• Anonym (Velig)

Bo i Danderyd som fattig?

Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • Snorkis

Ni kan ju även söka bostadsbidrag... Så det är ju en prioritering ni får göra...

Hur dyr är hyran då? Och vilka inkomster har ni?

• Anonym

Jag är uppvuxen bland riktiga överklassare på öfre Östermalm och det var jättejobbigt.
    ALLA i min klass, i skolan hade det bättre ställt än vi. (MYCKET)
    Jag bodde länge kvar på Östermalm efterssom jag älskar området. Men när mitt eget barn skulle börja skolan flyttade jag, tänker inte utsätta mitt barn för det jag själv fick uppleva.
    Har aldrig blivit mobbad eller nåt, men det tackar jag min personlighet och framförallt mitt utseende för. (de flesta är väldigt ytliga )

Tänk er för!

• Anonym (Velig)
    Snorkis skrev 2008-08-12 09:29:52 följande:
    Ni kan ju även söka bostadsbidrag... Så det är ju en prioritering ni får göra...Hur dyr är hyran då? Och vilka inkomster har ni?
    avgiften är på 3500 inkl vatten och värme och lägenheten har inga lån så det blir ju ett väldigt billigt boende. Det är mer allt runt jag oroar mig för. Vi tjänar 20 samt 22 innan skatt.
  • Anonym (anna)

Nu bor inte jag i danderyd men har en del bekanta i djursholm och min erfarenhet är att det kan bli väldigt jobbigt för barnen när de blir äldre om de inte har alla grejer som "alla andra" har.
    Är det vissa jeans som gäller så ska alla ha det. Allt visas inte öppet men oj vad mycker skit ungarna snackar bakom ryggarna på varandra om de har fel grejer.
    Jag känner inte en familj där ute som får under 100.000 efter skatt så de har råd att ge sina barn det de vill ha utan problem.
    Jag hade tänkt mig noga för innan jag flyttade dit, även om jag älskar själva djursholm. Väldgt fint och mycket skog och natur.

• Anonym

Förstår hur du tänker ... Jag skulle nog ärligt talat tveka.

Men det finns ju så mycket man måste väga in. Viktigast är förstås om ni gillar området och tror att ni skulle trivas där (om ni för ett ögonblick tänker bort ev. problem som kan uppstå för att ni har så mycket lägre inkomster än de flesta andra i området).

Om ni hellre skulle vilja bo någon annanstans så är det ju inga problem att sälja för att använda pengarna till att köpa ett boende där ni vill - såvida ni inte har känslomässiga band till lägenheten och inte vill släppa den. Om ni säljer, ha inte dåligt samvete för att ni inte vill bo där - alla måste hitta sin plats i livet.

• Anonym (Velig)
    Anonym skrev 2008-08-12 09:40:02 följande:
    Förstår hur du tänker ... Jag skulle nog ärligt talat tveka. Men det finns ju så mycket man måste väga in. Viktigast är förstås om ni gillar området och tror att ni skulle trivas där (om ni för ett ögonblick tänker bort ev. problem som kan uppstå för att ni har så mycket lägre inkomster än de flesta andra i området).Om ni hellre skulle vilja bo någon annanstans så är det ju inga problem att sälja för att använda pengarna till att köpa ett boende där ni vill - såvida ni inte har känslomässiga band till lägenheten och inte vill släppa den. Om ni säljer, ha inte dåligt samvete för att ni inte vill bo där - alla måste hitta sin plats i livet.
    Min mans mormor bodde i den och han var där som liten så han älskar området och lägenheten så han vill vi ska flytta dit. Jag är mer tveksam speciellt då vi kan få en riktigt bar villa här vi bor nu för de pengarna men förstår ju min man också.
    Min man vill vi ska försöka bo där iallafall men jag tycker det känns lite jobbigt att flytta barnen till nytt dagis för att sen flytta igen om det inte funkar men jag vet inte. Är som sagt väldigt velig.
    Vi hade inte räknat med detta alls så allt kom som en chock.
  • Anonym (123)

Det beror väl på var i Danderyd ni ska bo. I Djursholm har som sagt det flesta hög inkomst, men så är det inte i hela Danderyd. Jag har bott i ett område där och det var inte alls så märkvärdigt.
    Var är det ni har ärvt lägenhet någonstans?

• Anonym (Velig)

Anonym (123) skrev 2008-08-12 09:46:00 följande:

Det beror väl på var i Danderyd ni ska bo. I Djursholm har som sagt det flesta hög inkomst, men så är det inte i hela Danderyd. Jag har bott i ett område där och det var inte alls så märkvärdigt. Var är det ni har ärvt lägenhet någonstans?
    I stocksund.
  • Anonym (123)

Jag tycker att ni kan försöka. Stocksund är inte alls så "illa". Ni får ju ett väldigt billigt boende, vilket betyder att ni har ganska mycket pengar över. Många andra som bor där har enorma lån på sina villor, och har alltså inte alls så mycket pengar som det ser ut som.

Men jag kan förstå hur du känner. Själv bor jag också i ett område som har blivit finare och finare de senaste året. Många av mina vänner som bor där har enorma hus, nyrenoverade, fina bilar etc. Det är ibland som om jag skäms för vårt gamla hus.(Från 70-talet, vi renoverar sakta med säkert när sparat ihop pengar, men lyxigt blir det inte). Samtidigt så vet jag att mina kompisar inte har så bra med pengar egentligen, de har stora lån på både hus och bil, samt att de inte kan spara så mycket alls, för hela lönen går åt varje månad. Jag tycker att vi har det bättre.
    Dessutom så är de fina vänner ändå, trots att vi inte har det likvärdigt.

• Linlugg

Jag tycker ni ska flytta till lägenheten om det känns som att ni vill ha den som hem. Tänk inte på vad andra har och ger sina barn utan tänk på att nu fick ni möjlighet att bo i en fin lägenhet där ni skulle trivas, det är ju guld värt!

.¸¸.·´¯)Linlugg
Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?