• Anonym (???)

Gravid igen efter 9 månader???

Vågar inte ta ett grav.test men misstänker starkt att jag är gravid igen. Min lilla bebis är bara 9 månader. Många tankar som far runt just nu.... Hade inte alls planerat att bli gravid så här snart. Hur ska kroppen orka? Hur blir det med jobbet? Är det rättvist mot första barnet att få ett syskon så snart? Om jag är gravid kommer jag att behålla barnet och göra det bästa av situationen och det kommer att vara ett älskat och efterlängtat syskon, dock 1-2 år tidigare än planerat... tankarna bara irrar omkring just nu!

Någon som har så här tätt mellan barnen? Hur fixade ni det?

• Svar på tråden Gravid igen efter 9 månader???
  • Lucky Little Me

Min sambo var bara 3månader då hans mamma blev gravid igen.
    Han och hans lillebror har alltid lekt ihop och det har aldrig varit några problem för dom.
    Svärmor tyckte det var helt underbart att gå hemma med två små samt att hon tog jobb som dagmamma för att kunna se sina söner växa upp.
    Jag tror starkt att man klara det, skulle gärna själv bli gravid snart igen men sambon vill vänta.

• Mickis74

Vi har 9,5 månad mellan dom två första och jag ångrar inte en sekund att vi lät bli att skydda oss efter första barnet.

Tycker allt är svårare och tuffare nu när vi fått vår tredje när dom andra är 4 och 5 år. Tycker det är svårare att hinna med lillebror när dom andra två ligger på och ska ha sitt hela tiden osv.

• Bevabus

Varför skulle det inte vara rättvist för första barnet att få ett syskon så snart?
    Jag och min syrra är nästan pseudotvillingar (alltså födda med 1½ år emellan, bara det att syrran och jag har ett par månader fler emellan oss än det) så vi är väldigt lika varandra till både utseende och personlighet...underbarare förhållande till en syster kan man inte ha. Dina barn kommer snarare att TACKA dig för att dom föds så nära inpå varandra.

Hur mina föräldrar fixade det?
    Jadu...vi hittar väl alla våra sätt att överleva på

• Anonym (???)
    Mickis74 skrev 2008-08-09 19:15:02 följande:
    Vi har 9,5 månad mellan dom två första och jag ångrar inte en sekund att vi lät bli att skydda oss efter första barnet. Tycker allt är svårare och tuffare nu när vi fått vår tredje när dom andra är 4 och 5 år. Tycker det är svårare att hinna med lillebror när dom andra två ligger på och ska ha sitt hela tiden osv.
    Men hur gick det att ta hand om det första barnet när du var gravid?  Hur var första tiden med nya bebisen? Tänker att en 1.5-åring behöver mycket tid och uppmärksamhet.
  • Spartacus

jag skulle nog inte fullfölja graviditeten så tätt inpå, men det är ju jag..
    sen så är det säkerligen betydligt svårare att genomgå en abort när man redan har abrn och vet vad underbart det är.

men jag känner mig "skyldig" mitt barn att vänta pga den jag är, att jag kan ge henne så mycket tid kraft hon behöver för en fullgod start.

jag vill itne bara "klara" det, jag vill ge mina barn mer än så..

men som sagt så är vi olika!

jag önskar dig verkligen lycka till, det kommer säkert gå jättebra!

• Anonym

Hmm ja hade nog inte fullföljt graviditeten.. Är för tätt..
    Men det är upp till var o en..
    Jag har 2 år mellan mina 2 barn och även det är jobbigt ska du veta.. Båda kräver sin del..

Hoppas du gör det du känner är rätt! Lycka till!

• neona

Jag blev gravid när det första barnet var 8-9 månader. Nu när de är äldre är det jättekul, de leker och har alltid varann. Men ibland hann/orkade jag inte med den äldsta som jag skulle önskat. Hon fick kanske ibland vara stor och duktig fast hon var liten... Det finns både för o nackdelar. Det var tufft när hon var i den trotsiga o känsliga 2-årsåldern och skulle göra allt själv och man hade en nyfödd att ta hand om samtidigt. Tycker ändå absolut att det positiva överväger!

• Mickis74

Gick hur bra som helst...

Anonym (???) skrev 2008-08-09 19:21:04 följande:

Men hur gick det att ta hand om det första barnet när du var gravid?  Hur var första tiden med nya bebisen? Tänker att en 1.5-åring behöver mycket tid och uppmärksamhet.
  • Anonym

Vår son kommer vara 18 månader när lill*n föds. Känns lite tätt men vi planerade så - jag tror inte att det är nåt problem för barnen - hur skulle det då vara med tvillingar?

Lycka till och strunta i dem som klankar ner på att den äldre - man kan inte plnera allt och det finns massor med barn i världen med tätare än 18 månader emellan som m¨r toppen!

• Anonym (???)

Antar att det finns både för- och nackdelar med att få barn tätt. Känner mig mest förrvirrad just nu!

Svar på tråden Gravid igen efter 9 månader???