Varför bo i Luleå?
Ursäkta mej men den här kommentaren om dåliga skolor/förskolor tycker jag låter väldigt konstig. Jag har en nära vän som vikarierar inom förskolorna i Luleå och hon tycker dom fungerar jätte bra.
Att du lärt dej mer på lågstadiet i Västerbotten än på mellan och högstadiet i Norrbotten får jag inte heller att gå ihop. Alla skolor i Sverige följer samma studieplan så skillnaderna kan omöjligen vara så enorma .
Själv bor jag i Kalix vilket är ännu mindre och ännu längre norrut och här fungerar skolorna underbart bra. Bra och motiverad personal som är helt inriktade på att studieplanen ska följas med goda resultat.
I övrigt kan jag tillägga att jag själv flyttat runt mycket. Har bland annat bott många år i USA. Jag älskar Norrbotten och har alltid lidit av hemlängtan när jag bott på andra ställen.
Visst, vintern är lång och kall och kan vara jobbig men samtidigt finns det mycket kul att pyssla med på vintern, längdåkning, slalom, skridskor, skoter osv.
Vår, sommar och höst är ljuvliga här uppe och Luleå är en väldigt vacker stad med stort utbud av affärer, restauranger, utbildningar, nöjen osv.
Världen "krymper" ju hela tiden och jag kan tycka att den enda skillnaden mellan en stad i norrbotten och en i södra sverige är klimatet.