Inlägg från: Anonym (mums) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mums)

Bo i Danderyd som fattig?

Min faster bodde i Stocksund (Mörbylund), i hyreshusen. Och där verkar det vara "normala" människor som bor. Vanliga "Svenssons", invandrare etc. Dessa har ju också barn som går i skolan.

Först när jag läste TS tänkte jag råda er att INTE flytta till lägenheten. Men när du skriver att det är i Stocksund så tror jag att sannolikheten att barnen får det jobbigt är mindre. Där bor faktiskt mer människor med normal inkomst än det gör i t ex Djursholm.

Man kan ju vända lite på det och tänka vilka otroligt bra skolor barnen kommer att hamna i. De flesta riktigt duktiga lärarna gillar ju att jobba i "de finare områdena".

Nej, gör ett försök. Om det inte känns bra när barnen går i skolan så kan ni ju alltid sälja lägenheten och köpa ett fint hus i ett annat områden.

• Anonym (mums)
    Anonym skrev 2008-08-13 15:07:11 följande:
    Jag skulle inte flytta dit. tänk på barnen. De kommer aldrig kunna ha samma exklusiva jeans som sina vänner. Kanske inte ens ha råd med alla skolutflykter och resor som det ofta är på skolorna där.De kommer alltid känna sig mindre värda och utanför.Jag tycker ni ska sälja och flytta till ett område med normala inkomster. Då tror jag era barn får en mycket bättre uppväxt.
    Fast jag är inte säker på att de inte kommer att ha råd med det. Om TS och henns sambo tjänar över 40 000:- tillsammans och har en hyra på 3500:-... De kommer att ha en väldigt bra ekonomi, tror jag!

De kanske inte har råd med BARA sådana kläder, men några par jeans för x antal kronor kanske de har råd med. Dessutom, andra barn som bor där, i t ex hyreshusen i Mörbylund, var går de i skola och vad har de på sig för kläder?

Nej TS, flytta. Det är ju bara att sälja om ni inte trivs...
  • Anonym (mums)
    lillangel skrev 2008-08-13 23:12:41 följande:
    Anonym (mums) skrev 2008-08-13 17:31:08 följande:
    ja och dom som bor i mörbylund blir inte omtyckta,,, viktigt för barn att bli de i sådana ställen som Danderyd...allt är ytligt!
    Jamen det är ju flera som bor i Mörbylund... De barnen borde väl ofta tycka om varandra?

Man kan väl inte strunta i att flytta och byta skola för att några procent av barnen är rika och KAN frysa ut ens barn, speciellt inte eftersom man vet att några procent av barnen inte är lika rika. Detta OM man vill flytta till det området.
  • Anonym (mums)
    lillangel skrev 2008-08-14 10:34:30 följande:
    Anonym (mums) skrev 2008-08-14 07:11:34 följande:
    hallå?några procent är rika? du vet inte vad du snackar om ...de är bara några procent som är fattiga och resren är höginkomsttagare...
    Ja, i Danderyd och Djursholm i stort ja, men inte bland barnen i hyreshusen i Mörbylund och Stocksund... det är jag övertygad om. Dessa barn går ju också i skolan någonstans. Kanske TS barn kan då där om det nu är så svårt att vara "fattigt" barn i en "rik" skola.
  • Anonym (mums)
    lillangel skrev 2008-08-14 11:08:41 följande:
    Anonym (mums) skrev 2008-08-14 10:41:28 följande:
    Ja men om dom flyttar till en annan kommun så blir dom inte klassade som "fattiga" inte så kul för barn att bli klassad som de.
    Fast andra barn överlever ju i Danderyds kommun... Jag tror att man ska försöka att inte måla fan på väggen utan se det positiva som finns. T e x bra skolor, nära naturen, låg skatt, låg hyra. OM man sedan inte trivs har man ju alla möjligheter i världen att sälja lägenheten och flytta.
Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?