• Anonym (single-mum)

Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??

Jag är en ensamstående mamma som har psykiska problem och dessutom en utmattningsdepression. Jag har hittat en familj som skulle kunna tänka sig att ställa upp som kontaktfamilj. Även soc anser att jag är i behov av kontaktfamilj. Nu har denna familj tackat nej, pga att ersättningsnivån är för låg. Soc berättade för familjen att de skulle få 2*300 kr (dvs 600 kr) som är skattepliktigt, samt totalt 150 kr som skattefri kostnadsersättning. Detta för att ha min dotter från fredag kl 14 till söndag kl 14, dvs 2 dygn skulle ge totalt 500 kr efter skatt, och då ska de betala dotterns mat med de pengarna!!! Detta låter ju sjukt lite, eller hur??? Är ersättningsnivåerna verkligen så låga?

• Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??
  • smulisen

Anonym (herregud) skrev 2008-08-19 10:10:25 följande:

Vet du vad ett LVU är???? Nu pratar vi om små barn...Den är en lag som skyddar barnet från föräldrarna...Jo jag menar allvar men du är fullkommligt ute och cyklar. Vilken ignorans och otrevlig attitude du har. Om man omhändertar ett barn enligt LVU så finns det INGEN annan vårdnadshavare som är förmögen att ta hand om barnet. VET DU vad lvu är??? DET betvivlar jag starkt. Ta och läs på vilka kriterier som ska vara uppfyllda för ett LVU först! Varför skulle barnet omhändertas om man anser att modern/fadern är kapabel att ta hand om sitt barn även med stöd, då är det väl aktellt med ett vanligt SOL? Vad skulle lagen vara bra för? Du menar att förälder och barn skulle placeras i ett familjehem tillsammans under ett LVU? Du måste ju skämta med mig... Vad ska föräldern placeras där under då? LPT? hahahaha ja hherregud...En frivillig placering kan ske med mamma och barn placering, men du ska inte tro att ett LVU görs tillsammans med föräldern, det är för att skydda barnet mot föräldern (annat är om den unge är en fara för sig själv och denne har ett missbruk eller annat och inte föräldern). Det kan säkert ske ett visst begränsat umgänge... Men du som kan så mycket kan väl upplysa mig hur det är...Vad är det för hem där barn placerats enligt LVU och får bo med föräldrarna?????? Så du menar att ett omedelbart omhändertagande, då ett barn far illa i hemmet skulle innefatta en akut placering tillsammans med föräldern? Vilket skämt... det är i ett senare skede som förälderna kan har en visst umgänge.. Du är så luddig och oförskämd i dina svar.. du tar åt dig av det du tycker och ser inte hela sambandet. Men du vet väl bäst du...du är väl både familjehem och jobbar med placeringar dagligen? Du träffar barn...ja ja ...suck! Dem hem du hänvisade till är dem kommunala?
    Jag menar inte på något sätt att vara oförskämd i mina svar.
    Inte min mening, ber om ursäkt om du uppfattar det så, men ska förklara varför:
    Jag blir så fruktansvärd upprörd när du beskriver att det JAG SJÄLV HAR UPPLEVT inte någonsin kan ske?!

Jag har ju själv VARIT i den sitsen...... förlåt för svärordet ... men det är klart som f*n att jag vet vad LVU innebär.

Jag har haft det på mitt barn!!!!!!!! Och JA - vi placerades på ett mamma-barn hem TILLSAMMANS!!! Direkt!!!!
    Många, många, många föräldrar kom akut till detta hem och placerades tillsammans med sina barn som hade LVU.
    Jag VET detta till 100%, så jag är hemskt ledsen att säga till dig att i detta har du faktiskt fel!

ALLA på detta hem hade lvu på sina barn. (nej, några var gravida med lvm). Det var TUNGA missbrukare på detta hem!!!
    Men de missbrukade inte där utan fick lära sig att på bästa sätt kunna ta hand om sina barn, utan missbruk.

Jag tycker det är jättebra att familjehem finns. Det finns barn som verkligen inte kan bo hemma av olika anledningar och att det finns familjer som då är beredda att ta in dessa barn är fantastiskt.

Men ibland tycker jag det sker för "lättvindigt", jag har sett hur det går för de som placeras på familjebehandlingshem och det känns som en jättebra lösning för allas bästa i många fall. (några går det nog inte bra för dock?)
  • Anonym (been there)
    Helgona skrev 2008-08-15 09:06:58 följande:
    [citat]
    Det är skillnad på vilken komun som betalar! Vi har aldrig fått några pengar från föräldern för saker vi gjort med barnet , då skulle vi aldrig komma iväg på något!Jag tycker att de komuner där föräldrarna få betala själva är riktigt usla!O Ang Familjehem....var har du fått de uppgifetrna ifrån? haha om man ska tjäna pengar på barn ska man ha HVB hem! Som exempel kan nämnas att ersättningen per månad under 2003 för barn 0-12 år - enligtriktlinjerna - uppgick till:Arvode, grundersättning: 3805 krOmkostnader, grundersättning: 3380 kr8.1.2 Hem för vård eller boendePlaceringar på institution är generellt dyrare är familjehem. Bland de dyraste återfinns deinstitutioner som staten driver genom Statens Institutionsstyrelse (SiS). Här finns dygnspriser(gäller år 2004) på upp till 4400 kr för vård av unga vid specialenhet.www.lidkoping.se/download/18.6f36984110f7210a...

Det krävs också ett tillstånd utav kommun och länstyrelse utav att få driva ett HVB-Hem, det är inte bara att öppna ett HVB-hem man skall väl bedriva och erbjuda utredningar och samtal och hemundervisning.
  • Anonym (herregud)

Har bott på ett sånt hem? Ja ja... så du menar att när vi hämtar ett barn i ett missbrukarhem, som är undernärd, misskött och med blåmärken så skulle vi ansöka om ett LVU tillsammans med föräldern? LVU är inte en lag för förädern utan åter igen för att skydda det lilla barnet. NEJ du det gör vi inte. Visst vet du att det är socialtjänsten som ansöker om ett omedelbart omhändertagande i socialnämnden som länsrätten sedan ska godkänna. Jag kan säga dig att i ett sånt fall ansöker man INTE om en mamma-barn placering alls. Menar du tonåringar då? Socialtjänsten kommer med ett yrkande till länsrätten där vi företräder barnet...ja du hörde rätt barnet, i LVU ärenden. Jag skulle vilja se den länsrätt som godkänner en sån placering för barn som far illa. Du får gärna tala om vad det hemmet heter. Skulle vara intressant att kolla upp. Där har nog både länsrätt och kommunen begått misstag om så är fallet. Antingen så avslås våran ansökan och den vanliga vården med föräldern fortsätter eller så blir det en fortsatt LVU placering i familjhemmet med umgänge. Jag vet inte vad du pratar om, kan vara barn med egna missbruk eller annat socialtnedbrytande beteende. Knappast små barn som far illa hemma iallafall, misshandel incest drogmissbruk... men tala gärna om vad hemmet heter kollar hemskt gärna upp det, mina kollegor är nog också nyfikna. Det är nytt för oss i så fall den informationen du kommer med. Så du har haft LVU på ditt barn och bott tillsammans med henne/honom där?? Var det inte du som hade en helg i månaden hos en kontaktfamilj? Som gärna betalade barnvakten istället? Men nu har ditt barn plötsligt varit omhändertagen?
    LVU i hemmiljö??? njae skulle inte tro det va...När vården återgår till föräldern så ska det tas ett nytt beslut och är det så så upphör LVU vården.

• Anonym (vill)

Jag tycker det är bra att det inte betalas ut "en massa" pengar till de som är stödfamiljer. Man ska vilja ta emot ett barn som behöver hjälp för att man vill hjälpa det, inte för att få extra pengar i plånboken.

• Anonym (herregud)

Jag vet inte vad du pratar om för typ av ärenden...men för att få ett LVU på sitt barn så är det ganska grova saker det handlar om och extremt svårt att få igenom i länsrätten. Jag vet inte vad du hade gjort för att ditt barn skulle omhändertas..men är det verkligen LVU du pratar om...det r fullkommligt nytt för mig...visst det finns nått som heter mellantvång..men men. Jag tycker att man skulle hört talas om det bara. sorry

• Anonym (Mia)

Jag har inte läst tråden, bara TS)

Mina föräldrar var kontaktfamilj åt 4 små barn varannan helg under 5 år.
    Vi gjorde detta ENBART för dessa barns skull.
    (ingen annan ville/kunde ta alla 4)

JA,
    ersättningen är = obefintlig.

Ersättningen räckte bara till billigare mat, inte kläder, slitage, en glass eller allt annat vi behövde...

Kom ihåg att vi fick tjata som 17 för att få slantar till kläder, sängar, sängkläder osv osv..

• Anonym (herregud)

Anonym (Mia) skrev 2008-08-19 10:48:22 följande:

Jag har inte läst tråden, bara TS)Mina föräldrar var kontaktfamilj åt 4 små barn varannan helg under 5 år. Vi gjorde detta ENBART för dessa barns skull. (ingen annan ville/kunde ta alla 4) JA, ersättningen är = obefintlig.Ersättningen räckte bara till billigare mat, inte kläder, slitage, en glass eller allt annat vi behövde...Kom ihåg att vi fick tjata som 17 för att få slantar till kläder, sängar, sängkläder osv osv..
    Vissa kommuner betalar jätte dåligt. Men som kontakt familj ska man inte betala kläder (vet inte vad du menar med slitage). Men socialtjänsten ska ändå se till att pengar (omkostnaden) räcker till mat, bensin, nöjen osv. Det soc. kan/ska göra är att utrusta hemmet med säng, sängkläder osv, men kläder ska bioföräldern skicka med. Kan hända att soc. varit dålig på att informera. Arvodes delen ska inte gå till barnet utan till kontaktfamiljen. 4 barn lät mycket..så nog borde omkostnadsersättning ha varit ganska hög. Vad tråkigt när det blir så där. Kommunerna ska vara rädda om sina kontakt/familje hem. Tyvärr är dem långt ifrån alltid det.
  • smulisen

Anonym (herregud) skrev 2008-08-19 10:36:38 följande:

Har bott på ett sånt hem? Ja ja... så du menar att när vi hämtar ett barn i ett missbrukarhem, som är undernärd, misskött och med blåmärken så skulle vi ansöka om ett LVU tillsammans med föräldern? LVU är inte en lag för förädern utan åter igen för att skydda det lilla barnet. NEJ du det gör vi inte. Visst vet du att det är socialtjänsten som ansöker om ett omedelbart omhändertagande i socialnämnden som länsrätten sedan ska godkänna. Jag kan säga dig att i ett sånt fall ansöker man INTE om en mamma-barn placering alls. Menar du tonåringar då? Socialtjänsten kommer med ett yrkande till länsrätten där vi företräder barnet...ja du hörde rätt barnet, i LVU ärenden. Jag skulle vilja se den länsrätt som godkänner en sån placering för barn som far illa. Du får gärna tala om vad det hemmet heter. Skulle vara intressant att kolla upp. Där har nog både länsrätt och kommunen begått misstag om så är fallet. Antingen så avslås våran ansökan och den vanliga vården med föräldern fortsätter eller så blir det en fortsatt LVU placering i familjhemmet med umgänge. Jag vet inte vad du pratar om, kan vara barn med egna missbruk eller annat socialtnedbrytande beteende. Knappast små barn som far illa hemma iallafall, misshandel incest drogmissbruk... men tala gärna om vad hemmet heter kollar hemskt gärna upp det, mina kollegor är nog också nyfikna. Det är nytt för oss i så fall den informationen du kommer med. Så du har haft LVU på ditt barn och bott tillsammans med henne/honom där?? Var det inte du som hade en helg i månaden hos en kontaktfamilj? Som gärna betalade barnvakten istället? Men nu har ditt barn plötsligt varit omhändertagen?LVU i hemmiljö??? njae skulle inte tro det va...När vården återgår till föräldern så ska det tas ett nytt beslut och är det så så upphör LVU vården.
    Då tycker jag att både du själv och dina kollegor bör uppdatera er enligt hur LVU fungerar i verkliga livet.

Än en gång- JA, jag hade lvu och placerades TILLSAMMANS med mitt barn. Lvu:et var för att skydda barnet på så sätt att jag behövde vård för mina psykiska problem (återkommande ångestproblematik). Men de övriga på det där hemmet placerades med LVU på barnen pga psykiska och/eller missbruksproblem.
    Därefter flyttade vi hem och jag hade lvu i hemmet. Hade dock fortsatt kontakt med öppenpsykiatrin.

Ja, jag har gått igenom både nämnden, länsrätt och kammarrätt.

Tror du jag ljuger för dig om den värsta tiden i mitt liv???!!!

Att jag har mer kunskap om detta än vad du har är inte så konstigt då jag har LEVT i detta under flera år!!!

När det gäller vilka hem - så kan du se länkarna jag skickat tidigare. Det gäller SMÅ barn, inte ungdomar som lvu:as enligt §3 eget beteende, utan små barn som omhändertas enligt §2, miljöfall.

På de flesta hemsidor står det klart och tydligt
    - Barnet kan vara placerat enligt lvu!

Läs själv så kanske du lär dig ett och annat
  • smulisen

Tillägg: Jag har nog berättat lite för mkt om mig själv. Jag skäms ofta över "mitt tidigare liv" och försöker glömma att jag har levt i den där röran. (men jag jobbar med detta på ett sätt idag.... alltså med att hjälpa andra i samma situation som jag själv varit i, mitt sätt att bearbeta kanske?)
    Måste göra så för att kunna gå vidare. Ingen som känner mig skulle nånsin kunna gissa att jag bott på ett "hem" och att jag haft lvu på mitt barn. INGEN!!!
    Bara min närmaste familj och min bästa vän vet detta.

Jag blir nog väldigt upprörd pga att gamla känslor blossar upp när jag pratar om/skriver om den tiden.
    Särskilt upprörd blir jag när folk försöker hävda att det jag själv har upplevt inte ens kan hända.
    Men det händer - jag vet!

• smulisen

Anonym (herregud) skrev 2008-08-19 10:43:57 följande:

Jag vet inte vad du pratar om för typ av ärenden...men för att få ett LVU på sitt barn så är det ganska grova saker det handlar om och extremt svårt att få igenom i länsrätten. Jag vet inte vad du hade gjort för att ditt barn skulle omhändertas..men är det verkligen LVU du pratar om...det r fullkommligt nytt för mig...visst det finns nått som heter mellantvång..men men. Jag tycker att man skulle hört talas om det bara. sorry
    Vad är "mellantvång" för något? Har aldrig hört det ordet?

Är det "med hot om lvu- om inte" ??
Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??