• TipTop86

Måste man ge välling?

Min lilla pojke är bara 3,5 månader än så länge men jag har börjat fundera en del på hur det ska bli med mat å så sen när han blir äldre.. Det jag inte riktigt förstår är varför man ska hålla på å ge välling? Måste barnet äta välling eller är det mest bara lättsamt att ge istället för annan mat?

Finns det nån som aldrig har gett sitt barn välling? Vad har ni då gett istället?

Ni som ger välling, när gör ni det? Å varför?

Jag menar inte på nått vis att det ska vara dåligt med välling men jag tycker det verkar så jobbigt att hålla på att diska dom där flaskorna hela tiden!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Måste man ge välling?
  • Mrs Ray

Nej, man måste självklart inte ge välling. Vi valde att göra det eftersom det blev ett bra kvällsmål för sonen, dvs något som var mer mättande än den ersättning han fått tidigare. Vi började inte med detta förrän efter 6 månader, då sonen bärjat äta lite mat också (puréer).

• Nasse7

Jag gav gröt till kvällsmat istället för välling.
    Det som är smidigt med välling är att det är bra näringsinnehåll och man kan ge det i samband med sänggående och även om de vaknar mitt i natten och är hungriga så är det smidigare att ge välling än att ställa sig och fixa gröt eller annan mat.

Jag har ett tilläggsbarn så min son är uppväxt med flaskmat och det är inte alls jobbigt att diska flaskorna. Det är som att diska vilket glas eller annan disk som helst.

• Joje

Man måste väl inte ge välling, men det är en bra näringskälla och en bra övergång från amning/ersättning.

Min son tyckte inte alls om välling. Vi gav gröt istället. Fungerade jättebra och det är ju likvärdigt med välling.

**Liam 17 april -07 & Linn 12 juli -08**
  • carola1977

Fast det är ju mycket jobbigare att diska tex en gröttallrik än en vällingflaska som man bara sköljer ur .
    Håller väl med andra att det är väldigt smidigt på natten om de vaknar och inte kan somna om och vid sjukdom/tandsprickning men självklart inget nödvändigt.

• Lorina

Självklart behöver man inte ge välling. Min 2 äldsta barn fick inte välling utan jag amma och gav gröt, the/macka. Det gick jättebra och inget krångel.

4 barns mamma med 5:e på väg!!
  • Majsan71

Mina barn har aldrig ätit välling. De har ätit gröt istället. Har de vaknat på natten har de fått amma eller dricka lite vatten och det har gått alldeles utmärkt.

• stjärnmamman

jag tycker inte man behöver ge välling.. man kan lika gärna ge gröt..

orsaken till varför jag gav välling till mina tjejer var att dom var så trötta där runt halv 7 på kvällen då jag skulle ge gröt var dom så trötta så dom bara skrek o kunde inte äta nånting.

på morgonen gav jag välling för jag är en lat ensamstående tvillingmamma

Nu dricker dom ingen välling längre.. har valt att sluta själv

• Milkina cerka

Mitt äldsta barn vägrade att ta flaska, gav därför gröt istället när jag började trappa ner amningen(o. smakportioner av annat naturligtvis).

Mina andra två däremot, de äter, eg. dricker välling till frukost i kopp fortfarande. det kommer jag ge dem så länge de vill ha.
    Har alltid fungerat när de varit sjuka också o. därför inte så intresserade av att äta vanlig mat.

• EmmaRoSa

Jag tycker det är bra om man kan vänja sitt brn vid både gröt och välling för ur näringssynpunkt är det samma innehåll det är smidigt och väldigt nyttigt för ditt barn..men du gör som du vill, vill du ge gröt gör du det och tvärtom för både är exakt lika bra, och jag lovar dig det är inte så jobbigt att diska lite flaskor det går på rutin../Emma

• MsBeauty

Jag kommer aldrig att ge min son välling, det är inget speciellt. Det är som gröt (det får han!) men flytande och ur näringssynvikel är ersättning nyttigare. Välling ska INTE ersätta tillägg/ersättning innan barnet är 1 år!!

Svar på tråden Måste man ge välling?