• LoMsBebis

Bygga nytt hus

Vi är ett par som går i byggartankar och står nu i tomtkö! Vi letar hus här genom internet men oftast står det inte vad det rör sig om för priser. Det är ju lite skilland på hus för 1 miljon och 3 miljoner.

Smålandvillan och Älvsbyhus ger lite exempel på sina priser. Någon som vet något annat bra husföretag med bra priser som älvsbyhus och smålandvillan?!

Någon som kanske byggt från älvsbyhus eller smålandvillan och har lite åsikter?! vad hamnade priset på i slutändan?!

Massor med frågor !

• Svar på tråden Bygga nytt hus
  • aktuelle

vi kommer bygga ett 1-plans älvsbyhus tyr, tomten går på 160'000 och totalt kommer vi landa på ca 1650000, det är med grön gräsmatta.

Det är ju torpargrund på ä-hus och smålandsvilla, därför kan de hålla låga priser. Många andra tillverkare så kostar bara huset det vi kommer betala totalt.

• aktuelle

smålandsvillan tycker jag dock är dyr om man ska ha 1-plans och när man köper deras 1,5-plans så tar de extra för fönster i gavlarna och för trappen! Det gör inte älvsbyhus

• En glad tjej
    aktuelle skrev 2008-08-13 12:21:04 följande:
    vi kommer bygga ett 1-plans älvsbyhus tyr, tomten går på 160'000 och totalt kommer vi landa på ca 1650000, det är med grön gräsmatta.Det är ju torpargrund på ä-hus och smålandsvilla, därför kan de hålla låga priser. Många andra tillverkare så kostar bara huset det vi kommer betala totalt.
    Shit, vad billigt! Blir jätteavundsjuk att ni kan bygga hus så billigt!! Här väntar jag på femmiljonersvinsten så jag an bygga ;)
  • aktuelle

dyra tomter?
    En glad tjej skrev 2008-08-13 12:23:33 följande:

Shit, vad billigt! Blir jätteavundsjuk att ni kan bygga hus så billigt!! Här väntar jag på femmiljonersvinsten så jag an bygga ;)
  • Piaf
    Fiskarheden är fina hus.

Vi har byggt vårat.

Men, där bygger man själv, eller anlitar hjälp såklart (men på egen bekostnad)
    Pay it forward
  • En glad tjej
    aktuelle skrev 2008-08-13 12:23:58 följande:
    dyra tomter?
    Ja, bor i Malmö så en tomt under miljonen finns liksom inte. Så minst tre miljoner, snarare närmare 3,5-4 hade vi fått betala om vi skulle byggt nytt. För hus, garage, trädgård etc kostar ju multum.
  • Lotta85

Vi bygger (ska bygga) ett smålandsvillan, man ska gjuta en betongplatta då fast det blir som ett mellanrum till huset på ca en halv meter. Som en blandning mellan platta och torpargrund.
    Tycker det är bra priser och snyggare hus än älvsbyhus. Fast det är ju en smaksak.
    Vårt bygge kommer gå på ca 2,3 miljoner, fast då har vi köpt tomt för nästan 0,9. Det är utan garage, gräsmatta osv.

• Linlugg

A-Hus har en serie hus som kallas Standard och är väldigt fina...ta en titt!

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • skåne tjej

Lås inte fast er vid bara "billiga" priser då ni letar hus. Utan tänk på att man förmodligen bygger för livet, så välj ett hus med god kvalitet. Kolla in leveransförteckningen vad som verkligen ingår och vad som räknas som tillval.

Jag kan ofta tycka att det är bättre att satsa pengarna på ett äldre gediget hus i behov av renovering än ett nytt budget hus.
    Äldre totalrenoverade hus kan bli jättefina och mkt mer personliga

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Hera78

Kanske ni redan känner till sidan, men på www.byggahus.se forum finns massor av information och tyckande om allt från husleverantör till val av blandare. Bara ett tips

Svar på tråden Bygga nytt hus