Inlägg från: Anonym (Velig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Velig)

Bo i Danderyd som fattig?

Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • Anonym (Velig)
    Snorkis skrev 2008-08-12 09:29:52 följande:
    Ni kan ju även söka bostadsbidrag... Så det är ju en prioritering ni får göra...Hur dyr är hyran då? Och vilka inkomster har ni?
    avgiften är på 3500 inkl vatten och värme och lägenheten har inga lån så det blir ju ett väldigt billigt boende. Det är mer allt runt jag oroar mig för. Vi tjänar 20 samt 22 innan skatt.
  • Anonym (Velig)
    Anonym skrev 2008-08-12 09:40:02 följande:
    Förstår hur du tänker ... Jag skulle nog ärligt talat tveka. Men det finns ju så mycket man måste väga in. Viktigast är förstås om ni gillar området och tror att ni skulle trivas där (om ni för ett ögonblick tänker bort ev. problem som kan uppstå för att ni har så mycket lägre inkomster än de flesta andra i området).Om ni hellre skulle vilja bo någon annanstans så är det ju inga problem att sälja för att använda pengarna till att köpa ett boende där ni vill - såvida ni inte har känslomässiga band till lägenheten och inte vill släppa den. Om ni säljer, ha inte dåligt samvete för att ni inte vill bo där - alla måste hitta sin plats i livet.
    Min mans mormor bodde i den och han var där som liten så han älskar området och lägenheten så han vill vi ska flytta dit. Jag är mer tveksam speciellt då vi kan få en riktigt bar villa här vi bor nu för de pengarna men förstår ju min man också.
    Min man vill vi ska försöka bo där iallafall men jag tycker det känns lite jobbigt att flytta barnen till nytt dagis för att sen flytta igen om det inte funkar men jag vet inte. Är som sagt väldigt velig.
    Vi hade inte räknat med detta alls så allt kom som en chock.
  • Anonym (Velig)

Anonym (123) skrev 2008-08-12 09:46:00 följande:

Det beror väl på var i Danderyd ni ska bo. I Djursholm har som sagt det flesta hög inkomst, men så är det inte i hela Danderyd. Jag har bott i ett område där och det var inte alls så märkvärdigt. Var är det ni har ärvt lägenhet någonstans?
    I stocksund.
  • Anonym (Velig)

Tack för alla svar.
    Jag känner inte till danderyd så bra men om stocksund är mer "normalt" låter det ju hoppfullt.

Det jag är orolig för är det som några skrev i början att barnen ska känna sig så utanför och lida för att vi inte har hög inkomst.
    Att de ska lida för att inte ha rätt grejer. Egentligen tycker jag ju inte det ska spela nån roll men det gör ju det i en viss ålder.

• Anonym (Velig)
    Anonym skrev 2008-08-12 10:17:06 följande:
    3500kr i hyra är ju superbilligt och ni kommer att han en del pengar över i månaden. Hur stor är lägenheten? Kommer barnen att få egna rum? Det är väl mer såna frågor man bör avväga. Bo trångt eller sälja och få större ytor.Jag skulle flytta dit om storleken på lägenheten är ok, hyran är ju kanon!
    Det är en 4-a på 112 kvm så den är stor. Större än vi bor nu. Dock skulle köket och badrummen behöva renoveras.
  • Anonym (Velig)

Tack för alla svar. Men det verkar vara lika mycket för och emot hehe svårt.
    Vi ska iallafall spendera helgen i den och se hur det känns till en början.

Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?