• Anonym (single-mum)

Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??

Jag är en ensamstående mamma som har psykiska problem och dessutom en utmattningsdepression. Jag har hittat en familj som skulle kunna tänka sig att ställa upp som kontaktfamilj. Även soc anser att jag är i behov av kontaktfamilj. Nu har denna familj tackat nej, pga att ersättningsnivån är för låg. Soc berättade för familjen att de skulle få 2*300 kr (dvs 600 kr) som är skattepliktigt, samt totalt 150 kr som skattefri kostnadsersättning. Detta för att ha min dotter från fredag kl 14 till söndag kl 14, dvs 2 dygn skulle ge totalt 500 kr efter skatt, och då ska de betala dotterns mat med de pengarna!!! Detta låter ju sjukt lite, eller hur??? Är ersättningsnivåerna verkligen så låga?

• Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??
  • Anonym (familjehem)

Nej det tror jag inte att det är. Men om man ser till vad smulisen säger så tycker hon att hon får för lite betalt för att ta hand om sitt eget barn. Hon får ju bara underhåll och barnbidrag och tycker därför att de som är familjehem får väldigt bra betalt eftersom hon får så lite.

Jag hoppas att det inte är fler som jämför att ta hand om sitt eget barn och att ta hand om andras.

Fiddelina1 skrev 2008-08-18 14:31:55 följande:
    Ärligt talat så blir jag mörkrädd när jag läser vad smulisen verkar anse om oss Familjehem...*RYSER* och hoppas verkligen att inte allmänbiilden är så!
  • Fiddelina1

Smulisen: men om du nu aldrig träffat ett Familjehem,HUR kan du då tro dig veta så mycket om vad de gör och hur de fungerar och framför allt,vad det är VÄRT?!

Nä snattran nu...

• Fiddelina1

Med snattran menade jag till hela diskussionen,ingen specifik person kanske jag ska tillägga.

Jag personligen blir illa berörd då jag läser hur svarta en dels åsikter är i det här,vi pratar barn som behöver och det ger vi dem i den mån vi bara kan,dygnet runt!
    Ska det inte vara värt något...hm.

• smulisen

Anonym (familjehem) skrev 2008-08-17 21:21:18 följande:

Vilken värd lever du i? En placering är för BARNETS BÄSTA och INTE som ett straff för föräldrarna. Ett barn ska väl ändå inte bejöva ta hand om föräldrarna varken fysiskt eller psykiskt. En normal förälder mister inte sitt barn och det är just för att de inte gör allt för sina barn som barnet blir placerat. De föräldrar som självmant placerar sina barn har faktiskt insett att de inte klarar av sina barn och ser mer till sitt barn än till sitt eget ego.Föräldrar ska finnas till för sina barn och inte tvärtom som du verkar tycka. Sedan är det så att de allra flesta barn blir placerade enligt SoL, dvs frivilligt och endast en mindre del enligt LVU.
    Nej, jag anser att BARNENS BÄSTA är inte att separeras från sina föräldrar!
    Det är där våra åsikter skiljer sig åt.
    Jag anser att de allra flesta kan bli drogfria eller få annan hjälp (psykisk?) utan att behöva få sina barn placerade.
    VET du ens vad ett mamma-barn hem ÄR????
    Det låter inte så. Jag har aldrig skrivit att "barnet ska ta hand om föräldrarna" eller att det är ett straff för föräldrarna.
    Det är väl isåfall lika mycket straff mot ett oskyldigt barn om man ska se det på det sättet?!

Desssutom händer det faktiskt att helt NORMALA föräldrar förlorar sina barn. Förhoppningsvis får de då komma tillsammans till ett utredningshem, men får de barnet placerat så blir det svårt och tar MYCKET LÄNGRE TID innan de får sina barn tillbaka. Alla får lida när barn placeras, föräldrar, annan släkt, vänner .... och även BARNEN!

