• Little Ms Chatterbox

Är vår son ett mattegeni, tro?

Vår son fyllde 6 år i våras. Han har alltid haft häpnansväckande tankebanor ibland men för ett tag sen blev jag verkligen paff.
    Jag skulle hjälpa honom med en Legofigur som inte riktigt gick ihop med ritningen. (Bara det, han bygger och följer ritningar till Lego för 7-12 år väldigt lätt. Jag har gått verkstadsteknik på gymnasiet och sett klasskompisar med större problem med ritningar än min son)
    Iaf, den här gången hade han råkat sätta en bit lite fel så vi satt och kollade var det var för fel och jag frågade hur biten såg ut som han letade efter. Han tog upp ritningen och började räkna "pluttarna" (de runda på varje legobit)
    -1,2,3... Nej, vänta vad blir 2 gånger 4? Frågade han mig. Vi har inte pratat om multiplikation med honom.
    Några dagar senare ligger han på golvet och tittar i taket och ropar på mig.
    -Mamma, vad blir hälften av 12?
    -Det är 6, svarar jag.
    -Jaha. Vad blir 12 plus 6?
    -Det är 18.
    -Jaha, så en och en halv tolva är 18 då?

Vi har fortfarande inte pratat om multiplikation med honom utan det har har kommit helt naturligt.
    Är jag bara en skrytmorsa  eller är han duktig på matte tro?

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Svar på tråden Är vår son ett mattegeni, tro?
  • Wilowa
    Zander O Cayenne skrev 2008-08-12 23:43:32 följande:
    Svar på #8Ja, det är mest tankebanorna han har som jag tänker på. Jag tror ju inte på allvar att han är ett mattegeni Då skulle han kunna mycket mer.Jag hoppas att han får respons på sin kunskapstörst i skolan, han kan inte läsa än, mest för att vi inte har haft tid att lära honom. Men bara han lär sig att läsa kommer han nog ta igen allt. Synd bara han är så rastlös, de få gångerna som vi har tid att sitta med honom vill han inte själv.
    Antagligen har han ett logiskt tänkande! För att bli en bra matematiker är det logiska tänkandet betydligt viktigare än att kunna rabbla gångertabellerna och kunna räkna plus och minus. man har ingen nytta av att vara duktig på de olika räknesätten om man inte kan förstå hur man ska använda dem.
  • Coca cola light

Om han är bland bra pedagoger kommer de säkert att kunna ge honom bra stimulans.

Jag måste bara få berätta om ett annat litet mattegeni som jag träffade på en middag en gång. Barnet visste om att jag jobbade som mattelärare på hans mammas skola så naturligt kom vi in på ämnet matematik. Efter ett tag under middagen ger jag honom tal som vad roten ur 0.5 och vad är roten ur 0.25. Detta barn var alltså då 6 år. Han var duktigare än många av de nior som jag undervisade. Vi satt också under kvällen och kom på vilka ord man kan hitta på registreringskyltar på bilar.

• littlemum

Har lite samma funderingar, inte om min son är ett geni utan hur det blir för ett barn som är lite "före" när det börjar f-klass? Vår son lärde sig läsa och skriva när han var 4½ år räkningen kom ungefär samtidigt. Han snappar upp ALLA fakta han hör och kommer tex ihåg latinska namn på djur. Han har ganska "avancerade" tankegångar för sin ålder också. Jag hoppas att de är bra på att möta upp dessa barn så de inte får tråkigt i skolan.

Glöm inte säga att du älskar....
  • Wilowa
    Coca cola light skrev 2008-08-12 23:50:30 följande:
    Om han är bland bra pedagoger kommer de säkert att kunna ge honom bra stimulans.Jag måste bara få berätta om ett annat litet mattegeni som jag träffade på en middag en gång. Barnet visste om att jag jobbade som mattelärare på hans mammas skola så naturligt kom vi in på ämnet matematik. Efter ett tag under middagen ger jag honom tal som vad roten ur 0.5 och vad är roten ur 0.25. Detta barn var alltså då 6 år. Han var duktigare än många av de nior som jag undervisade. Vi satt också under kvällen och kom på vilka ord man kan hitta på registreringskyltar på bilar.
    Klarade han roten ur 0,5?
  • Coca cola light
    Einstein skrev 2008-08-12 23:52:38 följande:
    Klarade han roten ur 0,5?
    Nej, den var lite svår. Skrev lite snabbt. Men han klarade roten ur 0.25, roten ur 0.49, roten ur 0.36 osv.
  • Wilowa
    Coca cola light skrev 2008-08-12 23:57:42 följande:
    Nej, den var lite svår. Skrev lite snabbt. Men han klarade roten ur 0.25, roten ur 0.49, roten ur 0.36 osv.
    Oj! säger jag ändå! Var hans mamma också mattelärare? Fick du förklara begreppet "roten ur" för honom eller kände han till det?
  • Monchichii

Min kille är också sex år och gillar matte. När han var fem år berättade han för mig en dag att 5X4 = 20, för han hade sett en snöstjärna som hade fem streck med fyra piggar på varje. Frågade honom då om 3X5, hmmm...15 svarade han och så vidare när jag gav han lite fler tal. Efter en stund tröttnar han men han får helt och hållet ta det i sin egen takt. Häromdagen började han intressera sig för bråktal och att fyra åttondelar är samma som en halv var heller inga problem. Efter det satte han sig och började skriva ner fler mattetal och räknade och räknade. Han har även en miniräknare han sitter med ibland och testar sig själv för att se om han svarar rätt på vad som är plus och minus, och så säger han att han lär sig räkna genom att göra så.

Roligt med barn som själva tar sig för olika uppgifter tycker jag

• Cocarola

Jag har också ett 6-årigt litet "mattesnille" som sedan länge räknat +/- med hundraövergångar, kan hälften av multiplikationstabellerna, och nu har börjat intressera sig för att räkna procent. Han har en klasskompis som också gillar matte - även det en kille. Min dotter klarar sin skolmatte utan problem, men är inte särskilt entusiastisk. Däremot har hon några killar i klassen som utmärker sig med sina matematikkunskaper. Är killar verkligen överrepresenterade bland unga "mattesnillen" eller har det bara slumpat sig så i min umgängeskrets tror ni?

• Tuffen

Min son är 7. Han räknar lätt både plus, minus, gånger och delat. Han kan klockan både vanligt och digitalt. Han kopplar begrepp som hälften och fjärdedelar. Han övar och kan en hel del geometriska figurer, som t ex hexagoner och ellipser. Han övar problemlösning med åk 3 i skolan, och det funkar bra. Jag upplever inte att han är ett geni, men han är långt före sina klasskamrater. Ni som har barn som mitt, förbered er på att skolan troligen blir en kamp. Svensk skola av idag är inte gjord för barn som ligger långt före sina klasskompisar....

• Jag går och fiskar

Vår dotter, då 5,5 år, slog oss med häpnad i somras när vi skulle åka från Göteborg till Vimmerby.
    - Hur lång tid tar det dit? undrade hon. Jag läste i vägbeskrivningen och svarade:
    - 3 timmar och en kvart om vi inte tar någon paus.
    Hon var tyst några ögonblick, sedan sa hon:
    - 13 kvartar då.

Jag hade förväntat mig frågan vad en kvart var...

Hon är en hejare på övrig matte också, och sitter gärna och klurar ut mulitplikationstal själv, Ville bara kompensera med en tjej...

• Visitor

Många duktiga "mattegenier" här. Kul .

Min dotter är 7 år, hon kan nu räkna negativa tal.

Think before you speak
Svar på tråden Är vår son ett mattegeni, tro?