Inlägg från: skåne tjej |Visa alla inlägg
  • skåne tjej

Bygga nytt hus

Lås inte fast er vid bara "billiga" priser då ni letar hus. Utan tänk på att man förmodligen bygger för livet, så välj ett hus med god kvalitet. Kolla in leveransförteckningen vad som verkligen ingår och vad som räknas som tillval.

Jag kan ofta tycka att det är bättre att satsa pengarna på ett äldre gediget hus i behov av renovering än ett nytt budget hus.
    Äldre totalrenoverade hus kan bli jättefina och mkt mer personliga

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 12:43:12 följande:
    Oj vad snabbt alla svarar! Här hinner man ju precis ge sonen lite mat sen är det full rulle här. Okej. Jag håller med om att man inte ska bygga det billigaste. Men där vi ska bygga har de flesta valt smålandsvillan eller älvsbyhus, så genom att prata med dem verkar det vara ett mkt vettigt hus för pengen. Ingår det torpa grund i smålandvillan? När vi ringde för att prata med dem verkade det som om man fick köpa grund utöver huset...?! Tolkade det kanske fel. Om man jämför älvsbyhus och smålandvillan verkar standad (kök, golv o.s.v ) vara bättre på smålandvillan. Där är standad ex. trägolv medans älvsbyhus har plastmatta. Aktuelle - har ni allt i standad eller har ni ex. annart kök? Toa? Nyfiken*
    Älvsbyhus har betydligt sämre standard än smålandsvillan.
    I priset ingår hus ovan grund (så var det tidigare iaf, vet ej om det nyligen ändrats.)
    Många låser sig vid priset på hemsidan, i mitt tycke är det rena lockpriser för sådant som jag kan anse är normal standard idag är dyra tillval (t.ex. innertrappa, vissa fönster, kakel osv.)
    Som lekman kan det vara lätt att tro att man fått mkt hus för pengarna och det är jättebra kvalitet osv. Diskutera med fackmän istället, välj en utomstående KA osv.
  • skåne tjej
    trollmammsis skrev 2008-08-13 12:50:20 följande:
    Måste lägga mig i trots att vi inte byggt eller ska bygga själva.. Anlite INTE ANEBYHUS!!!   sambons bror håller på o bygger, skulle varit inflyttning julen 2007, för 2 veckor sedan var do tvungen att flytta in i ett halvfärdigt hus... svartjobbare är där och jobbar, dricker öl hela dagarna (mamman i huset är mammaledig och hemma hela dagarne)  dedt var ett helt område med 12 hus som skulle upp av samma firma... ett hus är redan vattenskadat fast dom inte ens flyttat in än..INGET hus har klarat sig smärtfritt genom detta bygge...  sambons brors  hus skulle gå på rnt 3, nu är dom snart uppe i 4 för en MASSA omkostnader, har fått lov att beställa en massa extra tapeter dessutom för att  dom sabbat.. äen dom som sitter i huset nu är inte som dom ska..fototapeter som inte går ihop, skarvar som syns m.m.ja det var lite om ANEBYHUS!!!
    Man ska ju ochså komma ihåg att Anebyhus är stort och lokalkontor på flera ställen i Sverige. Det är ju inte samma snickare som sitter upp alla deras hus.
    Men vad tråkigt att din sambos bror råkat ut för det. Jag vet folk som råkat ut för liknande med LB-hus (inte att de dricker öl utan att de gör slarviga arbeten).
    Hjältevadshus använder utländsk arbetskraft på några av deras husbyggen osv.
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 12:55:35 följande:
    Svar på #12Okej.Den uppfattningen har jag också fått att smålandvillan har bättre standad!!!Jo visst tittar man på priset genom deras hemsida men det förstår man ju att det kommer kosta mer. Dessutom är ju älvsbyhus och smålandvillan de ända företagen som visar priserna. Vi har beställt kataloger från andra företag och inte äns då kan de skicka med en prislista. Lite svårt eftersom att priserna varierar så pass mkt!
