• neverending

Acceptera dåliga spermier eller behandla?

hej, vi har samma "problem", slöa simmare... fast vi har inte kommit till ivf än, är lite oroad... känns ju som om det är något tokigt med dom om dom är slöa :( har satt min sambo på folsyra+zink+c-vitamin kur, ska även köpa in något som heter acetyl-L-karnitin som enligt forskningsstudier ska funka för att förbättra rörelsen. Vad mer... jo, jag har läst i studier att män som någon gång i livet haft klamydia (obehandlad som behandlad) har antikroppar som förstör DNA:t i spermier, vet inte så mycket mer i och för sig, såg i någon studie att antibiotika kunde hjälpa men i vårt fall så är min sambo redan behandlad sen länge... men man vill ju veta varför det kanske inte går... Vad mer... vissa hävdar att akupunktur funkar även för killar... puh, det är väl vad jag har läst mig till än så länge, hittar ni något mirakelmedel så tipsa gärna! *kram*

• neverending

hej igen! när jag var ute och surfade idag efter vilken forskning som fanns kring slöa spermier så snubblade jag över lite färsk forskning som jag tänkte delge till er (fast som kanske är gamla nyheter?). Tydligen finns det en förbättrad ISCI metod som kallas IMSI (Intracytoplasmic morphologically selected sperm injection) där de kollar i något typ att mikroskop på spermierna innan de väljer ut vilka spermier som ska injiceras i ägget. Hittade en studie där de jämförde 2 grupper: ICSI mot IMSI där 39.2% blev gravida med IMSI mot endast 26.5% med ICSI. Problemen med männen var svår oligoasthenoteratozoospermia (puh! långt ord!).

Har ingen susning om metoden finns i sverige än men det kanske kan vara värt att fråga kliniken om de vet mer, kanske kan man göra det utomlands?

• neverending

...man ska ju alltid ange källa! Antinori M et. al Reprod Biomed Online. 2008 Jun;16(6):835-41. Artikeln hette Intracytoplasmic morphologically selected sperm injection: a prospective randomized trial.

Svar på tråden Acceptera dåliga spermier eller behandla?