• itsbeenhurting

Katten klöser på soffan..

Min katt klöser på soffan på nätterna när vi sover! Detta gör mig helt vansinnig. Vi har provat två olika "fy-sprayer" helt utan resultat.
    Har handdukar över hela soffan, men han är så listig så han drar bort dom och klöser under.
    Han har klösträd, men det duger tydligen inte.

Har någon något tips på vad jag kan göra för att bli av med det här problemet? Någon annan som 'överlistat' sitt kattskrälle :)

• Svar på tråden Katten klöser på soffan..
  • Gotlandsunge

Vår katt gjorde samma sak, blev vansinnig. Vi hade stora lakan över hela soffan, det var inte alls kul. Men sen kom vi på att vår soffa var så låg, så hon kom inte under soffan. Då klöste hon på den istället. När vi satte klossar på soffan så den kom upp en bit och katten kom under slutade hon.

• Fiing
    Jiji skrev 2008-08-15 08:20:02 följande:
    Ja vatten funkar ju, men det svåra är när dom gör det på natten för man vaknar ju inte av det direkt..
    Sant förvisso... Är nog bortskämd med att vår katt sover inne hos oss hela nätterna, och även snarkar ibland :)
    Nä.. då vet jag inte heller vad man ska hitta på...
  • Birgitta2
    Jiji skrev 2008-08-15 08:20:02 följande:
    Ja vatten funkar ju, men det svåra är när dom gör det på natten för man vaknar ju inte av det direkt..
    Men kan ni inte ta in katten i ert sovrum och stänga dörren? Alternativt stänga dörren till vardagsrummet (om det nu finns nån dörr dit).
  • Jiji
    Birgitta2 skrev 2008-08-15 13:14:54 följande:
    Men kan ni inte ta in katten i ert sovrum och stänga dörren? Alternativt stänga dörren till vardagsrummet (om det nu finns nån dörr dit).
    Vi har inga problem med detta, TS har :)
  • Birgitta2
    Jiji skrev 2008-08-15 13:17:16 följande:
    Vi har inga problem med detta, TS har :)
    Förlåt, jag råkade citera fel.
  • Helen 78

har katten en klöspelare som den kan använda.. om de har det så kan du ju lägga en tröja som du har haft på dig i någon dag.
    saken är den att katter klöser för att dom vill få bort din lukt från soffan och därför klöser katten soffan...

och har du en tröja som du använt så vill den få bort din lukt från sin klöspelare....

värt att testa?
    lycka till

• Jiji
    Birgitta2 skrev 2008-08-15 13:19:36 följande:
    Förlåt, jag råkade citera fel.
    Ingen fara
  • Birgitta2

Helen 78 skrev 2008-08-15 13:26:20 följande:

har katten en klöspelare som den kan använda.. om de har det så kan du ju lägga en tröja som du har haft på dig i någon dag.saken är den att katter klöser för att dom vill få bort din lukt från soffan och därför klöser katten soffan...och har du en tröja som du använt så vill den få bort din lukt från sin klöspelare....värt att testa? lycka till
    He he...Nej, vaaaar har du hört det? Katter klöser för att få ordning på sina klor, och det är ren instinkt. Hade de velat få bort lukten, så hade de klöst precis överallt. Våra katter klöser på sin klösmöbel, och där finns ingen lukt av oss. Däremot när när en katt börjat klösa på ett ställe, så efterlämnar den feromoner och den kommer fortsätta klösa på det stället. Man kan köpa en klösbräda, en stor platt, och lägga bredvid soffan nära där klösandet sker, och spraya kattmynta på. Förhoppningsvis väljer den då klösbrädan. Dessutom kan man köpa feliway som lugnar katten.
  • Helen 78
    Birgitta2 skrev 2008-08-15 13:51:02 följande:
    Helen 78 skrev 2008-08-15 13:26:20 följande:
    He he...Nej, vaaaar har du hört det? Katter klöser för att få ordning på sina klor, och det är ren instinkt. Hade de velat få bort lukten, så hade de klöst precis överallt. Våra katter klöser på sin klösmöbel, och där finns ingen lukt av oss. Däremot när när en katt börjat klösa på ett ställe, så efterlämnar den feromoner och den kommer fortsätta klösa på det stället. Man kan köpa en klösbräda, en stor platt, och lägga bredvid soffan nära där klösandet sker, och spraya kattmynta på. Förhoppningsvis väljer den då klösbrädan. Dessutom kan man köpa feliway som lugnar katten.
    Ja du. jag fick det från en vetrinär. och tro det eller ej så funkade det, jag testade med allt som ni alla nämner och även att kastrera katten..
  • Birgitta2