    Jag kan tycka att det är mer seriöst att inte skicka med någon prislista än att ha lockpriser på nätet.
    Priserna varierar jättemkt beroende på var ni skall bygga, hur tomten ser ut, era krav osv osv.
    Låt inte priset styra er i alla beslut utan välj ut de hus som passar era behov och kontakta därefter de olika husföretagen. Jämför priset med vad ni verkligen får för den summan.
    Men generellt sett så är Karlsonhus, sjödalshus, trivselhus ganska dyra. Men de tillverkar väldigt fina hus. Tror t.o.m att Karlsonhus tillverkar miljömärkta hus.
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 13:06:22 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-13 13:01:13 följande: Nej men lite humm vill man ändå ha. Så känner jag ialla fall! Det skiljer ju ibland miljoner mellan husen! Om smålandvillan ligger prismässigt i 1miljonersklassen lär man troligen hamna närmare 2 miljoner i slutändan. Än om man från början väljer ett hus för tre miljoner. Inget hus blir billigare än vad lockpriset är! Men ska man ändå bygga ska man inte snåla, det kan jag helt hålla med om. Vi skulle t.ex aldrig välja att ha ett okaklat badrum även om det är billigare.
    Nja, vet inte om jag håller med dig där.
    Köper du ett hus med utgångspris på t.ex. 2 milj kr i standardutförande så ingår det vanligtvis betydligt mer än det gör i ett Älvsbyhus. vilket gör att du slipper lägga en massa pengar på tillval.
    Det finns hus för 6 milj kor ochså, men man lär sig efter ett tag vad som kostar extra. Hus som ser ut som skokartonger med rekangulära rum är billigare medan hus med intressantare och flexibel planlösning är dyrare.
  • skåne tjej
    trollmammsis skrev 2008-08-13 13:09:15 följande:
    Skittråkigt för dem!
    Men det är ju det lokalkontoret som har problem med sin personal. Eftersom alla hus verkar ligga i samma område, eller?
    Har de varit i kontakt med huvudkontoret?
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 13:15:11 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-13 13:09:38 följande: Jo det har jag också förstått! Jag håller helt med om att det är som du säger. Älvsbyhus måste man ju välja till. Nästan allt! Vi ska när det börjar närma sig göra rediga kalkyler på olika husföretag!Men priser upp emot 5 miljoner är ialla fall orimmliga för oss. Då kunde vi lika gärna köpa ett helt nytt hus inne i stan!
    Det är för er egen skull jag säger att ni skall anlita fackmän och verkligen jämföra de olika husföretagen sinsemellan. Och då menar jag inte enabrt priset.
    5 milj kr för ett hus är det inte många som har råd med. Men du hittar mkt bra under den summan ochså
    Har du kikat på Myresjöhus t.ex.?
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 13:23:56 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-13 13:18:26 följande: Jo det ska vi göra! Det är jätte svårt att jämföra hus när man inte vet vad man ska jämföra! Jo Myresjöhus har katalogen kommit ifrån, de har mysiga hus och varierande storlekar. Vi tittar mest på 1 1/2 plans hus. Så de blev jag glatt överaskad över. Har nämligen inte hört någon prata om att de byggt det. Inte här ï våra trakter just nu. Har du några åsikter om det?
    Efter att ha läst ditt inlägg i min tråd om folk som bygger hus som egentligen inte har råd, så antar jag att du inte är intresserad av min åsikt och mina kunskaper?

