• Liiii

Måste man ge välling?

Välling ska som sagt inte ersätta ersättningen och andledningen till att man säger så är att vissa tolkar det som att när barnet är 6 månader så ska man byta ut alla mål mot välling vilket inte är fallet. Välling/gröt bör endast ges 3 ggr dygn. Det är bara inom norden som väling finns, åker man längre bort så vet de inte ens vad välling är för något.

Min son har aldrig ätit välling, och när han var 6 månader så slutade vi med ersättning och han fick äta vanlig mat med gröt morgon och kväll. han fick ibland innan läggdags lite ersättning med det var att han hade som rutin att villa ha flaskan innan läggdags, så det var inte för att han var hungrig.

Barn kan från 6 månader äta vanlig mat, och behöver då varken ersättning eller välling.

Lukas 070530
  • Liiii
    stjärnmamman skrev 2008-08-16 10:25:27 följande:
    ja alltså inte ger man ju välling alla mål om dagen när dom blir 6månader.. Finns det såna som gör det???
    Ja, det finns en del som gör det. Därav att man har satt rekomendationen 3 gröt/välling mål om dagen.
    Lukas 070530
  • Liiii
    Abessiniern skrev 2008-08-16 18:52:38 följande:
    J W skrev 2008-08-16 18:34:18 följande: Frågan var inte ställd till mig, men jag svarar ändå. Rekommendationen att ge högst 3 mål med gröt och välling tillsammans per dag står i den lilla folder man brukar få på BVC om barns matvanor "Mat för spädbarn". Det står även på SLVs hemsida ´citata "Vällingen får inte heller ersätta lagad mat. Antalet gröt- och vällingmål bör tillsammans inte vara fler än tre."www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...Hoppas att jag fick med länken rätt nu, annars kan man söka på ordet välling på SLVs hemsida och då får man bl.a. en träff på kostråd för spädbarn och under rubriken Frukost - mellanmål - kvällsmål, står det om antalet gröt + vällingmål. Så det är INTE, något som bara rekommenderas på FL.
    Tack för att du svarade på frågan som var ställd till mig, du fick fram precis det jag ville säga
    Lukas 070530
Svar på tråden Måste man ge välling?