Farth Vader skrev 2008-08-11 09:52:58 följande:
Ursäkta mej men den här kommentaren om dåliga skolor/förskolor tycker jag låter väldigt konstig. Jag har en nära vän som vikarierar inom förskolorna i Luleå och hon tycker dom fungerar jätte bra. Att du lärt dej mer på lågstadiet i Västerbotten än på mellan och högstadiet i Norrbotten får jag inte heller att gå ihop. Alla skolor i Sverige följer samma studieplan så skillnaderna kan omöjligen vara så enorma.
Vi är fyra syskon och har alla gått skola i västerbotten tills vi flyttade till norrbotten där endast jag gått skola. Mina föräldrar blev chockade över hur skolorna var här. Bara bråk, vandalisering, inga lärare, okunniga lärare osv osv när jag gick. De som gick i min klass i sexan läste sådant som jag läst i trean i västerbotten, de kunde inte ens gångertabellerna osv. Så ligger det till för mig.
Jag har praktiserat och vikarierat på många förskolor och alltid blivit bemött på samma sätt. Ingen personal, personal som hellre står och röker i ett hörn än håller koll på barnen, osv osv.
Detta är min åsikt, och det är ju klart att det är bra att inte alla fått samma bild! MEN, att alla skolor följer samma skolplan till punkt och pricka stämmer ju inte. Det fuskas tydligen en hel del på den biten!