• Duefigli

Bryta föräldraledighet vid röda dagar och få lön istället för fp?

Har läst/hört att ett sätt att spara in några fp-dagar är att vid ex långhelger som jul/nyår avbryta sin föräldraledighet och gå in i tjänst, men inte jobba. (Detta antar jag främst gäller tjänster som är lediga röda dagar.)

Undrar nu om någon har gjort det och hur man går tillväga. Tar man ut semesterdagar mellan ex jul och nyår och får betalt för långt fler dagar än de man begärt sem för? Och räknas då detta avbrott som ett av de tre som arb.givaren är skyldig att godkänna? Är jättetacksam om någon vill förklara lite mer!

• Svar på tråden Bryta föräldraledighet vid röda dagar och få lön istället för fp?
  • Kajee

Jag är lärare och gjorde just så. "Jobbade" under jullov och sommarlov. Ja det räknas som ett sådant avbrott.

• Ingelalala

Jag gjorde så över julen, jobbar på fritids, så jag jobbar ju allt utom helg och röda dagar. Men jag trädde i tjänst och tog några få semesterdagar. Om julen ligger bra tjänar man ju på det+får lite mer pengar..Det räknades som ett av de tillfällen som du har "rätt" att ta ut.

• Jonna i stormen

Jag gjorde det det med min äldsta dotter. Tog semesterdagar ett par dagar innan jul, samt mellandagarna och fick då ungefär en halv månadslön. Du har rätt i att detta räknas som ett av de tre avbrotten som arbetsgivaren måste godkänna.

Jag funderar på att göra så den här gången också, men av någon anledning känner jag mig lite dum och sniken. Är på en relativt ny arbetsplats och vet inte vad de tycker om det. Men det är ju trots allt en rättighet vi har så det är ju dumt att bjuda på de dagarna.

• Duefigli

Okej. Hur var reaktionen från arbetsgivarens sida? Och om man tar semester i mellandagarna på en arb.plats där vissa måste jobba, kan det då gruffas om att man är i tjänst, men inte deltar i ex. diskussionen om vems tur det är att jobba tro? Alltså, kan man förutsätta att det är okej?

• Ingelalala

Jag mailade min chef och skrev att jag ville spara lite föräldradagar eftersom jag naturligtvis vill vara hemma med mitt barn så länge som möjligt. Om det finns någon på min arbetsplats, eller någon över huvud taget, som tycker jag är sniken för det så skiter jag fullkommligt i det!

• Jonna i stormen

Ingelalala, helt rätt tänkt!

• fridaosmulan

hej! Så gör jag! Läste att det fanns möjlighet att göra det och det här är ju den perfekta julen för det. Jag tycker inte man ska bjuda på de dagarna. Det kommer ingen tacka en för i efterhand. Man får vara sniken och se efter sig själv i första hand =) Jag tar semester 21, 27,28 och 2:a. Lycka till!

• cosinus

På mitt jobb funkar det inte att göra så. Om jag begär fp före jul säg 15-23 dec och sen 27-30 dec så räknas det som en period eftersom vi inte jobbar något mellan. Vi måste ha minst en jobbdag för att få det på 2 perioder.

Men givetvis kan man ta fp 15-23 dec, sem 27e och så fp igen 28-30 dec.

• Höghus

Om jag hade en anställd som gjorde så hade jag utan tvekan schemalagt personen på de röda dagarna direkt.

• pigglet

Om man arbetar på en arbetsplats där flera småbarnsföräldrar finns så är ju dessutom risken att det blir DU som får jobba. Begär de andra fp mellan jul o nyår, och du begär semester, så går föräldraledigheten före.

Men visst, det går att göra som du beskriver. 

• Alexi

Tänk på att du ska skydda din SGI också om du har barn över ett år. Då kan det bli mer komplicerat att göra så här.

• Bling1975

Oj, det var nog det sniknaste jag har hört talas om. Om någon av mina anställda gjorde så så skulle jag inte bevilja semester om det var arbetsdagar under perioden, de skulle kunna glömma möjligheten till att klättra inom företaget och jag skulle inte direkt vara generös vid framtida löneförhandlingar.

Borde verkligen inte vara tillåtet utan det borde finnas ett krav på att man faktiskt måste arbeta ett visst antal dagar på plats innan man kan begära en ny period med föräldraledigt.

• Duefigli

Men oj, är denna tråden väckt till liv igen, sisådär fyra år efter min fråga? Förvånad

Kan väl meddela att jag inte bytte föräldraledigheten mot lediga röda dagar trots allt. Kändes konstigt att be om det, men frågan väcktes när jag dels läste nån tråd om det här och hörde om en väninna som gjort så. 

Hade dock inte samvetet för det, kändes konstigt så jag hoppade det.  

Svar på tråden Bryta föräldraledighet vid röda dagar och få lön istället för fp?