• alvanova

När åka till förlossningen, det tar 1,5 timme med bil??

Har precis fått reda på att jag inte kan föda på vårt närmsta sjukhus (20 min bilväg) pga av att jag fått bältros (igen!!) och då anses som smittsam för de andra mammorna, de har inte kapacitet att ta emot mig då utan jag måste till ett större sjukhus som ligger 1,5 timmar bort...

Nu är jag orolig att jag antingen inte ska hinna dit för att jag stannar hemma för länge - vill inte föda i bilen!! Eller att vi åker dit för tidigt och att kanske värkarna lägger av så att de vill skicka hem en...

Hur tidigt hade ni åkt??

Jag ska prata med min BM imorgon, men tänk om något händer innan dess...

• Svar på tråden När åka till förlossningen, det tar 1,5 timme med bil??
  • Alvi

Äsch, de flesta förlossningar tar ju längre tid än 1,5 timme på sjukhus, så jag skulle inte vara det minsta orolig.
    Där vi bodde förut (där jag har fött mina två barn) hade vi 1,5 timme till förlossningen vare sig vi ville det eller ej, och ingen jag känner födde i bilen.

Ule buku på er!
  • alvanova

väntade ni med att åka in i så fall tills det var 3 min mellan värkarna eller åkte ni tidigare??

Detta är min första grav så själklart är jag nojig och beskedet från FL igår hjälpte inte mitt redan höga blodtryck kan jag säga...

• Alvi

Jag tror det var 4 minuter mellan. Men så var vi å andra sidan på förlossningen i "bara" tre timmar, de flesta tror jag brukar vara fler timmar.

Ule buku på er!
  • lövet2

I ditt ställe skulle jag åka in vid minsta känning. Är det då falskt alarm, så kanske det finns ett patienthotell?

• Nyfiken gul

å ja... bara för att man är förstföderska finns det inget som säger att man aboslut måste ta flera timmar på sig....

min bästa kompis födde sitt första barn på 49 minuter.... från första värken till att sonen var ute.... hon hann vara på förlossningen i 10 minuter...

så jag skulle avråda att vänta hemma - när du får värkar eller vattenavgång åk in på en gång. dom skickar INTE hem dig om du har 1½ timmas resväg - det kan jag lova dig... då får du vara kvar i så fall och kanhända du blir igångsatt istället om det visar sig klinga av...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Alvi

.... fast å andra sidan så hade jag inte tyckt det vore nån katastrof att få barnet hemma eller i bilen, så de andra som har svarat har nog mer rätt.

Ule buku på er!
  • Fade To Red

Jag har lite samma fundering (även om det är ett tag kvar). Jag har drygt 1 h till förlossning vare sig jag vill eller inte och ska ha barn i dec med allt vad det innebär (halt väglag, snöstorm mm). Mina vänner har blivit hemskickade (18 mil t o r) om de kommit in för tidigt...

• Fade To Red

hm, blev lite konstigt. jag har drygt 1 h till sjukhuset.

• Veliga Mamman

Det är väldigt olika när man bör åka in, alla grav. är olika.
    Min första förlossning satte de igång, den andra blev akut snitt och nästa 2 gick på under en timme från att jag började känna lite obehag tills barnen var ute så tiden varierar...

Det går alltid att ringa efter ambulans om värkarna satt igång och ni inte är säkra på att hinna. Vi blev beordrade att ringa ambulansvid minsta tecken med den sista då vi har drygt en timme till sjukhuset.

Fråga din BM vad hom tycker.

Lycka till!

• Eisa

hrm... vänta inte för länge. Min förlossning tog inte ens 2 timmar.

• alvanova

fick onda sd som jag fick andas igenom igår som varade ca 40 sekunder med 4 minuter emellan igår, detta höll på ca 1 timme men sedan inget... Jag vet inte hur jag ska veta om det startat eller inte. Var nästan på väg att ringa förlossningen igår kväll men då slutade det tvärt, jag har en känsla av att jag kommer få åka jojo till FL flera gånger om jag ska åka vid minsta tvekan, men som sagt vill ju inte få barn i bilen heller...

får som sagt se vad BM säger imorgon, just nu är det lugnt i magen i alla fall... bara ett knä i sidan och en envis hicka så att magen hoppar...

• Melvis

vi har oxå 1½ - 2 timmar till förlossningen, och jag har bf idag :D
    men har inga känningar dock...
    jag orkar inte oroa mig så mycket, utan ringer och rådgör med barnmorskorna när det händer, sen känner man väl själv vad som är bäst att göra! :)

• alvanova

Jag tror att det är lättare att acceptera att man har så långt till FL om man vet om det från början... T ex att man helt enkelt bor så långt bort...

Jag fick det slängt i ansiktet av en snorkig BM på telefon när jag ringde in i går morse och bad om ett recept på antivirusmedicin (hade bältros i v32 också och fick då höra att jag skulle ha medecin igen om det kom tillbaka). Hon sa att hon pratat med en läkare på FL och att medicin inte behövdes och citat:
    "Du vet väl om att du inte kan föda hos oss nu då så du måste ringa till din BM och göra upp en plan för hur ni ska lösa detta om du går igång innan den 16:nde. Be din BM kontakta förlossningsöverläkaren på det sjukhus där du vill föda!"

Nä, jag visste inte att det innebar att jag inte fick föda på sjukhuset på 20 min avstånd utan trodde på sin höjd att jag inte fick använda badkaret eftersom bälros smittar genom beröring av blåsorna...

Fick världens chock och lipade i flera timmar, tyckte det räckte med strikt vila pga högt blodtryck (begynnande HF med huvudvärk och synpåverkan) samt en skinka som är öm med bältrosutslag - är det meningen att JAG ska planera hur detta ska lösas borde inte min vanliga FL ha färdiga lösningar på sådant här ?? Jag kan ju omöjligt vara den första som inte får föda där pga att man har en "smittsam" sjukdom eller nåt annat som inte passar på deras lilla avdelning!

Svar på tråden När åka till förlossningen, det tar 1,5 timme med bil??