Inlägg från: xxJessikaxx |Visa alla inlägg
  • xxJessikaxx

Varför bo i Luleå?

Kliver in här
    Fördelarna med Luleå kan jag tycka är att det är lite "storstad" i miniformat, finns ett ganska bra utbud av kultur i o m nya kultruhuset, shopping, skärgården mm. Trots detta är det hyfsat korta avstånd mellan alla ställen runt innerstan, eller som hemvändaren Ronny Olovsson sa "var du än ska i Luleå tar det sju minuter". Avstånden är ju dock ett av de stora tidsbovarna i till ex Sthlm där en timmes resväg till jobbet inte är ovanligt.
    Även fast det alltså är lite storstad över Luleå så är det inte FÖR stort och anonymt, inte samma stress och hets som i till ex Sthlm utan lite lugnare tempo.

Nackdelarna kan väl vara just den långa mörka vintern, och just kanske detta att huspriserna börjar likna just Sthlms-priser. Jag tycker över lag det är ok att bo här uppe, men har heller inte bott ngn annanstans mer permanent så jag har svårt att jämföra men jag refererar till många vänner som bott söderut många år där fler och fler återvänder upp hit.

• xxJessikaxx

Vi betalade 1,6 miljoner för vårt hus som ligger på Bredviken för tre år sedan och var i kraftigt behov av renovering. Vi letade länge efter hus och många hus steg rejält i priserna och sprängde vår gräns ganska fort. Jag trivs dock kanon på Bredviken, nära stan och fler och fler barnfamiljer, nära Aronsbadet som är perf på sommaren med gratis inträde mm.

• xxJessikaxx

Det har jag också gjort, bodde i en trea mitt i stan med mina två tidigare kids innan jag träffade min nuvsrande man...
    Vad säger man, stan e ju stan, just där jag bodde fanns en inte alltför rolig gård iallafall så man släppte inte ut dem rätt på gatan när de gick ut, men mina barn var inte jättesmå när jag bodde i stan heller...
    Har sina för- och nackdelar...

• xxJessikaxx

Haha, fast lite full i skratt blir jag ändå när många här är väldigt "områdes-fixerade". Just nu är det såååå fint att bo i "centrum, Östermalm, Bergnäset", så endel vill knappt umgås med folk på andra områden, det är säkert samma syndrom i andra städer men här det verkligen de tre områdena som funkar. Jo, Björkskatan eller Mjölkudden kan också gå an, det är lite sämre men fortfarande fint. Haha!

• xxJessikaxx

inte många här inne i tråden bör jag kanske tillägga att jag menar, utan i Luleå över lag...

• xxJessikaxx

janne j skrev 2008-08-12 15:54:00 följande:

De jobb som finns är väl renskötare eller gruvarbetare misstänker jag
    Lite långt till "gruvan" kanske?...
Svar på tråden Varför bo i Luleå?