Christina76 skrev 2008-08-23 16:15:38 följande:
Nu har jag läst hela tråden och kan säga att alla husföretag som nämts har vi tittat på/pratat med försä
ljare.Vi beställde MASSOR av huskataloger från företag och sen satt jag och ringde runt till dom och frågade om de hus vi tyckte var fina.Fick då veta pris, vad ingår/ingår inte, om det är möjligt att göra ändringar osv.Det är jätteviktigt att inte stirra sig blind på att tex Älvsbyhus är billiga, frågan är vad du får för pengarna som även någon annan skrev här.Man ska kolla upp hur mycket isolering det är i väggarna, vad för slags inneväggar, vad för typ av fönster, läcktar dom taket osv. Älvsbyhus har lägre standard, så är det bara. Man får det man betalar för. Och vissa tycker det är helt ok och andra inte.Liiiite lägenhetsstandard kände jag att Älsbyhus hade när det gällde köksluckor och de vitvaror som är med. Inte kunde man byta eller uppgradera heller. Mindre isolering, energiberäkningen talar för sig själv och standarden som fick oss att inte välja ett Älvsby som vi ändå tyckte hade några fina hus.Men det är ju faktiskt så att Älvsbyhus är populära hus, två nya håller på att byggas här på vår lilla ort just nu faktiskt! Alla tycker inte lika Men det jag menar är att man ska titta på vad man får för pengarna, inte bara stirra sig blind på
priset.Vi hade bestämt oss för Fiskarheden först (också lite billigare byggsatser) men av olika anledningar så blev det i slutändan ett A-Hus. En ny billigare husserie hos dom som heter "Basic" och det är precis vad det kallas BAS!Vanliga vita släta listor, vita släta innerdörrar osv. Du kan självklart få svarvade listor och fina innedörrar men allt kostar att lägga till. Vi tycker att släta listor duger gott (det är ju nytt, helt och fräscht så klart det är fint).Vi har valt huset "Basic 2" och de tillval vi gjort är att uppgradera vitvarorna, tog andra köksluckor, en extra toa istället för klädkammare, en braskamin, helfigursspegel på 4 skjutdörrsgarderober och fler skåp i klädvården. Och så har vi köpt ett enkelgarage med förråd. 901000 kr har vi betalat för detta. Räknar med att klara oss på 1,6-1,7 milj klart med tomt och allt arbete inräknat. Men man vet ju aldrig vad summan kommer sluta på förstås Vi var på byggsamrådsmöte på kommunen för några veckor sedan och vår jättekritiska kontakt på byggkontoret blev imponerad över A-Hus över standard och vad som ingår. Jag blev också förvånad över att mer än vad jag trodde ingick. Snickarna behöver ju inte ens köpa en enda spik heheJag kan säga att jag är nöjd med vårt val av husföretag i alla fall Hoppsan vad långt detta inlägg blev då Lycka till!!
Vad får ni betala extra för braskaminen inkl montering?
En del husföretag tar ju hutlöst betalt för sådant, så man tjänar en del pengar på att låta någon annan sätta in den.