• Pebbles75

Acceptera dåliga spermier eller behandla?

Hej!
    Hur tänker ni som har manlig faktor? Min man har ca 18 miljoner spermier mot 40 som är normalt. Dessutom är de slöa.

Vi ska påbörja vårt 5:e IVF/ICSI nu. På de andra fyra försöken får vi alltid bara hälften av äggen befruktade.

Det finns ju andra "skolor" i världen än vad våra läkare här tillämpar. T ex genom att låta mannen äta örter och ändra hans näringsinnehåll etc.

Känner ni till några metoder eller rent av solskenshistorier där mannens spermier blivit bättre så ICSI har lyckats?

• Svar på tråden Acceptera dåliga spermier eller behandla?
  • Simba79

Har läkaren sagt att det beror på spermierna att ni inte har fått så många befruktade ägg? Vi gör också ICSI på grund av manlig faktor men vi fick fler bra befruktade ägg när jag bytte sprutsort från Puregon till Menopur.

Personligen är jag skeptisk till alternativmedicin av olika slag men det är väl alltid bra att äta nyttigt och att killen undviker t.ex. rökning och varma bad.

• Pebbles75

Jo, vi har manlig faktor. Mina ägg är tydligen väldigt bra. Och jag har också haft Menopur sista två gångerna. Det blev bättre resultat på så sätt att celldelningen blev bättre med Menopur så vi fortsätter på det.

• Pimpinellan

Min man fick nästan 400% fler spermier på nio veckor ( från 1,8 till 7,6)genom att äta massor med vitaminer. Stora mängder zink och folsyra i kombinaion ger enligt vetenskapliga studier både fler och bättre spermier. Ofarligt och relativt billigt att testa och värt det. Min man fick upp värdet såpass att vi numer t.o.m har chans på hemmaplan sa de.
    Jag fick menopur senaste gången och det funkade jättebra till skillnad mot puregon som inte gav några befruktade ägg alls så jag rekommenderar starkt menopur!

• Ilena

Jag tror också på vitaminer och ändrad kost. Öka på fett och protein och minska socker och kolhydrater.

• Bling1975

Tänk bara på att det tar 3 månader för de bra spermierna att vara klara. Vid ICSI så spelar ju inte antalet någon roll utan bara kvalitén. Så börja i god tid, har sett några androloger som pysslar med manlig infertilitet. Det är ju oftast IVF klinikerna och gynekologerna inte så bra på utan de tycker att det funkar ju med ICSI.

Stitch längtar efter Lilo
  • Pebbles75

Åh vad kul att fler har svarat på min fråga!

Min man äter nu folsyra. Hur mycket/hög dos tror ni han kan äta? Likaså hur mycket zink har era män ätit?

Bling1975. Läste din presentation. Vilken resa ni haft! Förstår att det måste vara jobbigt med era missfall och sen cancerbesked på det! Hoppas ni hittar styrka snart igen.

• Pimpinellan

Min man äter drygt 1000 uq folsyra per dag -det ska vara långt mer än RDI för män! Zink bör vara minst 30-per dag,gärna uppåt 50,allså långt mer än RDI även det. Bör inte ätas under lång tid eftersom zink i stora doser kan skada njurarna. Mannen bör även äta c-vitamin varje dag eftersom det underlättar upptaget av zinken.

• neverending

hej, vi har samma "problem", slöa simmare... fast vi har inte kommit till ivf än, är lite oroad... känns ju som om det är något tokigt med dom om dom är slöa :( har satt min sambo på folsyra+zink+c-vitamin kur, ska även köpa in något som heter acetyl-L-karnitin som enligt forskningsstudier ska funka för att förbättra rörelsen. Vad mer... jo, jag har läst i studier att män som någon gång i livet haft klamydia (obehandlad som behandlad) har antikroppar som förstör DNA:t i spermier, vet inte så mycket mer i och för sig, såg i någon studie att antibiotika kunde hjälpa men i vårt fall så är min sambo redan behandlad sen länge... men man vill ju veta varför det kanske inte går... Vad mer... vissa hävdar att akupunktur funkar även för killar... puh, det är väl vad jag har läst mig till än så länge, hittar ni något mirakelmedel så tipsa gärna! *kram*

• Jockelina

Om man inte har några simmare alls kan de komma tillbaka om man äter folsyra och zink?

• neverending

hej igen! när jag var ute och surfade idag efter vilken forskning som fanns kring slöa spermier så snubblade jag över lite färsk forskning som jag tänkte delge till er (fast som kanske är gamla nyheter?). Tydligen finns det en förbättrad ISCI metod som kallas IMSI (Intracytoplasmic morphologically selected sperm injection) där de kollar i något typ att mikroskop på spermierna innan de väljer ut vilka spermier som ska injiceras i ägget. Hittade en studie där de jämförde 2 grupper: ICSI mot IMSI där 39.2% blev gravida med IMSI mot endast 26.5% med ICSI. Problemen med männen var svår oligoasthenoteratozoospermia (puh! långt ord!).

Har ingen susning om metoden finns i sverige än men det kanske kan vara värt att fråga kliniken om de vet mer, kanske kan man göra det utomlands?

• neverending

...man ska ju alltid ange källa! Antinori M et. al Reprod Biomed Online. 2008 Jun;16(6):835-41. Artikeln hette Intracytoplasmic morphologically selected sperm injection: a prospective randomized trial.

Svar på tråden Acceptera dåliga spermier eller behandla?