• Anonym

Bo i Danderyd som fattig?

Jag är uppvuxen bland riktiga överklassare på öfre Östermalm och det var jättejobbigt.
    ALLA i min klass, i skolan hade det bättre ställt än vi. (MYCKET)
    Jag bodde länge kvar på Östermalm efterssom jag älskar området. Men när mitt eget barn skulle börja skolan flyttade jag, tänker inte utsätta mitt barn för det jag själv fick uppleva.
    Har aldrig blivit mobbad eller nåt, men det tackar jag min personlighet och framförallt mitt utseende för. (de flesta är väldigt ytliga )

Tänk er för!

• Anonym

Förstår hur du tänker ... Jag skulle nog ärligt talat tveka.

Men det finns ju så mycket man måste väga in. Viktigast är förstås om ni gillar området och tror att ni skulle trivas där (om ni för ett ögonblick tänker bort ev. problem som kan uppstå för att ni har så mycket lägre inkomster än de flesta andra i området).

Om ni hellre skulle vilja bo någon annanstans så är det ju inga problem att sälja för att använda pengarna till att köpa ett boende där ni vill - såvida ni inte har känslomässiga band till lägenheten och inte vill släppa den. Om ni säljer, ha inte dåligt samvete för att ni inte vill bo där - alla måste hitta sin plats i livet.

• Anonym

3500kr i hyra är ju superbilligt och ni kommer att han en del pengar över i månaden. Hur stor är lägenheten? Kommer barnen att få egna rum? Det är väl mer såna frågor man bör avväga. Bo trångt eller sälja och få större ytor.
    Jag skulle flytta dit om storleken på lägenheten är ok, hyran är ju kanon!

• Anonym

Jag skulle definitivt flytta dit. Hyran är ju bara 3500. Även om ni inte tjänar massor kommer ni ha ganska mycket kvar varje månad.

• Anonym

Jag skulle flytta dit, man kan ju alltid flytta igen om det inte fungerar. Men det låter ju jättebra, stor och billig lägenhet i ett trevligt område.

• Anonym

Jag har bott i Stocksund i en hyresrätt.

Fördelarna jag upplevde var
    närheten till stan (fantastiskt!)
    Nära till bad och hav
    fint område

Nackdelarna var
    Svårt att få dagisplats (i alla fall på de bra). (Akta er för Prästkragen!)
    Svårt att få kontakt med andra människor (dock rätt lika i hela stockholm som mest tror jag)
    De flesta föräldrarna verkade faktiskt inte bry sig så mycket om kvaliteten på barnomsorgen. Jag började undra om de hade skaffat barn för att man ska det (status). Många sladdade in på dagisgården i taxi och formligen kastade in sin gråtande tolvmånaders på väg till "viktiga" möten...

Men ändå, grymt fint och billigt boende för er. Men flytta inte om ni trivs bra där ni bor, tycker jag. Då måste ni vara helt överens så att inte fördomarna tar över i förhand.

I stort tycker jag dock att det finns mycket bra med överklassområden (har även prövat lidingö). Tryggt, trevligt folk i stort (väluppfostrade liksom), välskötta områden, nära till natur och låg skatt.

Ja, mitt inlägg blev lite tveeggat, hoppas det hjälper på något sätt ändå. Lycka till!

• Anonym

Jag skulle inte flytta till danderyd med barn om jag så fick betalt för det. Jag har jobbat åt flera olika familjer där som barnflicka och mina upplevelser är.
    De mer eller mindre skiter i sina barn, de hade barnflickor dygnet runt i princip och ville inte ens lyssna på när jag tog upp problem med barnen.
    de tycker det är ok att dricka vin hela tiden även om man ska köra bil.
    Det tas kokain hit och dit på fester.
    Allt handlar om status och yta. Är du inte tillräckligt fin ignoreras du.
    Oerhört elitistiskt tänkande.
    Det ända positiva är att det är nära till stan men för 4 miljoner kan ni ju köpa en lägenhet i stan om ni vill eller en fin villa utanför.
    TÄNK ER FÖR!

