• itsbeenhurting

Katten klöser på soffan..

Min katt klöser på soffan på nätterna när vi sover! Detta gör mig helt vansinnig. Vi har provat två olika "fy-sprayer" helt utan resultat.
    Har handdukar över hela soffan, men han är så listig så han drar bort dom och klöser under.
    Han har klösträd, men det duger tydligen inte.

Har någon något tips på vad jag kan göra för att bli av med det här problemet? Någon annan som 'överlistat' sitt kattskrälle :)

• Svar på tråden Katten klöser på soffan..
  • Jiji
    itsbeenhurting skrev 2008-08-13 16:51:30 följande:
    Min katt klöser på soffan på nätterna när vi sover! Detta gör mig helt vansinnig. Vi har provat två olika "fy-sprayer" helt utan resultat. Har handdukar över hela soffan, men han är så listig så han drar bort dom och klöser under.Han har klösträd, men det duger tydligen inte.Har någon något tips på vad jag kan göra för att bli av med det här problemet? Någon annan som 'överlistat' sitt kattskrälle :)
    Är det på hela soffan eller bara på en speciell plats på soffan han klöser?
    Vi köpte en ny soffa och genast ville vår misse klösa på armstödet. Vi har numera lagt en tung filt som hänger över där så han inte kommer åt.
    Men om din katt klöser på hela soffan vete tusan vad ni ska göra.. Om ni inte har så att ni kan stänga ute honom från vardagsrummet?
  • Linda Larsson

Är det en innekatt så kan du gå till veterinären och få klorna borttagna. Låter hårt, men det är vanligt här i USA att man gör det med innekatter som klöser på allt. Det finns en annan produkt som heter "soft-paws" det är lösklor i gummi som man sätter på klorna på innekatter, eller låter någon kunnig sätta på. Dom sitter kvar ett tag (typ 6 veckor tror jag), men en och annan kan ramla av lite då och då.

• Cactuz

Köp Feliway (googla och läs) verkar hjälpa många med "jobbiga" katter

• Fiing

Något som funkat på vår katt är att ge henne en rejäl spraydusch med vatten när hon klöst på soffan. Nu räcker det att härma ljudet av sprayflaskan när hon närmar sig så låter hon bli :) Tycker inte att man ska ta bort klorna på katter. OK att klippa, men säg att stackars katten skulle smita och hamna i slagsmål eller liknande. Hur ska kissen då försvara sig?
    Men som sagt; vatten är ett bra knep ;)

• Jiji
    Fiing skrev 2008-08-14 20:59:31 följande:
    Något som funkat på vår katt är att ge henne en rejäl spraydusch med vatten när hon klöst på soffan. Nu räcker det att härma ljudet av sprayflaskan när hon närmar sig så låter hon bli :) Tycker inte att man ska ta bort klorna på katter. OK att klippa, men säg att stackars katten skulle smita och hamna i slagsmål eller liknande. Hur ska kissen då försvara sig?Men som sagt; vatten är ett bra knep ;)
    Ja vatten funkar ju, men det svåra är när dom gör det på natten för man vaknar ju inte av det direkt..
  • skorpionen80
    Linda Larsson skrev 2008-08-13 17:34:27 följande:
    Är det en innekatt så kan du gå till veterinären och få klorna borttagna. Låter hårt, men det är vanligt här i USA att man gör det med innekatter som klöser på allt. Det finns en annan produkt som heter "soft-paws" det är lösklor i gummi som man sätter på klorna på innekatter, eller låter någon kunnig sätta på. Dom sitter kvar ett tag (typ 6 veckor tror jag), men en och annan kan ramla av lite då och då.
    Fast här i Sverige är det djurplågeri. Katter behöver klorna för att klättra, klia sig mm.
  • Birgitta2
    Är det en innekatt så kan du gå till veterinären och få klorna borttagna. Låter hårt, men det är vanligt här i USA att man gör det med innekatter som klöser på allt.
    De-clawing är faktiskt förbjudet i Sverige, precis som kupering av svans och öron på hundar!!!
  • Birgitta2

TS, jag hade köpt kattmyntespray och sprayat på klösbrädan. De flesta katter gillar det, och har du en stor klösmöbel desto bättre. Brädorna är ibland för små för att katterna skall kunna sträcka ut sig ordentligt, så har du inte en klösmöbel så försök investera i en sån som sträcker sig från golv till tak.

Jag vet inte hur du skall hindra katten från att klösa på er soffa. Kanske stänga in henne i ett rum på nätterna? Kanske kan hon vara i ert sovrum med stängd dörr?

• sydneygirl
    ???

Det är grymt gjurplågeri  (och olagligt i Sverige) att ta bort klorna på en katt. Jämför själv om någon skulle klippa bort dina fingertoppar...

(ok, lite överdrivet kanske, men det är grymt!)
  • sydneygirl

TS - Birgitta2 kommer med bra förslag.

Jag skulle dessutom se till att få fast en filt eller nåt lite hårdare runt soffan ett tag tills katten vant sig att klösa någon annanstans.

Svar på tråden Katten klöser på soffan..