• Anonym (utan vård)

Jag blev utskälld på borås AVC

Hejsan

Har aldrig tidigare blivit så illa bemött av personal som jag blev den 9/8 2008 på AVC i Borås lasarett.

Jag kom in ca 22 tiden på grund av att mitt öga sved, var rött samt att man tydligt kunde se hornhinnan bli rynkor i när jag tittade åt sidan. Förklarade detta samt att jag hållt på tidigare med att måla om detta skulle ha betydelse. Fick till svar av en snäsig sjuksköterska att det minsann var 5-6 timmars väntetid. Så jag borde inte vara kvar där. Jag kan tillägga att jag är livrädd att förlora synen. Jag propsade på att jag ville se en läkare. 5-6 timmar, ja andra har säkert allvarligare skador.

Efter ca 1 timmes väntan kom personal in och medelade att väntetiden ökats med ytterligare 6 timmar ca pga ambulansintag. Jag skall tillägga att vi är fattiga och hyrde in barnvakt för att jag skulle kunna ta mig in till akuten. Jag blev tvungen att åka hem.

Jag och min man gick fram till mottagningen, jag sade att jag måste åka hem. Ja det var ju synd sa dom men dom hade mycket att göra. Ja men jag är tvungen sade jag. Då flög nog fan in i en som jobbade där. Hon skrek följande:

Här tvingar vi ingen att gå hem. Vi har minsann fem ambulanser. Vi räddar liv där inne.

Jag förklarade att ja det var ju jättebra. Men hon fortsatte skälla på mig. Jag hann inte ens förklara varför jag var tvungen att åka o inte kunde vänta 10-12 timmar på vård. Hade hon frågat hade hon fått mitt svar att jag har inte råd att hyra barnvakt så länge.

När ena sköterskan surt sprang att leta min bricka kläckte den andra ur sig att "det finns andra sjukhus i västra götaland".

Nu är det så att ALLA inte har råd att åka 5-6 mil extra till ett annat sjukhus bara för att era sköterskor tycker så. Även om man får pengar tillbaka senare kanske man inte kan lägga ut de pengar själv just då.

Jag förklarade att man blir avigt inställd mot ett sjukhus som man bara får skäll på när man befinner sig där, eller får vänta 10 timmar på vård. Inte ens ett litet hur är det? När man ligger och har jätteont och bara kvider i smärta.

Hela övriga Borås sjukhus är toppen men era rutiner får ändras på AVC samt se över er personal. Har ni sköterskor där som inte tål stress och skäller ut era patienter så är det nått som är fel. Och sen snäsigt fräsa av med ett tycket det finns andra sjukhus. Menar dom då att man inte är välkommen. Nej, ni får nog låta er personal gå på stresskurs. Kan tillägga att jag jobbat natt inom vården och tål stress mycket bra även omlarmet ringer tusen gånger mitt i allt annat.

Jag fick ingen vård i kväll, sitter här hemma med ett öga som är ömt och svider till tusen. Är livrädd att mista synen.

Har fått offra matpengar att ta mig upp till sjukhuset och för att hyra in barnvakt. Sitter ledsen för detta bemötande.

Mycket ledsen patient som blev utan vård

OBS lade det under kroppsligt då det är sjukdom det gäller sen ville jag bara skriva av mig lite. Ni behöver inte svara om ni inte vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-12 22:57
    Måste uppdater lite, har kommit till inlägg 13 uppdaterar här efter som jag läser. Ja sjukvårdsupplysning rådde mig åka in genast. Ja horhinnan var en liksom veck i, gjorde ont som f-n. nej tjatade inget ville bara ha min pat. bricka med mig hem. Har full förstående för ambulanser. Mannen kunde inte va hemma kunde ju inte köra, kan inte idag heller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-12 23:03
    Är på 31 nu. Nej jag var inte arg då, men blev på vägen hem. samt ledsen och besviken. Jag ville ju bara låta de andra gå före och söka någon annanstans. Bad bara på ett trevligt sätt att jag skulle gå då jag var "tvungen" och ville ha min pat bricka. Hon reagerade på ordet tvungen och blev förbannad om att dom minnsan inte tvingar folk att gå. Vi hade suttit lugnt i väntrummet tills dom kom och sa att väntetiden ökades med ytterligare 5-6 timmar. Så länge kunde vi inte sitta så vi blev tvungna att gå. Vi hade alltså inte tjatat om något med någon personal. Bara inanmäld och sedan väntat.

• Svar på tråden Jag blev utskälld på borås AVC
  • MissC24

Nej men det vet du eller *asg*

Jag får väl för sjutton tycka vad jag vill eller bestämmer du det kanske???