Helen 78 skrev 2008-08-15 13:55:41 följande:

Ja du. jag fick det från en vetrinär. och tro det eller ej så funkade det, jag testade med allt som ni alla nämner och även att kastrera katten..
    Ja ja, alla blir saliga på sin tro.
  • Helen 78
    Birgitta2 skrev 2008-08-15 13:57:41 följande:
    Helen 78 skrev 2008-08-15 13:55:41 följande:
    Ja ja, alla blir saliga på sin tro.
    ja vad ska man göra... jag fick det rådet av djursjukhuset och det funkade, om det är min tro eller ej.. svårt att säga men det funkade för min katt iaf, ville dela med mig lite av min erfarenhet..

Lycka till !
  • Linda Larsson

Jag skrev att det är vanligt att man tar bort klorna på INNEkatter här i USA. Ursäkta om det lät som att jag var för kloborttagning. Min personliga åsikt är att katten skall kunna gå ut och in som den vill och därav kunna behålla sina klor och då borde problemen med att klösa på möbler inte existera.
    (sorry)

• Birgitta2
    Linda Larsson skrev 2008-08-15 18:26:56 följande:
    Jag skrev att det är vanligt att man tar bort klorna på INNEkatter här i USA. Ursäkta om det lät som att jag var för kloborttagning. Min personliga åsikt är att katten skall kunna gå ut och in som den vill och därav kunna behålla sina klor och då borde problemen med att klösa på möbler inte existera. (sorry)
    Jag vet att också att de-clawing är vanligt i USA. Men eftersom kattens främsta lek är att klättra, klösa och busa där den använder klorna, så är det rent djurplågeri att ta bort klorna på en katt. Är man så rädd om sin inredning, så ska man inte ha katt. Eller djur överhuvudtaget. Inte fan rycker jag tänderna på hunden för att hon biter sönder mina mattor???!!!

Nej, en klösmöbelställning brukar lösa de flesta av såna problem. Jag har två katter (och hund) hemma, och de använder endast en av mina sovrumsmattor samt klösmöbeln att kloa på. Nån enstaka blomma ryker ibland när det går vilt till, men lite svinn får man räkna med.
  • Cubix
    itsbeenhurting skrev 2008-08-13 16:51:30 följande:
    Min katt klöser på soffan på nätterna när vi sover! Detta gör mig helt vansinnig. Vi har provat två olika "fy-sprayer" helt utan resultat. Har handdukar över hela soffan, men han är så listig så han drar bort dom och klöser under.Han har klösträd, men det duger tydligen inte.Har någon något tips på vad jag kan göra för att bli av med det här problemet? Någon annan som 'överlistat' sitt kattskrälle :)
    prova en ny modell av klös träd?
    finns såna klös-kartonger med kattmynta i...
    fya han så fort han går nära soffan så den inte alls får vara vid soffan dagtid så kanske den lägger av kvöllstid med,
  • ninanen

Här hemma har jag flyttlådor till katten å klöa i/på...

Han fullkomligt älskar det å klöser ingen annastans sålänge det finns en pappkatong i närheten =)

• sydneygirl
    ninanen skrev 2008-08-26 11:07:44 följande:
    Här hemma har jag flyttlådor till katten å klöa i/på... Han fullkomligt älskar det å klöser ingen annastans sålänge det finns en pappkatong i närheten =)
    Mina älskar också kartonger! Ett tips är den små klösbrädorna från IKEA - de har kartong i sig. Vi låter de bara ligga löst på golvet så får de klösa på dem om de vill.

(Men det tog en liten stund innan de fattade att de måste sitta på ena änden för att hålla fast klösbrädan. Annars åker den ju bara omkring  )
  • ninanen
    sydneygirl skrev 2008-08-26 12:19:29 följande:
    Mina älskar också kartonger! Ett tips är den små klösbrädorna från IKEA - de har kartong i sig. Vi låter de bara ligga löst på golvet så får de klösa på dem om de vill.(Men det tog en liten stund innan de fattade att de måste sitta på ena änden för att hålla fast klösbrädan. Annars åker den ju bara omkring  )
    Jag vet inte va det är med kartonger men han kan sätta sej i en å bara sitta där... Sen klöser han lite å så sitter han en stund å bara myser =)
Svar på tråden Katten klöser på soffan..