• Anonym (Lova)

VARNING för rosenrot!!!

Har hört så mycket gott om rosenrot så tänkte därför berätta min erfarenhet. Jag har känt mig lite trött och deppig och tyckte rosenrot lät perfekt för mig så jag testade.
    Första dan kände jag mig lite konstig, nervös och orolig. Andra dan var jag speedad och städade som en tok men hade ångest. Tredje dan fick jag mer ångest men var speedad och fick mycket gjort. Fjärde dan hade jag än mer ångest och började få tvångstankar, kändes som jag tappade verkligheten och fick för mig att jag skulle göra mig illa ex hoppa från balkongen. Jag lade mig ner på golvet och grät förtvivlat och bara skakade.

Fick ringa hem mannen från jobbet då jag ej kunde ta hand om barnen.
    Han försökte lugna mig men det blev bara värre och värre. Hyperventilerade och trodde jag skulle dö.
    Mannen fick ringa ambulnsen då han till slut inte fick kontakt med mig mer.
    Allt var som i en dimma och jag var säker på att jag skulle dö. jag grät och skrek och kom in till akuten. Där fick jag lugnande och somnade sen. Vaknade många timmar senare på psyket och kände mig groggy. Blev bättre under dan och jag fick prata med en läkare. Han frågade vad som hänt och jag berättade hur det varit. Jag sa att jag testat rosenrot för att jag var en trött småbarnsmamma. Han sa då att han hört om fler som reagerat liknande av dem och sa " de borde vara varningstext på förpackningen". Jag fick åka hem senare under dan och blev sen som vanligt igen dvs trött småbarnsmamma.
    Men denna händelse glömmer jag aldrig. Var det värsta jag varit med om så ville därför varna för dem. Vet att det kan funka bra för vissa men kan även sluta i katastrof.

• Svar på tråden VARNING för rosenrot!!!
  • Anonym

ojojoj, låter verkligen hemskt! Jag har funderat på att testa men brukar alltid råka ut för massa biverkningar, så rosenrot kommer inte i min mun!

Hoppas du mår bra nu!

• Pyris

Usch va hemskt :(.
    Dom har verkligen funkat kanon på mig och min höstdepression.. fast bara i början av den, sen har dom ingen effekt, men jag drar ut på det lite längre iallafall.

Hade ingen aning om att det kunde ske, som hände med dig. Borde verkligen vara text med tänkbara biverkningar på dom där.

• Tulibul

vilken sort använde du?
    lät inge vidare alls det där...

• Anonym (Lova)

ja läkaren sa att problemet med naturläkemedel är att de inte är lika testade som "riktiga" läkemedel och därför känner man inte till biverkningar lika bra och de behöver heller inte documenteras på samma sätt.
    Som tur är reagerar ju de allra flesta inte så men riskerna borde ändå skrivas som de gör på andra läkemedel.

• Anonym (Lova)

extra stark rosenrot heter den. Röd förpackning. Min kusin hade fåt den som gratisprov men hon gav den till mig så jag vet inte vart den var köpt.

• Anonym (Lova)

hon hade köpt den för 1kr+porto.

• Tulibul

tur att det ordnade till sig, lät rätt läskigt. Jag åt något som jag tror hade röd förpackning och var extra stark ett tag. Det hände en del med kroppen fast inget sånt som tur var.

• Anonym (tina)

Jag brukar tänka på att preparat man köper på hälskokosten o dyl är preparat som oftast inte blivit godkända av läkemedelsverket....det finns liksom en anledning av att dom säljs på hälsokosten o inte på recept. Om dom ex nu ska vara så himla bra så vore det ju konstigt om staten inte redan upptäckt det själv och använder sig av det...

Men jag förstår vad du menar. Tur att det ändå gick bra för dig, tur i oturen....

lycka till...

Ps. om du känner dig extra trött o hängig, ring sjjukvården o kanske be att få lite samtalsstöd under en tid, det kan göra mycket att bara få prata av sig :-

• PrettyGirl

jag lider med dig som råkade ut för det där! Själv äter jag och maken rosenrot i perioder då vi känner oss trötta och hängiga. Ingen av oss har känt biverkningar utan snarare tvärtom, vi har blivit piggare. Vi har köpt utav ett känt företag som hade en drive, 1 kr + porto. Alla är väl olika, men det är 1a ggn jag hör talas om en sån stark reaktion på ett hälsokostmedel. Jag hoppas iaf du hittar ngt annat du blir piggare av!

• Zemcia

men den extra stark arctic rosenrot som den heter (tror det är den du menar) den har jag köpt på apotek! Och personligen var jag väldigt besviken över den för det hände absolut inget alls med min kropp.. Nada, var precis lika trött och hängig.

Svar på tråden VARNING för rosenrot!!!