Men ekonomiskt är det såklart bättre med familjehem som sagt. (iaf kortsiktigt)
  • smulisen

Anonym (familjehem) skrev 2008-08-18 16:59:09 följande:

Nej det tror jag inte att det är. Men om man ser till vad smulisen säger så tycker hon att hon får för lite betalt för att ta hand om sitt eget barn. Hon får ju bara underhåll och barnbidrag och tycker därför att de som är familjehem får väldigt bra betalt eftersom hon får så lite. Jag hoppas att det inte är fler som jämför att ta hand om sitt eget barn och att ta hand om andras.
    Men gud, antingen har du lässvårígheter eller så har du svårt att tolka skrivna ord???
    Vad problemet är vet bara du själv.
    Men du borde inte skriva OM mig och vad jag anser - för det har du helt uppenbart INGEN ANING OM!!!

Skriv om dig själv i fortsättningen tack!!!!
  • smulisen
    Fiddelina1 skrev 2008-08-19 08:16:29 följande:
    Smulisen: men om du nu aldrig träffat ett Familjehem,HUR kan du då tro dig veta så mycket om vad de gör och hur de fungerar och framför allt,vad det är VÄRT?!Nä snattran nu...
    Nej, vad det är värt har jag ingen aning om. Men jag tycker det är jobbigt att läsa gång på gång hur det gnälls att det är så dåligt betalt.
    Dessutom stämmer inte ens de siffror som redovisas här.

"Svenska kommunförbundets rekommendationer vad gäller familjehemsersättningar är; 4.115:? 9.232:- kr/mån i arvode och 3.448:- - 5.582:- kr/mån i omkostnad. Nivån på de olika delarna bestäms i det enskilda fallet utifrån barnets ålder och vårdbehov"

Med andra ord kan man få ca 14.700kr för en placering. Varav det man får skatta på ca 9000 av dessa pengar. 5.500 är dock skattefritt.
    Man ska inte gå back på att vara familjehem, men man ska inte bli rik på det heller - för det kan locka ännu fler oseriösa familjehem och barn ska inte behöva hamna "ur askan i elden" anser jag.

Men svaret på din fråga:
    Jag har kontakt med BARNEN i några av dessa hem. Under tiden de är placerade eller i vuxen ålder när de flyttat därifrån.
    Jag jobbar med dessa barn, ungdomar och vuxna.
  • Anonym (anonymus)

Tackade de nej bara för att ersättningen var för låg, så var de ju inte intresserade av att hjälpa till med barnet, utan det låter som att det var pengarna som lockade.

Det är sådana man inte vill ha som kontaktfamilj. Tycker det är bra att ersättningen inte är hög. Då skulle säkert många fler göra det enbart för pengarnas skull :(

• Anonym (herregud)
    smulisen skrev 2008-08-19 08:29:49 följande:
    Anonym (familjehem) skrev 2008-08-17 21:21:18 följande:
    Nej, jag anser att BARNENS BÄSTA är inte att separeras från sina föräldrar!Det är där våra åsikter skiljer sig åt.Jag anser att de allra flesta kan bli drogfria eller få annan hjälp (psykisk?) utan att behöva få sina barn placerade.VET du ens vad ett mamma-barn hem ÄR????Det låter inte så. Jag har aldrig skrivit att "barnet ska ta hand om föräldrarna" eller att det är ett straff för föräldrarna.Det är väl isåfall lika mycket straff mot ett oskyldigt barn om man ska se det på det sättet?!Desssutom händer det faktiskt att helt NORMALA föräldrar förlorar sina barn. Förhoppningsvis får de då komma tillsammans till ett utredningshem, men får de barnet placerat så blir det svårt och tar MYCKET LÄNGRE TID innan de får sina barn tillbaka. Alla får lida när barn placeras, föräldrar, annan släkt, vänner .... och även BARNEN!Men ekonomiskt är det såklart bättre med familjehem som sagt. (iaf kortsiktigt)
    "Jag anser att de allra flesta kan bli drogfria eller få annan hjälp (psykisk?) utan att behöva få sina barn placerade." Så du menar att en tungt narkotikaberoende mamma/pappa ska få fortsätta att bo tillsammans med sitt barn under tiden då hon/han rehabiliteras? Vet du ens hur en rehabilitering av missbrukare går till? Det ligger INTE i barnets bästa att bo tillsammans med sin mamma/pappa då, det kan jag lova dig. Det finns inte heller något familjehem som sköter en missbrukande mamma och hjälper henne att bli drogfri, det krävs mer inriktade instanser för detta och det är inte en lämplig miljö för ett lite barn. Likaså en väldigt svårt psykisktsjuk mamma som behöver psykiatrisktvård (suicid,psykoser, neuroser osv) Vistas inte heller i en mijö som är lämplig för barn och barnet tar nog mer skada att vistas tillsammans med sin förälder under sjukdomstiden. Lagen kom till för att skydda barnen och ibland behöver barn skyddas ifrån sina föräldrar och tro det eller ej så kan barnet må mycket bättre och få utvecklas till en egen individ, inte till en medberoende.

