• Little Ms Chatterbox

Är vår son ett mattegeni, tro?

Vår son fyllde 6 år i våras. Han har alltid haft häpnansväckande tankebanor ibland men för ett tag sen blev jag verkligen paff.
    Jag skulle hjälpa honom med en Legofigur som inte riktigt gick ihop med ritningen. (Bara det, han bygger och följer ritningar till Lego för 7-12 år väldigt lätt. Jag har gått verkstadsteknik på gymnasiet och sett klasskompisar med större problem med ritningar än min son)
    Iaf, den här gången hade han råkat sätta en bit lite fel så vi satt och kollade var det var för fel och jag frågade hur biten såg ut som han letade efter. Han tog upp ritningen och började räkna "pluttarna" (de runda på varje legobit)
    -1,2,3... Nej, vänta vad blir 2 gånger 4? Frågade han mig. Vi har inte pratat om multiplikation med honom.
    Några dagar senare ligger han på golvet och tittar i taket och ropar på mig.
    -Mamma, vad blir hälften av 12?
    -Det är 6, svarar jag.
    -Jaha. Vad blir 12 plus 6?
    -Det är 18.
    -Jaha, så en och en halv tolva är 18 då?

Vi har fortfarande inte pratat om multiplikation med honom utan det har har kommit helt naturligt.
    Är jag bara en skrytmorsa  eller är han duktig på matte tro?

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Svar på tråden Är vår son ett mattegeni, tro?
  • lövet2

Jodå, han är duktig på matte! Inget geni, men absolut långt över genomsnittet. Uppmuntra det!

• lajjalo

Klart grabben kan vara ett geni! Hurra för fritänkande barn!
    (Vet du te x att det är lika enkelt för ett barn att läsa text upp och ner som att läsa "rättvänt"? Det är först efter ett tag när vi vuxna talat om vilket håll man håller boken åt som den förmågan efterhand försvinner)

• Little Ms Chatterbox

Ja, jag vill ju vekligen uppmuntra det men vet inte riktigt hur. Han börjar F-klass om någon vecka, hoppas att det blir bra för honom. Han har lite problem med koncentartionen men blivit mycket bättre sen vi började med Omega-3. Sen känner jag att det inte finns någon tid att sätta sig med honom när det är så mycket med småsyskonen.

lajjalo--> Det visste jag inte men när jag läser det du skrev kom jag tänka på en sak. En kompis till mig hade en kille i sin klass som troligtvis hade dyslexi, för han läste med boken vriden 1/4-dels varv. Det funkade inte för honom annars.

• Lusthan

Min son är lite åt det hållet som du berättar. Han är väldigt nyfiken på matte och att räkna. Som 2,5 åring kunde han nästan räkna till 20 utan problem. Jag har uppmuntrat honom att räkna och räkna och räkna och kan nu som sexåring i alla fall räkna till 100 utan problem, börjar att förstå klockan och kan åtminstone hela timmar rätt så bra. Plus och minus är på gång, han frågar hela tiden och kan räkna de allra lättaste plus och minus i huvudet.

Både pappan och jag är helt galet dåliga på matte så det här var ju inte att förvänta sig. Vi får se om han fortsätter att utvecklas och fortsätter tycka att det är kul. :)

Kanske inget geni, men helt klart har han huvud för matte och det känns kul. :)

• lajjalo

Kamme: VA!? Vad hade du för vuxna omkring dig som barn

• Kamme
    Svar på #6
    haha.. jag vet inte;) jag antar att jag satt o smygläste tidningen från andra sidan bordet när dom läste aftonbladet o allt vad dom nu läste :D det brukar jag göra nuförtiden också iofs ;)
  • Pappatilltwins

Jag har ingen aning om hur barn i den åldern ska ligga till.
    Min dotter som fyller 6 imorgon adderar i huvudet och har gjort det ett litet tag.
    Även subtraktioner gör hon i huvudet. Jag har inte tyckt att det är varesig tidigt eller sent. Min förstfödde så vad vet man då ..

Hade han varit ett mattegeni hade han nog inte frågat om vad 12 + 6 är, då hade han ju räknat det själv ;) . Men han verkar ju ha bra tankegångar och vara väldigt nyfiken.

• Bubbilub

När min lillasyster var 6 år kunde hon både multiplikation och division och kunde både analog och digital klocka. Hon lärde sig dessutom läsa strax innan hon blev 4. Hon är inget geni, men har lätt för att lära sig saker och är intresserad. Tror inte att någon av hennes vänner skulle kalla henne geni, utan en "normal" civilingenjör.

Min syster var ganska understimulerad i skolan i låg- och mellanstadiet, men på högstadiet blev det bättre. Allt de lärde sig de första åren kunde hon ju redan. Hon är dock en pigg och glad tjej, så det var inget större problem för henne ändå.

• Little Ms Chatterbox
    Svar på #8
    Ja, det är mest tankebanorna han har som jag tänker på. Jag tror ju inte på allvar att han är ett mattegeni Då skulle han kunna mycket mer.

Jag hoppas att han får respons på sin kunskapstörst i skolan, han kan inte läsa än, mest för att vi inte har haft tid att lära honom. Men bara han lär sig att läsa kommer han nog ta igen allt. Synd bara han är så rastlös, de få gångerna som vi har tid att sitta med honom vill han inte själv.
Svar på tråden Är vår son ett mattegeni, tro?