• Duefigli

Bryta föräldraledighet vid röda dagar och få lön istället för fp?

Har läst/hört att ett sätt att spara in några fp-dagar är att vid ex långhelger som jul/nyår avbryta sin föräldraledighet och gå in i tjänst, men inte jobba. (Detta antar jag främst gäller tjänster som är lediga röda dagar.)

Undrar nu om någon har gjort det och hur man går tillväga. Tar man ut semesterdagar mellan ex jul och nyår och får betalt för långt fler dagar än de man begärt sem för? Och räknas då detta avbrott som ett av de tre som arb.givaren är skyldig att godkänna? Är jättetacksam om någon vill förklara lite mer!

• Svar på tråden Bryta föräldraledighet vid röda dagar och få lön istället för fp?
  • Kajee

Jag är lärare och gjorde just så. "Jobbade" under jullov och sommarlov. Ja det räknas som ett sådant avbrott.

• Ingelalala

Jag gjorde så över julen, jobbar på fritids, så jag jobbar ju allt utom helg och röda dagar. Men jag trädde i tjänst och tog några få semesterdagar. Om julen ligger bra tjänar man ju på det+får lite mer pengar..Det räknades som ett av de tillfällen som du har "rätt" att ta ut.

• Jonna i stormen

Jag gjorde det det med min äldsta dotter. Tog semesterdagar ett par dagar innan jul, samt mellandagarna och fick då ungefär en halv månadslön. Du har rätt i att detta räknas som ett av de tre avbrotten som arbetsgivaren måste godkänna.

Jag funderar på att göra så den här gången också, men av någon anledning känner jag mig lite dum och sniken. Är på en relativt ny arbetsplats och vet inte vad de tycker om det. Men det är ju trots allt en rättighet vi har så det är ju dumt att bjuda på de dagarna.

• Duefigli

Okej. Hur var reaktionen från arbetsgivarens sida? Och om man tar semester i mellandagarna på en arb.plats där vissa måste jobba, kan det då gruffas om att man är i tjänst, men inte deltar i ex. diskussionen om vems tur det är att jobba tro? Alltså, kan man förutsätta att det är okej?

• Ingelalala