"Desssutom händer det faktiskt att helt NORMALA föräldrar förlorar sina barn." Hur menar du då? Det är inga normala förhållanden i relationer när ett barn placeras enligt LVU, det finns oftast väldigt stora brister i omsorgen eller annan problematik. För att ett barn ska tvångsomhändertas så krävs det idag ganska grova företeelser. Så vad du menar med normala föräldrar? Att förlora=ett barn omhändertas enligt LVU, bland föräldrar som sköter om sina barn på ett normalt sätt förekommer INTE! Jag anser att bristande omvårdanad eller omsorg av sin barn kan ha många orsaker och felet behöver inte ligga i psykiskt eller fysiska problem men att kalla föräldrarna normala (som en de av normen till god omvårdnad) skulle jag inte göra.
    Det kanske är just så att BARNET behöver komma ifrån sina föräldrar för att må bra.. Barn är ingen rättighet, utan bara skyldigheter. Du ska som mamma/pappa förtjäna ett barns respekt. Det finns väldigt många fall där just barnen (då enligt utlåtande från BUP) inte kan utvecklas eller skapa en anknytning till sina biologiska föräldrar på ett sätt som är förenligt med barnets bästa och därför mår bättre i ett familjehem. Bara för att du KAN göra barn betyder inte att du är en lämplig förälder och att det är just dig som barnet behöver. Utredningshem (ofta vägen till ett ev. omhändertagande), Bup ja om allt talar mot att barnet ska bo med förälderna, ska man då ändå tillåta detta? Strävan och tyngdpunkten ska alltid ligga i ett återförenande och en god och nära kontakt med bioföräldern, men på barnets villkor och för barnets bästa.
  • Anonym (gratis)

hej hej

ja o min sambo är extra föreldrar till 3barn

o vi har barnen i 1-3mån o ibland bara över helgen m,m

o vi kräver inte ett enda öre utan vi gör det för att vi tänker på barnen

o sen älskar vi sj o vara som barn så vi hittar på massa kul med dom som vi själva står för...ibland får vi betalt i olika saker men inget vi kräver utan föreldrana vill tacka oss genom en present el lite mat el nått......

• Anonym (gratis)

Anonym (gratis) skrev 2008-08-19 08:58:16 följande:

hej hejja o min sambo är extra föreldrar till 3barno vi har barnen i 1-3mån o ibland bara över helgen m,mo vi kräver inte ett enda öre utan vi gör det för att vi tänker på barneno sen älskar vi sj o vara som barn så vi hittar på massa kul med dom som vi själva står för...ibland får vi betalt i olika saker men inget vi kräver utan föreldrana vill tacka oss genom en present el lite mat el nått......
    glömde o säga vi är endå bara i 20 års ålden båda 2
Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??