Dinkelmjöl?
Har tänkt baka med dinkel. Har inte gjort det tidigare.
Är det svårt? Fungerar det som vanligt vetemjöl?
Dinkelsikt, fullkornsmjöl av dinkel, dinkelmjöl? Är det samma sak?
Tacksam för svar. : )
Har tänkt baka med dinkel. Har inte gjort det tidigare.
Är det svårt? Fungerar det som vanligt vetemjöl?
Dinkelsikt, fullkornsmjöl av dinkel, dinkelmjöl? Är det samma sak?
Tacksam för svar. : )
Tack för alla svar.
Ska baka i veckan.
Gjorde tacopaj häromdagen, blev jättegott. Anv dinkelmjöl, sojamjöl o smör t degen. I köttfärsen blandade jag i kidneybönor. Recept som jag hittade i en Gi-bok, som jag lånat på bibblan.
Ja dinkel är ett urvete så det fungerar på samma sätt och kan användas till samma saker som vetemjöl, fast det är nyttigare. När det gäller mängder så kan det variera lite. Det gör det även mellan olika fabrikat av vetemjöl och beroende på hur det har förvarats. Ett mjöl som förvarats varmt och torrt kräver mer vätska än ett som förvarats kallt och fuktigt.
Brukar göra pizzadeg på 50% dinkel och 50% italienskt 00-mjöl och den blir godare och knaprigare med dinkel än utan.
Ska testa enbart dinkel nästa gång för att se hur det blir.
Var köper du det? Märke/"modell"?
Eller är det samma som durumvetemjöl?
Jag använder dinkel till allt... ist för vetemjöl och mår mycket bättre av det. Använder det som vetemjöl i såser, bröd, kakor etc etc.. och aldrig fått ett dåligt resultat pgr av mjölet...
jag har den erfarenheten att man behöver ha mindre dinkel än vanlig mjöl.
Sedan finns det vissa glutenintoleranta som tål dinkel.
Här kör vi såser på dinkel mjöl och havre mjölk och INGEN som vi har bjudit känner av att det är ngt speciellt...
Dinkelmjöl binder ju mer vätska, därav kan du använda mindre mängd (om jag förstått det rätt, dvs om du byter ut ett recept med vanligt vetemjöl mot dinkelmjöl så får du minska mängden mjöl)...
Fru Korpamo skrev 2008-08-11 04:16:08 följande:
Fru Korpamo skrev 2008-08-11 04:16:08 följande:
Ja jag har bytt dinkel rakt av... ist för vetemjöl... visst får man höfta lite för att det ska bli bra eftersom dinkeln ibland kräver mindre vätska..