• Anonym (single-mum)

Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??

Jag är en ensamstående mamma som har psykiska problem och dessutom en utmattningsdepression. Jag har hittat en familj som skulle kunna tänka sig att ställa upp som kontaktfamilj. Även soc anser att jag är i behov av kontaktfamilj. Nu har denna familj tackat nej, pga att ersättningsnivån är för låg. Soc berättade för familjen att de skulle få 2*300 kr (dvs 600 kr) som är skattepliktigt, samt totalt 150 kr som skattefri kostnadsersättning. Detta för att ha min dotter från fredag kl 14 till söndag kl 14, dvs 2 dygn skulle ge totalt 500 kr efter skatt, och då ska de betala dotterns mat med de pengarna!!! Detta låter ju sjukt lite, eller hur??? Är ersättningsnivåerna verkligen så låga?

• Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??
  • Anonym (japp)

ja, tyvärr. har själv varit korttidshem. man gör det inte för pengarna....

• Anonym

Jag vet inte hur nivån är, men skulle du kunna skjuta till med lite pengar, bara för att din dotter ska få kunna bo hos hjälpfamiljen???

Det kanske är så att du går på soc, men några hundra extra i månaden för att de ska ha möjligheten att hjälpa ditt barn är det kanske värt?

• Anonym (mymom)

min mamma var kontaktfamilj åt en flicka, 2 helger i månaden tror jag det var. hon fick nån tusing i månaden.. och då gick ju endel av det till mat åt flickan. men man är ju inte kontaktfamilj för att tjäna pengar direkt. men håller med om att det är lite..

• Anonym

Men de ska ju inte få värsta lönen för det. pengarna ska räcka till mat. sen om de vill ta med barnet på tex liseberg, fjällen får de igen de pengarna från soc

• Anonym (japp)

men det gör att det är svårt att hitta familjer åt dessa barn tyvärr...

• Helgona
    Anonym skrev 2008-08-12 20:26:42 följande:
    Men de ska ju inte få värsta lönen för det. pengarna ska räcka till mat. sen om de vill ta med barnet på tex liseberg, fjällen får de igen de pengarna från soc
    Om man i god tid talar om det OCH soc godkänner den extra utgiften!
    CARPE DIEM
  • Anonym

Anonym (mymom) skrev 2008-08-12 20:25:42 följande:

min mamma var kontaktfamilj åt en flicka, 2 helger i månaden tror jag det var. hon fick nån tusing i månaden.. och då gick ju endel av det till mat åt flickan. men man är ju inte kontaktfamilj för att tjäna pengar direkt. men håller med om att det är lite..
    Frågar absolut inte för att vara elak eller uppsnofsig, men om flickan var där 2 helger, vilket är 4-6 dagar, då borde det inte gå åt så mycket matpengar???
    Jag och min sambo äter för 2500:- (nu när de höjt matpriserna) under en månad, så matpriset för henne borde väl inte vara så otroligt högt?
  • Anonym (mymom)

oftast behöver man väl hjälp med barnen för att man, som i detta fall är ensamstående och behöver avlastning, samt kanske för att kunna jobba extra mm. då har man nog kanske inte pengar över för att betala kontaktfamiljen "under bordet" tyvärr..

• Anonym (japp)
    Anonym skrev 2008-08-12 20:28:18 följande:
    Anonym (mymom) skrev 2008-08-12 20:25:42 följande:Frågar absolut inte för att vara elak eller uppsnofsig, men om flickan var där 2 helger, vilket är 4-6 dagar, då borde det inte gå åt så mycket matpengar???Jag och min sambo äter för 2500:- (nu när de höjt matpriserna) under en månad, så matpriset för henne borde väl inte vara så otroligt högt?
    en del av det går till mat, resten är ju "lön" så att säga.
Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??