Inlägg från: Abessiniern |Visa alla inlägg
  • Abessiniern

Måste man ge välling?

Man måste självklart inte ge välling, det passar inte alla och alla bebisar gillar inte välling. Som flera redan skrivit så är ju småbarnsgröt och välling i princip samma sak, bara olika konsistens. Vår dotter gillar helt enkelt inte gröt alls, allt kommer ut lika fort som man stoppar in. Så det fick bli välling, som hon älskar. Vi började att ge ett mål på kvällen när hon var drygt 6 månader och vi 8 månader la vi till ett vällingmål på morgonen också. Förutom det så äter hon lagad mat två ggr om dagen och jag ammar fortfarande lite grann.

Fördelar som jag kan se med välling om man jämför med gröt är att det kan vara lättare att få i ett barn som kanske är lite för trött eller mår dåligt. Nu på sommaren har det kännts bra med vällingen också eftersom det är ganska mycket vätska på en dag.

• Abessiniern

J W skrev 2008-08-16 18:34:18 följande:

Ja har bara hört den rekomendationen på FL... Kan du inte hänvisa till nån säker källa?
    Frågan var inte ställd till mig, men jag svarar ändå. Rekommendationen att ge högst 3 mål med gröt och välling tillsammans per dag står i den lilla folder man brukar få på BVC om barns matvanor "Mat för spädbarn". Det står även på SLVs hemsida ´citata "Vällingen får inte heller ersätta lagad mat. Antalet gröt- och vällingmål bör tillsammans inte vara fler än tre."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Hoppas att jag fick med länken rätt nu, annars kan man söka på ordet välling på SLVs hemsida och då får man bl.a. en träff på kostråd för spädbarn och under rubriken Frukost - mellanmål - kvällsmål, står det om antalet gröt + vällingmål. Så det är INTE, något som bara rekommenderas på FL.
  • Abessiniern
    ludenben skrev 2008-08-16 14:54:23 följande:
    ja de dör säkert annars om det skulle bli 4....
    Det handlar väl inte om att barnet skulle dö eller inte. Om ett barn någon dag eller två äter mer välling eller gröt än det som rekommenderas spelar knappast någon roll. Men om man äter välling eller gröt i princip alla mål om dagen istället för vanlig mat, bröstmjölk eller ersättning så får man inte i sig alla näringsämnen som man faktiskt behöver. Vuxna människor kan nog också äta uteslutande gröt och mackor utan att avlida, men det behöver ju inte betyda att det är det bästa näringsmässigt.
Svar på tråden Måste man ge välling?