Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Tråd nummer 5 för oss som är rädda både för vaginal förlossning och kejsarsnitt!
  • Gladhannapanna

jag får väl börja med att skriva att jag är gravid och har varit på inskrivning idag. Bm ska skriva remiss till Aurora med en gång. Känns jättebra att min oro tas på allvar!!!

Hur har det gått för er andra?

• Gladhannapanna

Stinagreta: Är det ditt första barn? Be din bm om remiss till Aurora för samtal. Jag gick hos dem innan jag blev gravid för att våga bli gravid igen och det var superbra!

Just nu lutar det faktiskt åt vaginal förlossning för mig, men det kan ju ändra sig längre fram!

har också pratat med min bm vid inskrivningen och hon har skiockat ny remiss till Aurora. De samtalen brukar börja runt vecka 20.

Lycka till!

• Gladhannapanna

Aurora är inte alls bara en övertalningskampanj! Dem bm jag träffade på aurora lovade mig snitt direkt om det är det som krävs för att jag skulle våga bli gravid igen.

Jag vet inte om de tog bort edan i samband med krystningen, jag kände iaf mina krystvärkar hela tiden och det var faktiskt inte det som gjorde ondast!

Ett snitt är ju inte heller smärtfritt, vissa får väldigt ont länge efteråt medan andra mår rätt bra inom några dagar. Precis som med en vaginal förlossning!

För mig är det inte värkarna som gör att jag är orolig utan att jag förlorade massa blod och sprack mycket. Aurora har sagt att man kan göra flera åtgärder för att just det inte ska hända igen och det är det som gör att jag lutar åt vaginalt nu.

• Gladhannapanna

Föresten gör faktiskt inte krystvärkar så ont, iaf inte mina, det är mer en urkraft som tar tag i en och man kan itne stå emot utan bara krysta på!

• Gladhannapanna

Vi gick profylaxkurs tillsammans jag och min man innan förlossningen. Det kändes lite larvigt först, men det var verkligen superbra!

Dels funkar det faktiskt att andas bort smärta!
    Dels hade maken en tydlig uppgift, att hjälpa mig att hålla fokus.
    Dels får man tillfälle att verkligen tänka igenom och prata igenom vad man har för målbild och vad man är orolig för inför förlossningen. Jättebra för oss båda. Vi blev verkligen ett team, innan dess kände jag att jag var mer fokuserad på förlossningen än han, under och efter kursen kom han ikapp riktigt bra!

I efterhand säger han att jag hade full koll nästan hela tiden. Fick panik två gånger och då hjälpte han mig att hitta tillbaka till fokus!

• Gladhannapanna

jag mådde väldigt dåligt efter min förlossning pga stora bristningar och en blodförlust på 2,2 liter. Hade ont och var svag i nästan två månader! Säkert jämförbart med hur man mår efter ett snitt...

Om jag slipper blodförlusten och bristningarna så föder jag gärna vaginalt. (just nu iaf)

• Gladhannapanna

jo, när jag pratade med Aurora sa hon att de kommer att ge mig en sammandragande spruta direkt när barnet är ute nästa gång för att minska blodförlusten. Jag kommer också att göra en turedning under graviditeten för att kolla om det finns någon orsak till varför jag blödde så mkt, har väldigt lätt att få blåmärken också.

När det gäller bristningarna kan man hålla emot, klippa istället för att låta det gå sönder själv samt sätta lokalbedövning så jag slipper vara orolig för att känna att jag brister.

Men det finns ju inga garantier för varken det ena eller det andra. Ska gå på nya aurorasamtal längre fram och då göra upp en förlossningsplan.

• Gladhannapanna

Föresten, kom på en sak till ang övertalning: Min inskrivningsbm sa att man försöker hjälpa en förstföderska att våga föda vaginalt. Med en omföderska är man inte lika ihärdig i sina försök, hon har ju oftast ngt negativt i bagaget som gör att hon inte vågar/vill föda vaginalt igen.

Svar på tråden Tråd nummer 5 för oss som är rädda både för vaginal förlossning och kejsarsnitt!