alkoholfritt vin här där det står 0.0% medans det står 0.4 i finland.Men poängen är att när det är under 0.8 räknas det som alkoholfritt.
    under 0,5% är det ju, jag har ju tom länkat.
  • Anonym

    Trash is fun skrev 2008-08-08 19:24:16 följande:


    Oj, det får bära eller brista med andra ord. Börjar man m ´å skummt så är det ju bara att sluta dricka =)
    Hur gick det??

    //nyfiken i en strut
  • Trash is fun

    Det gick bra. Jag drack en vinare 0,0% och en av ölen och det var inga problem alls.

    Idag drack jag 3 sånna där öl och det hände inget

  • Anonym

    Trash is fun skrev 2008-08-09 22:07:33 följande:


    Det gick bra. Jag drack en vinare 0,0% och en av ölen och det var inga problem alls.Idag drack jag 3 sånna där öl och det hände inget
    Det är ju jättebra. För egen del så känns det så mkt lättare och roligare att vara nykter om jag "får" dricka alkoholfria öl åtminstone.

    Vilken sort dricker du? Själv provade jag Carlsberg och den smakade precis som vanlig öl tyckte jag. Jättegod ju.

    Men jag tar inga antabus...
  • Trash is fun

    Jag drack också carlsberg. Dom är jättegoda!och det känns ju lite festligare att dricka öl än att tex pimpla loka.

    Jag ska sluta med antabus snart, kan inte tillförlita mig på dom resten av livet

Svar på tråden En fråga om antabus och alkoholfri öl. Snabba svar tack.