Inlägg från: hylero |Visa alla inlägg
  • hylero

Dinkelmjöl?

Har tänkt baka med dinkel. Har inte gjort det tidigare.
    Är det svårt? Fungerar det som vanligt vetemjöl?

Dinkelsikt, fullkornsmjöl av dinkel, dinkelmjöl? Är det samma sak?

Tacksam för svar. : )

• Svar på tråden Dinkelmjöl?
  • hylero

Tack för svar.

Måste förtydliga mig lite.
    Ska baka lite olika, tex bullar, muffins osv. Har hittat recept i en bok som verkar bra. Men det kallas olika. Därför min fråga.
    Har köpt "mjöl" redan. Funderar på om jag kan använda samma till allt.

• hylero

Ok, får pröva mig fram. Tack.

• hylero

Tack för alla svar.
    Ska baka i veckan.
    Gjorde tacopaj häromdagen, blev jättegott. Anv dinkelmjöl, sojamjöl o smör t degen. I köttfärsen blandade jag i kidneybönor. Recept som jag hittade i en Gi-bok, som jag lånat på bibblan.

• hylero
    SE10 skrev 2008-08-10 16:35:28 följande:
    Brukar göra pizzadeg på 50% dinkel och 50% italienskt 00-mjöl och den blir godare och knaprigare med dinkel än utan.
    Vad är italienskt 00-mjöl?
  • hylero

Fru Korpamo skrev 2008-08-11 04:16:08 följande:

Jag använder dinkel till allt... ist för vetemjöl och mår mycket bättre av det. Använder det som vetemjöl i såser, bröd, kakor etc etc.. och aldrig fått ett dåligt resultat pgr av mjölet...jag har den erfarenheten att man behöver ha mindre dinkel än vanlig mjöl.Sedan finns det vissa glutenintoleranta som tål dinkel.Här kör vi såser på dinkel mjöl och havre mjölk och INGEN som vi har bjudit känner av att det är ngt speciellt...
    Å, till sås också. Stuvningar med?
    Pratade lite i går med min man om detta. Men trodde inte att det skulle funka. Varför vet jag ej. Gammal vana, det går aldrig. ; )
    Det måste vi pröva.
    Bakade muffins i går m dinkel, blåbär, fikon bla. Glömde att ta i mjölk men dom gick att äta i varje fall.
    Gjorde pizza i söndags. Degen blev jättekladdig, fick ta i 2 dl extra. Men även det blev bra, ingen som märkte något.
Svar på tråden Dinkelmjöl?