Jag tycker sköterskan gjorde fel helt enkelt, i vården ska man tåla det mesta stress osv annars bör man byta yrke
    Anonym (km) skrev 2008-08-10 10:39:05 följande:

Som sagt, du vet inte hela historien, du vet inte hur ofta ts varit och tjatat på att få komma in, hur krävande ts eventuellt har varit osv osv.Och man behöver inte gå fram och gnälla och säga att man ska hem, det är bara att gå hem. Det är inget man behöver informera stressad nattpersonal om som säkert har fullt upp ändå.
  • Anonym (km)
    MissC24 skrev 2008-08-10 10:36:49 följande:
    Jag har alltid fått hjälp på akuten,även min vännina. Vi bor inte i samma stad. Hon kom in med magsärtor och vr klar efter 4 timmar typ.Så på akuten kan dom inte neka en men man får vara beredd att vänta då akutare fall gå förre ja
    Visst kan dom neka en. Här i göteborg är det stopp på alla som inte behöver akut vård, dom kan inte hjälpa ickeakuta människor, det är alldeles för stort tryck på akutmottagningarna. Söker man barnakuten ska man helst ringa först för att få klartecken (om det inte är urakut) annars kan man bli hemskickad när man dyker upp) Man får då söka sig till vårdcentraler eller privata mottagningar. Så visst kan dom neka vård.
  • MissC24

Hade en sköterska behandlat mig så hade jag sagt ifrån med samma ton,då hade det inte blivit lätt för sköterskan i allafall kan jag ju säga.

• MissC24

Tur man inte bor där då.

Har i östergötland känner jag ingen som någonsin blviti nekad när dom åkt in akut oavsett vad

• Anonym (km)
    MissC24 skrev 2008-08-10 10:43:01 följande:
    Tur man inte bor där då.Har i östergötland känner jag ingen som någonsin blviti nekad när dom åkt in akut oavsett vad
    Nej men så har dom väl inte lika stort tryck på vården heller.
  • Anonym

Ringde du innan du åkte in? Gör man det kan man få ett hum om hur lång väntetiden är.

För att då slippa lång väntetid som kostade er dyra barnvaktspengar, eftersom akutfall alltid går före på en akutmottagning, kunde kanske din man tagit med barnet i bilen och sen släppt av dig och åkt hem med barnet. Förstår att det är svårt att köra bil om man har skadat ögat.

Sen när du var klar hade du kunnat ringa mannen som hade fått hämta hem dig igen.

Visst är det jobbigt att behöva väcka barnet för att åka och lämna och hämta dig, men det händer ju inte så ofta så det hade ju kunnat funka.

• Anonym

Men du var alltså bara på akuten i en timme eller nåt innan du åkte hem?

Jag bor i stockholm och här är våra akuter ofta överbelastade så på en timme kan man inte förvänta sig att få hjälp om det inte är en riktigt akutsituation förstås.

Tyvärr är det så det ser ut i sjukvården. Personalen arbetar och gör sitt bästa men när det inte finns mer personal på plats så blir det långa väntetider och man kan inte förvänta sig att få vård inom en timme eller två.

• Anonym

fick vänta i 4 timmar när jag hade gallblåseinlflammation och så jävulskt ont så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. men när jag väl träffat ena läkaren som skickade mig vidare till akuten eftersom han inte visste hur han skulle göra. tog det en halvtimme och sen fick jag morfin i spruta mot smärtan. och en ursäkt och att de inte förstod hur ont jag hade. på slutet låg jag bara och skrek gode gud hjälp mig. när jag akut opererat mig och kommit hem fick jag lika ont igen och jag kunde inte sitta upp eller ligga ner. jag var tvungen att halvligga. då åkte jag in igen och fick till svar att du får inte gå före i kön snäsde de till mig när jag sa att jag inte kunde sitta i väntrumet för jag var tvungen att ligga ner. när jag väl träffat läkare efter ett par timmar så la de in mig på akutavdelningen.

men de värsta var att närjag ringde till vårdcentralen på dagen sa det bara att ta en alvedon och de hade jag ju redan gjort och hade så jävulskt ont. och då ringde jag tre gånger samma dag och sa att jag inte stod ut. närjag sedan fick frossa på kvällen så åkte jag in och de visade sig att jag hade 41 graders feber.

• Anonym

Vad säga..? Svensk sjukvård i hela sin prakt. Det är ett lotteri. Var på akuten för några veckor sedan.

En kvinna gick sakta fram till receptionen och sa att hon tryckt i sig massor med morfin. Hon fick ta en nummerlapp och sätta sig själv på en stol. När hon långt senare fick träffa en sköterska (!!) så kunde hon inte prata eller resa sig upp längre, inte ens sitta på stolen hon fått hänvisad.

Nåja, det var inte så farligt. har varit med om betydligt mycket värre sjukvårdsupplevelser. Svensk sjukvård.

Oftast går det bättre att googla efter medicin själv. Till och med att utföra operationerna själv. Det finns videoklipp på youtube hur man gör. Det borde finnas någon som lånar ut röntgen för en billig penning.

• frukarlssonn

Har ju ingen större erfarenhet av svensk sjukvård då jag inte så ofta besöker sjukvården, men när jag fick så ont i ryggen så jag nästa kröp fram, åkte jag till axessakuten. Allt där va kanonbra och jag fick "bara" vänta ca 2,5 timmar, men läkaren va så j-a dryg. Utan att knappt ha känt el tittat på ryggen sa han att de va infektion. han fråga aldrig va jag jobbar med, ingen fråga om sjukskrivning. Fick själv föreslå det men han tyckte inte de va nödvändigt.

Uppsökte två dar senare en vårdcentral. Där tog läkaren mig på allvar direkt o sa att de va ryggskott, sjukskrev mig i två veckor. Jävla tur de, för jag kunde knappt gå då heller.

I efterhand tror jag inte e va ryggskott heller, utan ischias (stavas de så?)

Jaja, de finns ju värre saker att råka ut för, men just de där me hur den första läkaren bemötte mig, inte direkt kul.

Svar på tråden Jag blev utskälld på borås AVC