-
Nej men snälla nu går det här lite för långt. Okej at rasen är en vallhund men varför skulle ts hund plötsligt få för sig att "valla grannen"?Ayya skrev 2008-08-15 21:37:58 följande:Läste nu om raserna i hunden... var ingen lätt blandning. Vad kör du för aktivering`?Border Collie är ju vallhundar och de är just avlade för att valla. Kan det varit så att hon vallade grannen? Var grannen på väg bort från det hållet där ni satt?
-
Jaha och då är det okej? Vallhundar får lov att bita främlingar för att de får hjärnsläpp och "tror att de vallar grannen" Okej. Bra resonemang!Silvertrollet skrev 2008-08-15 21:45:41 följande:Förmodligen för att vallhundar kan reagera så...?
-
Klart att det är något som inte stämmer i huvudet på den hund som biter en människa. Men det som inte stämmer i huvudet på den hunden bottnar i ägarens hantering av hunden. Så kan man ju oxå tolka det eller hur. Hade du resonerat på samma sätt om en främmande hund sprungit fram oprovocerat och bitit ditt barn i ansiktet? För det spelar ingen roll hur hårt eller var en hund biter. Biter den har den gått över gränsen. Oavsett vad den har för "anledning"Bellsam skrev 2008-08-15 21:46:48 följande:Du skrev "En hund ska aldrig bita en människa - då är det något i huvudet på hunden som inte stämmer". Jag kan inte tolka det som annat än att du menar att det är hundens fel.Klart att andra ska kunna bete sig lite nervöst, men ledaren får aldrig visa nervositet osv. Gör den det så ger den över ledarrollen till hunden.
-
Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp.
TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer. -
Jag har haft glada friska hundar hela mitt liv. Har inte haft en utan faktiskt sju hundar! Hundar som ALDRIG bitit eller skulle fått för sig det. Ja jag har läst böcker, japp jag har gått massvis med kurser och tävlat med mina hundar, yes jag har sett mannen som kunde tala med hundar. NEJ det är fortfarande inte okej för en hund att bita människor. Totalt oacceptabelt beteende som bottnar hos ägaren - men som tyvärr måste gå ut över hunden.
-
Nu innan jag får hela hjorden över mej - nej jag menar inte att ni tycker det är "okej" men jag tycker inte det är okej att man till varje pris ska hålla liv i en hund som rent utav är farlig för omgivningen. Tyvärr finns många hundar i händerna på fel ägare och det är tragiskt. Men när en hund väl gått över gränsen och gett sig på en människa tycker inte jag man ska lita på att det kan tränas bort. I vissa fall kanske det kan det - och i vissa fall inte. Tråkigt att hundar med förstört lynne plockas bort först när det är försent.
Nu lämnar jag denna tråden. Lycka till Ts -
KAN och ska är två skillda saker vet duBellsam skrev 2008-08-15 22:18:45 följande:Sen visste du inte om att understimulerade hundar kan bitas eller visa annat beteende som man inte vill ha. Detta är också något som man får inprintandes i huvudet överallt.
-
Hate to say I told u so... Men det var precis det här jag menade när jag blev totalt nertrampad i denna tråden. Man kan inte lita på en hund som gör en sån sak - och nu har TS fruktansvärt dåligt samvete istl för att hon gav hunden en chans och den denna gången gav sig på ett barn.
Ts- jag är hemskt ledsen för din skull . men du fattar rätt beslut. Vet att det är otroligt jobbigt att bli av med sin kompis. Kram till dig -
Ja men ge inte dig själv för mycket stryk för det här. Det är ju ändå förståeligt att du ville ge din kompis en chans - även om det var ett riskfyllt beslut. Du har dåligt samvete så de räcker och blir över. Det kunde slutat mycket värre - trösta dig med att du fattar rätt beslut DENNA gången iaf.ÖNadja skrev 2008-09-01 19:45:02 följande:Tack. Jag vet, jag säger det även till mej själv. Hur kunde jag vara så dum?! gjort är gjort och allt är mitt fel, inte min hunds. Jag litade på hon att hon skulle kunna klara situationen, men jag missbedömde, totalt.
-
La mariquita skrev 2008-09-01 18:37:12 följande:
Men herregud! Hur kan du veta att "det inte finns något mer att fundera på" för ett enda bett? Gud så dramatiskt!Det skulle krävas något betydligt allvarligare än så för att jag skulle kunna få för mig att döda min hund i alla fall!Ja, du kanske skulle vänta tills din hund dödade någon? Det är hundägare som dig som är farliga och som skapar rädsla för hundar. "Ett enda" bett kan räcka för att allvarligt skada en annan människa - och en sån hund kan man inte behålla. -
Ehh, läs tidigare inlägghappy pearly skrev 2008-09-01 20:31:21 följande:Du va ju ett schysst stöd för ts, hon är lessen och mår dåligt redan som de är,,,,
-
Så bra för dig. Då kanske du ser att inlägget du kommenterade inte ens var skrivet till TS.happy pearly skrev 2008-09-02 07:08:57 följande:Öhhh jag har gjort de.....
-
TACK. Tur att NÅN här har förmågan att läsa riktigt.augustin skrev 2008-09-02 08:10:41 följande:Skärp till dig och titta noga vad det är du svarar på. Inlägget var en ironisk inflik på en annan persons svar till TS: