• Vickan

äggallergi!!

Har två barn med allergi för mjölk.. Den stora har även en tarmsjukdom.. Nu är det mini som "ställer" till det.. Vi tog i början av året ett gentest för laktos på henne och det visade sig ju att hon har den genen vilket då innebär att hon är laktosintolerant. Nu har vi gjort ett nytt test och jag fick provsvaren igår.. Hon har allergi för mjölk (proteinet då fattar jag då hon redan är testad för laktos) och äggvita..

Men jaha vad innebär detta??? Det ända jag fick från läkaren var ett brev där det stog typ hej hon är allergisk mot mjölk , äggvita..

Vad ska hon undvika vad kan hon äta?? någon med samma allergi hör jätte gärna av er... Allergin mot äggvita kom som en chock..

Tack på förhand
    Vickan

• Svar på tråden äggallergi!!
  • Cornelias mamma Pethra

Vad tråkigt att hon är allergisk även mot äggvita men det är ganska vanligt barn småbarn har jag hört. Själv kan jag bara referera till mig själv. Jag blev allergisk mot äggvita i vuxen ålder, efter min graviditet. Äggulan kan jag dock äta, det små mängderna från äggvitan som medföljer ställer tack och lov inte till det för mig. Det du ska tänka på är pasta, alla mjuka bakverk men även att många bullar är penslade med hela ägg, majonäss, äggnudlar och allt annat som kan tänkas innehålla ägg. Börja läs på innehållsförteckningen. Dock är det många produkter som faktiskt bara innehåller äggulan, oftast pasta, nudlar t ex. Men läs på innehållsförteckningen, det är mitt tips!

Lycka till!

• snart tre

Mjölkallergi och äggallergi hänger ofta ihop - min son har de allergierna även om mjölken är värst för honom. Äggallergi kan man ha i tre olika stadier, varav min son har det lindrigaste. Det värsta stadiet innebär att barnet inte kan vara i samma rum som ett ägg som knäcks. Jag tycker att du ska ringa läkaren och KRÄVA att få veta mer exakt vad som gäller - det är de skyldiga att göra. Ni ska också få komma till en dietist. där ni får råd och stöd i fråga om mat.

Det finns ersättningar att ta till i stället för att använda ägg i matlagning (No Egg, bakpulver osv), men man får läsa överallt för det kan gömma sig allt möjligt i maten i butikerna. Men det ska dietisten hjälpa er med - ni får listor med sådant att hålla utkik efter.

Lycka till  

• AnnaKarin79

Jag har oxå en son som är ägg ( både gulan och vitan) allergiker, och vi fick information ifrån vår BVC sköterska om detta, vad man kunde ersätta med och så.
    Det kan du nog också få!

Sen är ju ägg lättare att undvika än mjölk, och ofta säger de att dessa typer av allergi växer bort vid 3-4 års ålder.

• Abrakadabra

Här är en sajt med tips om hur man kan ersätta ägg med annat: www.greenoption.org/vegprodukter/agg.html

Vet du om dottern har testats för allergi mot sojaprotein också? Jag har hört att många mjölkproteinallergiker även reagerar på sojaprotein. Det kan ju vara bra att veta om din dotter är en av dessa, så att du inte använder ersättningsprodukter med soja i så fall (annars är det bara bra, sojaprodukter är generellt nyttiga).

Min systerdotter hade äggallergi och laktosintolerans när hon var liten. Överkänsligheten mot mjölk växte bort relativt snabbt, ägg tog det längre tid innan hon kunde äta, men sedan cirka 10 års ålder har hon inte reagerat på någonting. Så det kan växa bort.

• snart tre

MÅnga mjölkproteinallergiker är antingen allergiska mot soja direkt eller så riskerar de att utveckla en sådan allergi om man ger dem mycket sojaproteinprodukter, som t ex sojamjölk. Därför rekommenderar läkarna att små barn ska dricka havre- och risbaserade mjölkprodukter.

TS: Har de kollat allt eller bara mjölk och ägg? Se till att de kollar dina barn för ALLA viktiga födoämnesallergier eftersom många hänger ihop.

• Vickan

Tack

Hon älskar ju ägg, har ringt till vc för att få klarhet i detta (vet inte änns hur högt el lågt på skalan hon ligger ang mjölk el ägg) men ja jag har sagt det förut och säger det igen dom är inkompetenta där.. Får jag inget svar denna veckan så ringer jag vidare till min stora tjejs barnläkare på sjukhuset och ser om hon kan ta sig ann detta med..

Laktosen hon har får hon dras med hela livet.. mjölken kommer troligen att växa bort.. men stora syster har sin kvar änn idag.. Vad jag förstår så testade dom bara för mjölk och gluten nu pga att hon är hård i magen..

Vad har Era barn för symptom på just ägg

• snart tre

SVårt att säga vad som var symptom för ägg respektive mjölk när min son hade som värst (fick diagnos efter MYCKET tjat från vår sida när han var sex månader). Men hos barnallergiläkaren så sade de att sonens torra, kliande eksemutslag förmodligen kom från just äggallergin även om den, som sagt, var ett gränsfall för hans del. Det är tydligen vanligt med eksem för just äggallergi, i alla fall den enklaste varianten.

• Vickan

Min minsta har inga eksem alls.. Enda problemet för henne är att hon inte kan sköta sin mage själv utan måste ha hjälp av imopotal och enstaka gånger måste hon ha microlax annars kan hon inte bajsa över huvudtaget

• AnnaKarin79

min son fick nässelutslag och blir röd i husen, över allt.. det kliar inte och han är inte speciellt besvärad av dem men iallafall..

• snart tre

Videli: Ja, det har han. Jag fick veta att det bara är 18-månaderssprutan som (han är snart tre år gammal nu) som äggallergiker kan reagera mot. Den sköt vi upp ganska länge och när vi väl skulle ta den fick vi stanna kvar en 15-20 minuter efteråt för att de att han inte reagerade.

• Nattviolen

Lite tips om produkter som är äggfria:
    Alla kungsörnens pastor är äggfria.
    Det finns äggfri majonnäs, tror det är "lättmajonnäs"
    Köpes maränger innehåller inga ägg - en del sorter iallafall.
    Det blir till att läsa innehållsförteckningen.

MEN VARNING:
    Friggs riskakor - chili nachosmak och Zetas Pesto innehåller lysosym, som är ett naturligt protein från ägg

• AnnaKarin79

bra tips om riskakorna!
    tack!

• Vickan

Nattviolen

Tack så mycket för tipsen om just pastan för det var där jag såg ett jätte problem.. (satt och funderade på om hon verkligen skulle klara av att leva på ris och potatis..)

Majonnäsen kan dock ställa till det då hon även har mjölkallergi.. för oftast när något är "lätt" så har dom tillsatt mjölk i stället..

Har varit i kontakt med vårdcentralen och väntar med spänning på deras samtal

• Fragile Angel

Min dotter hade äggallergi då hon var liten. Fick "diagnosen" när hon var runt halvåret, men den har vuxit bort nu (hon är 5 år nu).

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • snart tre

Min sons ägg- och mjölkallergi hade, enligt testerna (både prick och blod), vuxit bort när han var två år och vi fick börja att försiktigt återinföra dessa. Nu är han snart tre år, men vi har fått gå tillbaka till helt mjölk- och äggfritt eftersom hans eksem kom tillbaka i våras. Vågar inte chansa! Min son lider nämligen av en autoimmun sjukdom (alopeci) så han tappar sitt hår med jämna mellanrum och allergierna verkar trigga igång detta.

Svar på tråden äggallergi!!