• hylero

Dinkelmjöl?

Har tänkt baka med dinkel. Har inte gjort det tidigare.
    Är det svårt? Fungerar det som vanligt vetemjöl?

Dinkelsikt, fullkornsmjöl av dinkel, dinkelmjöl? Är det samma sak?

Tacksam för svar. : )

• Svar på tråden Dinkelmjöl?
  • danish

köp dinkelmjöl.. på förpackningen finns ett recept på bröd som e jättegott..

• danish

ja de är nyttigare.. varför ska ja be min fru svara på när hon kommer hem,,, hon e bra på sånt.. själv bara äter ja de..

• hylero

Tack för svar.

Måste förtydliga mig lite.
    Ska baka lite olika, tex bullar, muffins osv. Har hittat recept i en bok som verkar bra. Men det kallas olika. Därför min fråga.
    Har köpt "mjöl" redan. Funderar på om jag kan använda samma till allt.

• karby

Fullkornsdinkelmjöl blir inte lika luftigt som vitt vetemjöl när man bakar, men det funkar ändå till det mesta. Skillnaden mellan fullkornsdinkelmjöl och siktat dinkelmjöl är väl lite samma som skillnaden mellan grahamsmjöl (fullkornsvetemjöl) och vitt vetemjöl.

• hylero

Ok, får pröva mig fram. Tack.

• danish
    hylero skrev 2008-08-09 18:16:01 följande:
    Tack för svar.Måste förtydliga mig lite.Ska baka lite olika, tex bullar, muffins osv. Har hittat recept i en bok som verkar bra. Men det kallas olika. Därför min fråga.Har köpt "mjöl" redan. Funderar på om jag kan använda samma till allt.
    ja har gjort mocka rutor å sockerkaka på dinkelmjöl de vart helt okej..
  • danish
    hylero skrev 2008-08-09 18:16:01 följande:
    Tack för svar.Måste förtydliga mig lite.Ska baka lite olika, tex bullar, muffins osv. Har hittat recept i en bok som verkar bra. Men det kallas olika. Därför min fråga.Har köpt "mjöl" redan. Funderar på om jag kan använda samma till allt.
    ja har gjort mocka rutor å sockerkaka på dinkelmjöl de vart helt okej..
    har även gjort pannkakor våfflor på dinkelmjöl.. funkar oxå bra...
  • karby
    danish skrev 2008-08-09 20:26:10 följande:
    ja har gjort mocka rutor å sockerkaka på dinkelmjöl de vart helt okej..har även gjort pannkakor våfflor på dinkelmjöl.. funkar oxå bra...
    Ja, pannkakor funkar ypperligt med dinkelmjöl. Jag brukar göra pannkakor och våfflor med fullkornsdinkel. Faktiskt går det att exprimentera mycket mer än folk tror när det gäller pannkakor. Många är liksom rädda att de inte ska hålla ihop eller något om man inte följer standardrecepten. Jag till exempel trodde först att det inte gick att göra pannkakor när jag blev vegan. Pyttsan! Det går ju alldeles utmärkt. De pannkakor jag gör oftast nu består av fullkornsdinkelmjöl, havremjölk, lite sojaproteinpulver, ibland lite vetegroddar och ibland bovetemjöl, kanel, kardemumma, salt och ibland ingefärspulver.

En annan pannkaka jag brukar göra ibland är inspirerad av ett recept på atta dosha, en vedisk pannkaka. Den består av grahamsmjöl, vatten, sambal oelek, gurkmeja, torkad koriander och salt. God att äta med bönröror, groddar, rostade solrosfrön, stekt svamp och grönsaker. Lite OT kanske..
Svar på tråden Dinkelmjöl?