• snart tre

äggallergi!!

Mjölkallergi och äggallergi hänger ofta ihop - min son har de allergierna även om mjölken är värst för honom. Äggallergi kan man ha i tre olika stadier, varav min son har det lindrigaste. Det värsta stadiet innebär att barnet inte kan vara i samma rum som ett ägg som knäcks. Jag tycker att du ska ringa läkaren och KRÄVA att få veta mer exakt vad som gäller - det är de skyldiga att göra. Ni ska också få komma till en dietist. där ni får råd och stöd i fråga om mat.

Det finns ersättningar att ta till i stället för att använda ägg i matlagning (No Egg, bakpulver osv), men man får läsa överallt för det kan gömma sig allt möjligt i maten i butikerna. Men det ska dietisten hjälpa er med - ni får listor med sådant att hålla utkik efter.

Lycka till  

• snart tre

MÅnga mjölkproteinallergiker är antingen allergiska mot soja direkt eller så riskerar de att utveckla en sådan allergi om man ger dem mycket sojaproteinprodukter, som t ex sojamjölk. Därför rekommenderar läkarna att små barn ska dricka havre- och risbaserade mjölkprodukter.

TS: Har de kollat allt eller bara mjölk och ägg? Se till att de kollar dina barn för ALLA viktiga födoämnesallergier eftersom många hänger ihop.

• snart tre

SVårt att säga vad som var symptom för ägg respektive mjölk när min son hade som värst (fick diagnos efter MYCKET tjat från vår sida när han var sex månader). Men hos barnallergiläkaren så sade de att sonens torra, kliande eksemutslag förmodligen kom från just äggallergin även om den, som sagt, var ett gränsfall för hans del. Det är tydligen vanligt med eksem för just äggallergi, i alla fall den enklaste varianten.

• snart tre

Videli: Ja, det har han. Jag fick veta att det bara är 18-månaderssprutan som (han är snart tre år gammal nu) som äggallergiker kan reagera mot. Den sköt vi upp ganska länge och när vi väl skulle ta den fick vi stanna kvar en 15-20 minuter efteråt för att de att han inte reagerade.

• snart tre

Min sons ägg- och mjölkallergi hade, enligt testerna (både prick och blod), vuxit bort när han var två år och vi fick börja att försiktigt återinföra dessa. Nu är han snart tre år, men vi har fått gå tillbaka till helt mjölk- och äggfritt eftersom hans eksem kom tillbaka i våras. Vågar inte chansa! Min son lider nämligen av en autoimmun sjukdom (alopeci) så han tappar sitt hår med jämna mellanrum och allergierna verkar trigga igång detta.

Svar på tråden äggallergi!!