• Anonym

jag har bott och jobbat som barnflicka i stocksund och jag kan bara säga att det anonym i inlägg 25 skriver inte alls stämmer överens med mina erfarenheter.
    Jag stannade hos samma familj i 2år, de brydde sig om barnen och jag blev en del av deras familj,de hade ett stort företag och säkert massor av pengar men de var som vilken svenssonfamilj som helst(bortsett från barnflicka då), vanliga normala familjebilar, handlade på ikea, barnen fick inga svindyra leksaker osv osv
    Deras vänner var också supertrevliga och inte alls snobbiga.
    Alltså kort och gott, familjerna i stocksund är i de flesta fall som vilken normal svensson familj som helst, visst endel kanske har mer pengar på banken men än sen.
    Låt inte dina fördomar om rika snobbiga människor göra valet åt er, lägenheten låter toppen och området är verkligen jättefint!

• Anonym

Tycker det låter som ett superläge för er. Låg hyra och inga lån på det. Lovar att det finns folk där ute som tjänar mindre än er. Som någon annan sa.. häng inte upp dig så mycket på ytan.

Jag själv har gått i en mycket fin skola på mellanstadiet, min familj hade det bra ställt, men fanns många barn som inte hade mycket över i månaden.. men inte vad dom utstötta för det.. vi hade hur kul ihop som helst. Ibland tror vuxna att det ska bli si och så, men barn är oftast smartare än vad man tror.
    Med barnen och skolan så är det ju så pass bra kommunikationer till Danderyd att barnen kan gå i skolan i t.ex. Hägersten eller något mer normalt område utan problem.

• Anonym

Men flytta! Vilken drömsituation! Ni kan visst köpa grejer till barnen då ni kommer att ha en låg boendekostnad. Tänk på att barnen får en bra start i livet genom att bo i ett bra område, det ökar förutsättningarna för en bra framtid.

Hälsningar
    /Ghettomamman som vill flytta

• Anonym

eller med närmare eftertanke... sälj och köp ett fint hus i ett trevligt område, ni kommer ju att ha låg boendekostnad även där eftersom ni förmodligen inte behöver låna.

/Ghettomamman

• Anonym

Flytta dit! Det blir vad ni gör det till. Min mamma bor i Danderyd och är inte rik på något sätt, men har jättetrevliga rara grannar och trivs kanonbra

Det handlar ju om att bo i ett trevligt och lugnt område med era barn.

Lycka till och grattis!

• Anonym

Jag skulle inte flytta dit. tänk på barnen. De kommer aldrig kunna ha samma exklusiva jeans som sina vänner. Kanske inte ens ha råd med alla skolutflykter och resor som det ofta är på skolorna där.
    De kommer alltid känna sig mindre värda och utanför.
    Jag tycker ni ska sälja och flytta till ett område med normala inkomster. Då tror jag era barn får en mycket bättre uppväxt.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-08-13 15:07:11 följande:
    Jag skulle inte flytta dit. tänk på barnen. De kommer aldrig kunna ha samma exklusiva jeans som sina vänner. Kanske inte ens ha råd med alla skolutflykter och resor som det ofta är på skolorna där.De kommer alltid känna sig mindre värda och utanför.Jag tycker ni ska sälja och flytta till ett område med normala inkomster. Då tror jag era barn får en mycket bättre uppväxt.
    Och själv har jag gått på en av Stockholms finare skolor med föräldrar som vid den tidpunkten tjänade något mer än medelsvensson. Mina klasskamrater hade sommarhus i Båstad och Frankrike och bar jeans för flera tusen. Trots det blev jag väl mottagen och har aldrig blivit retad eller tråkad för mina Lindexkläder och för vår slitna villa i stökiga Stockholmsförorten.

Alla överklassmännsikor är inte alls som du beskriver. Många är precis som alla andra, lika hjärtliga, vänliga och vänskapliga!
  • Anonym

har heller aldrig träffat så många kokainister som tiden jag umgicks med folk från de finare delarna av stan.

Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?