• Ylle

Varför bo i Luleå?

Jag går och funderar på om man kanske skulle ta och flytta tillbaka till Lule. Det var 10 år sen jag bodde där och har hunnit med några andra städer och bor sen 8 år tillbaka i en mellanstor stad i södra Sverige.

Om det blir en flytt så blir det med min stockholmsuppväxta man och två barn i dagisåldern.

När jag varit uppe och hälsat på så har jag tyckt att staden har förändrats, men kan inte säga om det är till det bättre eller sämre.

Jag vill på något sätt tillbaka till rötterna och släkten, men vet inte om det argumentet håller. Sååå lulebor, jag vill ha alla fördelar och nackdelar med att bo i Lule nu för tiden. Det som avskräcker mig mest är dom evighetslånga vintrarna...  

• Svar på tråden Varför bo i Luleå?
  • Catti87

Tycker nog mest det är nackdelar.

→ Jätte(JÄTTE)dåliga skolor (jag har bott i västerbotten tidigare och lärde mig mer på lågstadiet än vad jag gjort här på både högstadiet och gymnasiet).
    → Dåliga förskolor vad jag märkt. MEN har förstås inte varit på alla förskolor och praktiserat. De i stan är då inget att hurra för, de i byarna är säkert bättre där.
    → Väldigt lite att göra här om man inte är intresserad av kultur mm.

Vi ska flytta härifrån så snart som möjligt, inte långt alls, men så man komemr ut ur norrbotten iallafall. Vill inte att mina barn ska gå i de här skolorna.

Bröllop 080816 ♥ BF 090115
  • Linn och Robin

Tycker både det är fördelar och nackdelar med norrbotten, dels p.g.a att jag känner mig trygg här uppe.
    Men gillar inte de låånga mörka vintermånaderna, och naturen med bara barrskog.
    Jag och sambon planerar för att flytta söder om Sundsvall åtminstone
    Men samtidigt är jag ung, så kanske jag väljer att flytta tillbaka om 10 år igen.

• Ylle

catti87: men ojdå. på vilket sätt har du märkt att förskolorna är dåliga?

• Catti87
    Ylle skrev 2008-08-11 09:42:48 följande:
    catti87: men ojdå. på vilket sätt har du märkt att förskolorna är dåliga?
    Det finns INGEN personal. Varje förskollärare (nja, dom har inte ens den utbildningen de flesta) har typ 10 ungar var. Så det blir ju en hel del slagsmål, saker som flyger och kaos. Då har jag bara varit på småisar med barn från 1-3 år. Det var hemskt att se! Avskräckande om inte annat. Men, har för mig att förskolan inte är något vidare på de flesta platser i landet. Men skolorna är då rent av bara skit här.

Däremot är det ju fint att bo vid havet och sådär men om vi flyttar lite längre ner kommer vi ändå bo vid havet. Skulle kännas konstigt annars. :)
    Bröllop 080816 ♥ BF 090115
  • Farth Vader

Ursäkta mej men den här kommentaren om dåliga skolor/förskolor tycker jag låter väldigt konstig. Jag har en nära vän som vikarierar inom förskolorna i Luleå och hon tycker dom fungerar jätte bra.

Att du lärt dej mer på lågstadiet i Västerbotten än på mellan och högstadiet i Norrbotten får jag inte heller att gå ihop. Alla skolor i Sverige följer samma studieplan så skillnaderna kan omöjligen vara så enorma .

Själv bor jag i Kalix vilket är ännu mindre och ännu längre norrut och här fungerar skolorna underbart bra. Bra och motiverad personal som är helt inriktade på att studieplanen ska följas med goda resultat.

I övrigt kan jag tillägga att jag själv flyttat runt mycket. Har bland annat bott många år i USA. Jag älskar Norrbotten och har alltid lidit av hemlängtan när jag bott på andra ställen.

Visst, vintern är lång och kall och kan vara jobbig men samtidigt finns det mycket kul att pyssla med på vintern, längdåkning, slalom, skridskor, skoter osv.

Vår, sommar och höst är ljuvliga här uppe och Luleå är en väldigt vacker stad med stort utbud av affärer, restauranger, utbildningar, nöjen osv.

Världen "krymper" ju hela tiden och jag kan tycka att den enda skillnaden mellan en stad i norrbotten och en i södra sverige är klimatet.

• PiaDaniel

Kan inte heller hålla med om det där med förskolorna. Har jobbat på två olika och båda var verkligen superbra. En av dom kommer vårat barn gå på.

• anarkokapitalist

Finns det några jobb i norrland då?

• Ylle

vi kommer nog att få jobb rätt lätt. har lite kontakter och några trådar ute.

• anarkokapitalist
    Ylle skrev 2008-08-11 13:39:17 följande:
    vi kommer nog att få jobb rätt lätt. har lite kontakter och några trådar ute.
    Jag trodde inte ens det fanns jobb där ja =p
Svar på tråden Varför bo i Luleå?