Anonym (herregud) skrev 2008-08-19 10:10:25 följande:
Vet du vad ett LVU är???? Nu pratar vi om små barn...Den är en lag som skyddar barnet från föräldrarna...Jo jag menar allvar men du är fullkommligt ute och cyklar. Vilken ignorans och otrevlig attitude du har. Om man omhändertar ett barn enligt LVU så finns det INGEN annan vårdnadshavare som är förmögen att ta hand om barnet. VET DU vad lvu är??? DET betvivlar jag starkt. Ta och läs på vilka kriterier som ska vara uppfyllda för ett LVU först! Varför skulle barnet omhändertas om man anser att modern/fadern är kapabel att ta hand om sitt barn även med stöd, då är det väl aktellt med ett vanligt SOL? Vad skulle lagen vara bra för? Du menar att förälder och barn skulle placeras i ett familjehem tillsammans under ett LVU? Du måste ju skämta med mig... Vad ska föräldern placeras där under då? LPT? hahahaha ja hherregud...En frivillig placering kan ske med mamma och barn placering, men du ska inte tro att ett LVU görs tillsammans med föräldern, det är för att skydda barnet mot föräldern (annat är om den unge är en fara för sig själv och denne har ett missbruk eller annat och inte föräldern). Det kan säkert ske ett visst begränsat umgänge... Men du som kan så mycket kan väl upplysa mig hur det är...Vad är det för hem där barn placerats enligt LVU och får bo med föräldrarna?????? Så du menar att ett omedelbart omhändertagande, då ett barn far illa i hemmet skulle innefatta en akut placering tillsammans med föräldern? Vilket skämt... det är i ett senare skede som förälderna kan har en visst umgänge.. Du är så luddig och oförskämd i dina svar.. du tar åt dig av det du tycker och ser inte hela sambandet. Men du vet väl bäst du...du är väl både familjehem och jobbar med placeringar dagligen? Du träffar barn...ja ja ...suck! Dem hem du hänvisade till är dem kommunala?
Jag menar inte på något sätt att vara oförskämd i mina svar.
Inte min mening, ber om ursäkt om du uppfattar det så, men ska förklara varför:
Jag blir så fruktansvärd upprörd när du beskriver att det JAG SJÄLV HAR UPPLEVT inte någonsin kan ske?!
Jag har ju själv VARIT i den sitsen...... förlåt för svärordet ... men det är klart som f*n att jag vet vad LVU innebär.
Jag har haft det på mitt barn!!!!!!!! Och JA - vi placerades på ett mamma-barn hem TILLSAMMANS!!! Direkt!!!!
Många, många, många föräldrar kom akut till detta hem och placerades tillsammans med sina barn som hade LVU.
Jag VET detta till 100%, så jag är hemskt ledsen att säga till dig att i detta har du faktiskt fel!
ALLA på detta hem hade lvu på sina barn. (nej, några var gravida med lvm). Det var TUNGA missbrukare på detta hem!!!
Men de missbrukade inte där utan fick lära sig att på bästa sätt kunna ta hand om sina barn, utan missbruk.
Jag tycker det är jättebra att familjehem finns. Det finns barn som verkligen inte kan bo hemma av olika anledningar och att det finns familjer som då är beredda att ta in dessa barn är fantastiskt.
Men ibland tycker jag det sker för "lättvindigt", jag har sett hur det går för de som placeras på familjebehandlingshem och det känns som en jättebra lösning för allas bästa i många fall. (några går det nog inte bra för dock?)