• hylero

Dinkelmjöl?

Har tänkt baka med dinkel. Har inte gjort det tidigare.
    Är det svårt? Fungerar det som vanligt vetemjöl?

Dinkelsikt, fullkornsmjöl av dinkel, dinkelmjöl? Är det samma sak?

Tacksam för svar. : )

• Svar på tråden Dinkelmjöl?
  • hylero

Tack för alla svar.
    Ska baka i veckan.
    Gjorde tacopaj häromdagen, blev jättegott. Anv dinkelmjöl, sojamjöl o smör t degen. I köttfärsen blandade jag i kidneybönor. Recept som jag hittade i en Gi-bok, som jag lånat på bibblan.

• Kärnhuset

Ja dinkel är ett urvete så det fungerar på samma sätt och kan användas till samma saker som vetemjöl, fast det är nyttigare. När det gäller mängder så kan det variera lite. Det gör det även mellan olika fabrikat av vetemjöl och beroende på hur det har förvarats. Ett mjöl som förvarats varmt och torrt kräver mer vätska än ett som förvarats kallt och fuktigt.

• SE10

Brukar göra pizzadeg på 50% dinkel och 50% italienskt 00-mjöl och den blir godare och knaprigare med dinkel än utan.

• SE10

Ska testa enbart dinkel nästa gång för att se hur det blir.

• hylero
    SE10 skrev 2008-08-10 16:35:28 följande:
    Brukar göra pizzadeg på 50% dinkel och 50% italienskt 00-mjöl och den blir godare och knaprigare med dinkel än utan.
    Vad är italienskt 00-mjöl?
  • SE10
    hylero skrev 2008-08-10 17:18:52 följande:
    Vad är italienskt 00-mjöl?
    En typ av vetemjöl som italienarna använder till att baka pizza och till kakor etc.
  • PerG

Var köper du det? Märke/"modell"?

Eller är det samma som durumvetemjöl?

SE10 skrev 2008-08-10 17:41:21 följande:
    En typ av vetemjöl som italienarna använder till att baka pizza och till kakor etc.
  • SE10
    PerG skrev 2008-08-10 20:05:06 följande:
    Var köper du det? Märke/"modell"?Eller är det samma som durumvetemjöl?
    Det är inte samma som durumvetemjöl så vitt jag vet, utan ett relativt finmalet vetemjöl. Köper det på en italiensk delikatessen, men vissa större välsorterade matbutiker brukar också ha det. Finns en rad olika märken det jag köper kommer i ljusblå/vit tvärrandiga 1kg påsar.

Det är väl värt att testa, tycker att det är en tydlig skillnad emot "vanligt" vetemjöl.
  • Fru Korpamo

Jag använder dinkel till allt... ist för vetemjöl och mår mycket bättre av det. Använder det som vetemjöl i såser, bröd, kakor etc etc.. och aldrig fått ett dåligt resultat pgr av mjölet...
    jag har den erfarenheten att man behöver ha mindre dinkel än vanlig mjöl.

Sedan finns det vissa glutenintoleranta som tål dinkel.

Här kör vi såser på dinkel mjöl och havre mjölk och INGEN som vi har bjudit känner av att det är ngt speciellt...

• PerG

Dinkelmjöl binder ju mer vätska, därav kan du använda mindre mängd (om jag förstått det rätt, dvs om du byter ut ett recept med vanligt vetemjöl mot dinkelmjöl så får du minska mängden mjöl)...

Fru Korpamo skrev 2008-08-11 04:16:08 följande:

Jag använder dinkel till allt... ist för vetemjöl och mår mycket bättre av det. Använder det som vetemjöl i såser, bröd, kakor etc etc.. och aldrig fått ett dåligt resultat pgr av mjölet...jag har den erfarenheten att man behöver ha mindre dinkel än vanlig mjöl.
  • happydiamond
    Svar på #10
    menar du pannkakor som i tjockpannkaka som man gör i ugnen eller tunna pannkakor??
    sorry är norrlänning och blir alltid lite förvirrad. vi säger ju plättar om dom man gör i stekpanna och pannkaka om den i ugnen!! Flört
  • danish
    happydiamond skrev 2008-08-11 17:50:58 följande:
    Svar på #10menar du pannkakor som i tjockpannkaka som man gör i ugnen eller tunna pannkakor??sorry är norrlänning och blir alltid lite förvirrad. vi säger ju plättar om dom man gör i stekpanna och pannkaka om den i ugnen!!
    funkar på båda..
  • hylero

Fru Korpamo skrev 2008-08-11 04:16:08 följande:

Jag använder dinkel till allt... ist för vetemjöl och mår mycket bättre av det. Använder det som vetemjöl i såser, bröd, kakor etc etc.. och aldrig fått ett dåligt resultat pgr av mjölet...jag har den erfarenheten att man behöver ha mindre dinkel än vanlig mjöl.Sedan finns det vissa glutenintoleranta som tål dinkel.Här kör vi såser på dinkel mjöl och havre mjölk och INGEN som vi har bjudit känner av att det är ngt speciellt...
    Å, till sås också. Stuvningar med?
    Pratade lite i går med min man om detta. Men trodde inte att det skulle funka. Varför vet jag ej. Gammal vana, det går aldrig. ; )
    Det måste vi pröva.
    Bakade muffins i går m dinkel, blåbär, fikon bla. Glömde att ta i mjölk men dom gick att äta i varje fall.
    Gjorde pizza i söndags. Degen blev jättekladdig, fick ta i 2 dl extra. Men även det blev bra, ingen som märkte något.
  • Fru Korpamo

Ja jag har bytt dinkel rakt av... ist för vetemjöl... visst får man höfta lite för att det ska bli bra eftersom dinkeln ibland kräver mindre vätska..

Svar på tråden Dinkelmjöl?