Hur som helst, lycka till med ert framtida husbygge /.
  • skåne tjej
    bella11 skrev 2008-08-13 17:59:51 följande:
    hejsan , jag och min sambo håller på att bygga ett eksjöhus. Är änsålänge jätte nöjda.länk till de hus vi ska ha www.eksjohus.se/default.asp&lng=se
    Ser mysigt ut
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 14:45:08 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-13 14:15:56 följande: Okej ! Lustigt bara att göra en tråd om att folk inte har råd att bygga. Bara för att man väljer att ev. bygga ett hus som är billigare! Tror inte någon väljer det allra billigaste! GIVETVIS bygger man ett hus som passar bäst till sig själv!!!
    du har nog missuppfattat syftet med den tråden.
  • skåne tjej
    Christina76 skrev 2008-08-23 16:15:38 följande:
    Nu har jag läst hela tråden och kan säga att alla husföretag som nämts har vi tittat på/pratat med försäljare.Vi beställde MASSOR av huskataloger från företag och sen satt jag och ringde runt till dom och frågade om de hus vi tyckte var fina.Fick då veta pris, vad ingår/ingår inte, om det är möjligt att göra ändringar osv.Det är jätteviktigt att inte stirra sig blind på att tex Älvsbyhus är billiga, frågan är vad du får för pengarna som även någon annan skrev här.Man ska kolla upp hur mycket isolering det är i väggarna, vad för slags inneväggar, vad för typ av fönster, läcktar dom taket osv. Älvsbyhus har lägre standard, så är det bara. Man får det man betalar för. Och vissa tycker det är helt ok och andra inte.Liiiite lägenhetsstandard kände jag att Älsbyhus hade när det gällde köksluckor och de vitvaror som är med. Inte kunde man byta eller uppgradera heller. Mindre isolering, energiberäkningen talar för sig själv och standarden som fick oss att inte välja ett Älvsby som vi ändå tyckte hade några fina hus.Men det är ju faktiskt så att Älvsbyhus är populära hus, två nya håller på att byggas här på vår lilla ort just nu faktiskt! Alla tycker inte lika Men det jag menar är att man ska titta på vad man får för pengarna, inte bara stirra sig blind på priset.Vi hade bestämt oss för Fiskarheden först (också lite billigare byggsatser) men av olika anledningar så blev det i slutändan ett A-Hus. En ny billigare husserie hos dom som heter "Basic" och det är precis vad det kallas BAS!Vanliga vita släta listor, vita släta innerdörrar osv. Du kan självklart få svarvade listor och fina innedörrar men allt kostar att lägga till. Vi tycker att släta listor duger gott (det är ju nytt, helt och fräscht så klart det är fint).Vi har valt huset "Basic 2" och de tillval vi gjort är att uppgradera vitvarorna, tog andra köksluckor, en extra toa istället för klädkammare, en braskamin, helfigursspegel på 4 skjutdörrsgarderober och fler skåp i klädvården. Och så har vi köpt ett enkelgarage med förråd. 901000 kr har vi betalat för detta. Räknar med att klara oss på 1,6-1,7 milj klart med tomt och allt arbete inräknat. Men man vet ju aldrig vad summan kommer sluta på förstås Vi var på byggsamrådsmöte på kommunen för några veckor sedan och vår jättekritiska kontakt på byggkontoret blev imponerad över A-Hus över standard och vad som ingår. Jag blev också förvånad över att mer än vad jag trodde ingick. Snickarna behöver ju inte ens köpa en enda spik heheJag kan säga att jag är nöjd med vårt val av husföretag i alla fall Hoppsan vad långt detta inlägg blev då Lycka till!!
    Vad får ni betala extra för braskaminen inkl montering?
    En del husföretag tar ju hutlöst betalt för sådant, så man tjänar en del pengar på att låta någon annan sätta in den.
  • skåne tjej
    Drage skrev 2008-08-25 20:13:10 följande:
    Hejsan!Jag har nyligen flyttat in i mitt andra nybyggda hus. Låter kanske lyxigt, men iochmed att vi köpte ett billigare hus första gången och huspriserna har ökat så mycket de senaste åren kunde vi kosta på oss vad vi ville ha. Så viss erfarenhet av husbygga har jag hunnit få. Det finns en firma som heter ScanHaus (www.scanhaus.se) som har väldigt bra priser på sina hus! Dock har vi inte själva byggt ett sådant hus men var på god väg för några år sedan men andra saker kom emellan vilket gjorde att vi valde att inte bygga alls då. Jag har pratat med anra som har byggt med dom och varit nöjda, och vi fick också ett gott intryck av dom. Det hus vi nu har flyttat in i är ett byggprojekt med flera hus, vilket ofta också ger ett bättre pris, därmed blev det inte Scanhaus.Min erfarenhet säger mig att det är klokt att ha kontakt med flera olika firmor, kolla exakt på hur ni vill ha det om ni fick önska fritt (ofta får ni då även vad tillvalen var för sig kostar). Först efter en fullständig offert kan man ta ett rimligt beslut. Bara geom att kolla i en katalog och därefter be om prisuppgift ger oftast inte ett rättvist pris eftersom det är så mycket annat som kan tillkomma + att alla hustillverkare har olika standardsortiment. Givetvis är det även viktigt att kolla isolering och annat tråkigt. MEN se till att lägga mycket tid innan ni tar ett beslut för det lönar sig i längden och ni får det ni verkligen vill ha.I vårt första hus tog vi i princip det billigaste rakt igenom, vilket vi ångrade efterhand. Vår förhoppning var att vi själva skulle uppgradera vårt hus, men ofta blir det faktiskt inte billigare. Husleverantörerna köper ju in stora kvantiteter av tex golv och har ofta ett bättre kvm-pris. Som sagt be många hustillverkare om offerter efter exakt så som ni skulle vilja ha det om ni fick önsketänka och dra sedan av sådant du känner att du kan avvara. Har du tur finns det kanske ngn som bygger ditt drömhus till ett överkomligt pris!Lycka till!P.s. Jag har tyvärr varken upplevt Smålandsvillan eller Älvsbyhus som särskilt bra husleverantöer... Låg standard och snåla på kvaliteten.
    Vi verkar ha liknande erfarenheter ang det här med att stirra sig blind på kataloghus och bara kolla på priset.
    Jag har aldrig hört talas om scanhus tidigare, har du någon uppfattning om fiskarheden?
Svar på tråden Bygga nytt hus