Inlägg från: NorasMamma |Visa alla inlägg
  • NorasMamma

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Avliva såklart

• NorasMamma

Shit va okänslig jag lät nu, de menade jag verkligen inte. Förstår såklart att du är jätteledsen och uppriven, men gör en hund så har man faktiskt inge val. tyvärr. Kram till dig

• NorasMamma

Jaha men när ska man reagera och ta sitt ansvar som hundägare då? vad har du för garantier på att det inte händer igen? en hund som biter en människa ska avlivas. Fast det kanske bara gäller när det är en av dina egna som blir biten? Att säga att hunden befann sig i en stressad situation hjälps inte - och är verkligen ingen ursäkt. En hund ska klara det!

• NorasMamma
    Cornette skrev 2008-08-15 21:10:51 följande:
    Eeh, jo, det finns det. Omplacering, träning, vad som! Du vet inte vad som fick hunden att bita. Det kan ha varit rent självförsvar.
    Självförsvar? Självförsvar mot grannen som i lugnan ro spaserade på sin egna tomt? Hör du själv hur dumt det låter?
  • NorasMamma
    Cornette skrev 2008-08-15 21:15:56 följande:
    En människa som slår ett djur ska avrättas. Är det också rätt enligt dig? Samma sak i min värld nämligen.Jisses vilket folk det finns. Hoppas jag och mina djur någonsin behöver komma i kontakt med någon "likasinnad".
    Ja helt rätt enligt mig oxå! Jag har haft djur hela mitt liv och det finns inget värre för mig än när barbn eller djur far illa just för att de är så hjälplösa.
    MEN en hund som biter har du INGA garantier på att den inte ska göra det igen. Och hunden som TS skriver om har dessutom bitit helt oprovocerat och ts har vid ett flertal tillfällen känt sig osäker på sin egna hund. Då finns det bara en sak kvar att göra. Eller menar du kanske att man ska ge hunden en ytterligare chans och sen ta beslut om avlivning EFTER ett någon farit illa på RIKTIGT?

Jag har alltid haft mycket väl hand om mina djuroch mina hundar har jag aldrig varit osäker på. Och de har haft det fint hos mig så oroa dig du inte för det
  • NorasMamma
    ming skrev 2008-08-15 21:20:33 följande:
    Även om hunden inte ska bitas så har ju grannen onekligen triggat jaktinstinkten genom att göra som hon gjorde. Det är möjligt att hunden inte hade bitit om grannen bara stod där lugnt och stilla istället för att bete sig som ett bytesdjur.Alternativt kan du ju ha munkorg, men då måste du fortsätta träna. Träna meeeeer. En del hundar kräver lite träning och andra kräver mycket.
    Människans instinkt då? man kan inte begära av andra att de ska bete sig på ett visst sätt för att "min hund biter dig annars"
  • NorasMamma
    ming skrev 2008-08-15 21:26:27 följande:
    Var jag otydlig i mitt inlägg? Självklart kan man inte begära att människor ska bete sig på nåt visst sätt, men det sa jag väl inte heller? Det var bara en förklaring till varför hunden reagerade som han gjorde.
    Som fortfarande INTE är en ursäkt för hundens beteende
  • NorasMamma
    Ayya skrev 2008-08-15 21:27:53 följande:
    Finns aldrig garantier för att en hund inte ska bita. ALLA hundar kan bita, beroende av situationer och vad hunden tidigare varit med om, gener, ras, och annat. ALLA hundar kan bita.
    Ja den KAN. Nej den SKA inte.
  • NorasMamma

TS - det är din hund och du som känner den. Och du som sett situationen och tidgare händelser då du blivit osäker på din hund. Det är ditt val givetvis, men JAG hade aldrig vågat ha en sån hund i närheten av mina små / andras barn. Jag hade heller aldrig velat omplacera en sån hund pga vad som kan hända och jag hade inte velat känna skuld för det. En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer. Den ska endast bita en människa om den blivit tränad att göra det (tex polishund lr liknande)

• NorasMamma
    Bellsam skrev 2008-08-15 21:35:26 följande:
    Det är inte hundens fel om den biter, utan ägarens. Ägaren till en hund som biter kanske inte har den ledarskapen som den här hunden kräver. Då kan man välja att omplacera hunden till någon som har vana, och då berättar man självklart vad hunden har för problem.
    Jag har aldrig sagt att det är hundens fel. Jag vet mycket väl var felet ligger! Men att hålla på ågh omplacera hundar som har problem är just vad som leder till att små barn blir skadebitna på stan osv. Hundar ska inte bita människor. Gör den det har den gått över en gräns som jag inte tror människan kan ta den tillbaka över.

och dessutom så måste folk kunna "bete sig nervöst" runt en hund. Jag har haft två schäferhundar och har en svärmor som är EXTREMT rädd för just schäfrar. Hon betedde sig nervöst runt dom hela hela tiden - men det stressade ALDRIG mina hundar utan de lät henne va istället. Friska sunda hundar biter inte människor. punkt slut
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..