Ostbricka
Vi skall göra en ostbricka. Mysigt värre.
Gott vin, lite kex, lite frukt och givetvis ost av 10 olika slag. Blandat mjuk och hårdostar.
Ge mig en lista på goda ostar och frukter samt ett utsökt vitt vin till
Vi skall göra en ostbricka. Mysigt värre.
Gott vin, lite kex, lite frukt och givetvis ost av 10 olika slag. Blandat mjuk och hårdostar.
Ge mig en lista på goda ostar och frukter samt ett utsökt vitt vin till
Päron
vindruvor - röda o gröna
färsk ananas
färsk papaya
(båda skurna i bitar)
Jordgubbar
Brie-ost
Stiltonost
Grönmögelost
Blåmögelost
Chevréost
Rökt ost
Färskost - cantadou tex eller Bonjour
Cambozola, Brie och brännvinsost är ett måste på min ostbricka. Sen brukar jag fylla upp med Bonjours gräslök, taco och vitlök eller andra sorter...
Till detta brukar jag ha vindruvor (gröna) och päron som jag skurit i klyftor och kärnat ur.
Vin varierar väldigt beroende på vad jag är sugen på. Ibland blir det finare och ibland bara en vanlig hederlig black tower
Vitt vin alltså...
papaya har jag aldrig haft, det lät exotiskt o spännande att prova.
Jag kan tillägga att detta får gärna vara lite udda variant av ostbricka då vi inte är rädda att prova nya smaker
ha antingen färska eller torkade fikon till, en skål med valnötter brevid brickan , det är tokgott tillsammans med päron o en god mögelost som s:t agur...mums....
Lyckost dina gäster!
Vi brukar ha; aprikoser, päron, selleri, valnötter och vindruvor eller nåt. Och så fäbodknäcke, flatbröd, gärna små knäckis, digestive och salta kex.
Goda hårdostar; Primadonna (absolut bäst, mmmm...), lagrad västerbotten eller grevé
De vita favoriterna (i fallande skala); Castello (vit då alltså), Brie, Hong, och Camembert.
Grönmögel; Cambonzola, Hong, Gorgonzola, Castello, ev Roquefort eller Stilton
Sen någon naturell fäskost typ Philadelphia och någon god kittost typ Port Salut eller Livarot.
Jag älskar rödvin, favoriten just nu är Café, men ska man ha vitt vin så är ju Jacobs Creek Chardonnay aldrig fel!
Frukt: Physalis, päron, gärna kvittenmarmelad om du kan hitta det. Fikonmarmelad fungerar också bra. Man tar blå- eller grönmögelost och så en klick marmelad på. Underbart gott (mycket vanligt att få till osten i Storbritannien). Vindruvor kanske. Färska fikon.
Vin: jag älskar portvin till ost!!
Carr's ostkex är supergoda, bör finnas i välsorterad stormarknad (hittade på Willys och Citygross).
Ostar: En cheddar, blå- eller grönmögel. Jag gillar en billig sort som heter Bavaria Blue, de är lite mjukare. Shropshire Blue är skitgott, men svårt att få tag på i Sverige.
En riktigt mogen Brie.
Får- eller getost.
Ha gärna med lite lufttorkad skinka också. Scan (tror jag det är) har sådana snackpåsar med små bitar skinka eller nötkött i. De är supergoda och rymmer mer än man tror.
miss alm skrev 2008-08-09 20:19:36 följande:
Melon typ honungsmelon är gott till också...
Det finns en fantastiskt spännande ost som heter "Berusad Berola", den lagras indränkt i jästa vindruvor, vilket ger en fantastisk smak, men även ett spännande utseende. Den luktar MASSOR!
En annan favorit är Brie de Meux, en brie som faktiskt har mycket smak, men ändå är ganska mild och krämig.
Har fått lära mig att vindruvor absolut INTE skall ätas till ostbricka ihop med vin eftersom syrorona i vinet och frukten inte harmonierar. (Systembolagets ost- och vinprovning)
Miss Alm: Jag köpte den på Coop konsum city i Umeå...tillhörde deras bemannade charks favoriter.
UmeåElin; Tack! Jag bor förvisso i Lund, men jag ska finkamma coops diskar!
tack, tusen tack. nu har vi massor att gå på. I helgen blir det. mys pys när barnen lagt sig. levande ljus. ostbricka på golvet. För det skall bli lite picknic stämning. hade det varit fint väder hade vi suttit ute på gräsmattan.
Stopp! Ingen har ju nämnt Vacherol - absolut godast osten
haha vi tog med den osten. tur du skrev innan jag handlade. Vi hade i övrigt en underbar inomhuspicnick