Inlägg från: Catti87 |Visa alla inlägg
  • Catti87

Varför bo i Luleå?

Tycker nog mest det är nackdelar.

→ Jätte(JÄTTE)dåliga skolor (jag har bott i västerbotten tidigare och lärde mig mer på lågstadiet än vad jag gjort här på både högstadiet och gymnasiet).
    → Dåliga förskolor vad jag märkt. MEN har förstås inte varit på alla förskolor och praktiserat. De i stan är då inget att hurra för, de i byarna är säkert bättre där.
    → Väldigt lite att göra här om man inte är intresserad av kultur mm.

Vi ska flytta härifrån så snart som möjligt, inte långt alls, men så man komemr ut ur norrbotten iallafall. Vill inte att mina barn ska gå i de här skolorna.

Bröllop 080816 ♥ BF 090115
  • Catti87
    Ylle skrev 2008-08-11 09:42:48 följande:
    catti87: men ojdå. på vilket sätt har du märkt att förskolorna är dåliga?
    Det finns INGEN personal. Varje förskollärare (nja, dom har inte ens den utbildningen de flesta) har typ 10 ungar var. Så det blir ju en hel del slagsmål, saker som flyger och kaos. Då har jag bara varit på småisar med barn från 1-3 år. Det var hemskt att se! Avskräckande om inte annat. Men, har för mig att förskolan inte är något vidare på de flesta platser i landet. Men skolorna är då rent av bara skit här.

Däremot är det ju fint att bo vid havet och sådär men om vi flyttar lite längre ner kommer vi ändå bo vid havet. Skulle kännas konstigt annars. :)
  • Catti87
    Farth Vader skrev 2008-08-11 09:52:58 följande:
    Ursäkta mej men den här kommentaren om dåliga skolor/förskolor tycker jag låter väldigt konstig. Jag har en nära vän som vikarierar inom förskolorna i Luleå och hon tycker dom fungerar jätte bra. Att du lärt dej mer på lågstadiet i Västerbotten än på mellan och högstadiet i Norrbotten får jag inte heller att gå ihop. Alla skolor i Sverige följer samma studieplan så skillnaderna kan omöjligen vara så enorma.
    Vi är fyra syskon och har alla gått skola i västerbotten tills vi flyttade till norrbotten där endast jag gått skola. Mina föräldrar blev chockade över hur skolorna var här. Bara bråk, vandalisering, inga lärare, okunniga lärare osv osv när jag gick. De som gick i min klass i sexan läste sådant som jag läst i trean i västerbotten, de kunde inte ens gångertabellerna osv. Så ligger det till för mig.

Jag har praktiserat och vikarierat på många förskolor och alltid blivit bemött på samma sätt. Ingen personal, personal som hellre står och röker i ett hörn än håller koll på barnen, osv osv.

Detta är min åsikt, och det är ju klart att det är bra att inte alla fått samma bild! MEN, att alla skolor följer samma skolplan till punkt och pricka stämmer ju inte. Det fuskas tydligen en hel del på den biten!
  • Catti87

Ska kanske tillägga att detta är de komunala skolorna jag gått på (mellanstadium, högstadium och gymnasium). Friskolorna är tydligen jättebra precis som Ajolie säger och har fått riktigt bra kritik här i stan. Sedan finns det lite nyöppnade förskolor som har speciella inriktningar som är jättebra! Där BARNEN prioriteras.

• Catti87
    Farth Vader skrev 2008-08-11 23:28:17 följande:
    catti87: Tråkigt att du haft sådana upplevelser ang. skolorna. Själv har jag helt andra erfarenheter
    Skönt att veta att det inte bara är skit! kan ha att göra med att vi var en s.k. "jättekull" då jag gick skola också. Det fanns inte ens skolor för att få plats med alla klasser i vår åldersgrupp.

Däremot så kan jag ju inte heller hålla med om jobben. Jag har haft väldigt svårt att få jobb utan en högskoleutbildning och alla jag faktiskt känner och pratar med har haft det likadant, med undantag för dem som gått praktiska linjer som har inriktning mot bygg, svets och liknande. DÅ är det nästan hur lätt som helst. Väldigt många som gick ut gymnasiet med mig 2006 har fortfarande inget jobb. Fundersam Det är ju helt naturligt att det blir så i norr, det är så många som ska konkurrera om samma jobb.
  • Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 07:03:53 följande:
    Åååh,jag är en 08 som älskar Norrland.Ni kan köpa ett superfint hus för 1 miljon,barnen har tiilgång till skog&natur,du har din släkt där!Tveka inte!
    Ett superfint hus för 1 miljon??? VART DÅ?? Förvånad Skrattande
  • Catti87

Tant Greta: Alla tips mottages. Flört Hittills har alla hus (som varit riktiga helrenoveringsobjekt) vi bjudit på slutat på närmare 2 miljoner. Men det är klart, söker man sig några mil utanför kanske det är bättre priser, dock jobbigare att pendla. Fundersam

• Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 08:44:57 följande:
    rwww.hemnet.se/beskrivning/hemnet/224096
    Antnäs är ju också tyvärr alldeles för långt från stan. Det är ju också en liten by utanför. Och dessa slutar ändåaldrig under 1,5. Det verkar ganska lönlöst. :)
  • Catti87

Ja, om man vill ha en stuga så. :) Det är ju inget "hus". Och Bensbyn är också för långt från stan.

• Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 08:55:09 följande:
    Hmm,vad du är kräsen Men är helt övertygad om att kan få ett schysst boende i Lule för en mille.I ett BRA område.
    Alltså det är helt omöjligt. Jag lovar dig. De flesta husen i bra områden kostar mellan 2-4 miljoner så. :)
  • Catti87

Om du inte letar dig utanför stan allså! Och alla byar känner man ju som till. Har bott i en by bortanför Bensbyn och vill inte göra det igen. :)

• Catti87
    Cornellia skrev 2008-08-12 08:54:12 följande:
    Jag skulle dock inte tveka att flytta till Luleå om jag hade familjen där. Underbar natur, men ändå helt okej utbud i stan. Trevliga männsikor. Det enda jag saknar är vettiga resturanger och fik, det är sjukt dåligt med det.
    Detta saknar jag med. Verkligen supertrist att det finns så lite fik! Nu är vi en grupp blivande mammor som brukar fika tsm och det finns ju endast Rosters som är öppet på kvällen. Så himal trist!
  • Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 08:59:58 följande:
    Visa mig vad du får för 1 miljon i Sthlm&vad du får i Luleå för samma summa.
    Jag förstår inte varför vi börjar jämföra sthlm och lule nu. Det är ju en fruktansvärd skillnad. Grejen är att du INTE kan få ett fint hus i ett bra område i stan för en miljon. Så ligger det tyvärr till. Åker man längre inåt landet eller söderut/norrut i norrland så blir det billigare, Lule är tyvärr dyrt.
  • Catti87
    Cornellia skrev 2008-08-12 09:03:53 följande:
    Även om jag gillar glassbaren som har öppet på sommaren *Glass är juh supergott*
    Ja, om man ändå tålde glass. Flört Nä, det borde vara öppet lite längre på fiken faktiskt. Iallafall till sommarmånaderna är helt slut.
  • Catti87

Lilla Mumintrollet: Tack för den redogörelsen. Verkar som att folk tror det bara är att välja och vraka här bland husen och sedan knappt ha något lån. Det funkar ju inte riktigt så. Ofta hamnar man någonstans vid 2 miljoner och över om man vill ha något som inte är fallfärdigt.

• Catti87
    Sugardynamite skrev 2008-08-12 09:16:50 följande:
    Och kan man tänka sig att bo i radhus så är det inga problem att hitta ett fint hus för drygt en mille här.
    Nej det är ju faktiskt sant. Ett radhus i behov av renovering får man ju för 1,5 miljon ungefär.

Och det är väl bra att ni trivs på Hertsön. Beror säkert på vart man bor, vilket kvarter man hamnar i osv. Men Hertsön är inte något för mig. Har bara dåliga erfarenheter. Flört
  • Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 09:20:44 följande:
    Oj,vilka känslor ang  Luleå Vad ni än säger så kan jag köpa ett uppehälle/hus/lgh för under 1 mille.Så är det
    Lägenhet - JA! Absolut! :)
  • Catti87
    Tant Greta skrev 2008-08-12 09:23:39 följande:
    Hus.-)
    Fast har du inte läst just vad alla skrivit. ;) Du får kanske (inte alls säkert) en stuga i en by för under miljonen. De stugor som ligger i vår by nu och är till salu, 2,5 mil utanför Lule, ligger på 795.000 och över. Och sen budgivning på det.

En lägenhet i stan får du kanske också för under en miljon. Treorna ligger väl runt 700.000 ungefär!
Svar på tråden Varför bo i Luleå?