Inlägg från: Ayya |Visa alla inlägg
  • Ayya

min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..

Du kommer nog känna lite annorlunda imorgon. Om du väljer att träna så tänk på att det kommer ta tid och kräva massor. Men försök åtminstone med annat alternativ än avlivning.

Vad kör du för aktiviteter`?

• Ayya

Kanske för att dom vallar instinktivt....

Om nån lämnar flocken, så är deras instinkt att föra det tillbaka... O många BC biter får, inte tillåtet men i stundens hetta så kan det ske, speciellt om de inte är rätt utbildade och rätt tränade.

NorasMamma skrev 2008-08-15 21:44:24 följande:
    Nej men snälla nu går det här lite för långt. Okej at rasen är en vallhund men varför skulle ts hund plötsligt få för sig att "valla grannen"?
  • Ayya

Ne, men det är sånt som kan hända om ägaren inte vet vad det är för hund man har. En vallhund ska valla och göra det de är tränade för. En vallhund som inte är rätt tränad och vet hur det rätta sättet är kan givetvis inte heller veta vad som är tillåtet och inte tillåtet.

NorasMamma skrev 2008-08-15 21:46:56 följande:
    Jaha och då är det okej? Vallhundar får lov att bita främlingar för att de får hjärnsläpp och "tror att de vallar grannen" Okej. Bra resonemang!
  • Ayya

Ja precis, lyktstolpar, bilar, cyklar, barn, allt som rör sig. De har ju en uppgift och det är att valla, hålla ihop flocken. Den uppgiften finns ju där dygnet runt och tränar man det inte och hittar på/avstängningsknappen så kan det ju bli så att hunden börjar valla allt.

Nu kanske inte TS hund alls vallar, behöver ju inte vara så bara för att det är BC i den.

Bellsam skrev 2008-08-15 21:48:24 följande:
    Vallhundar kan även börja valla människor när dom inte får den stimuleringen.
  • Ayya

Vad härligt.

Det jag ser i den aktivering kan jag nästan direkt säga att det är för lite.

Har själv en blandras med BC i sig och det är full rulle hela tiden. Han är oxå osäker och väldigt undergiven och det hör ju lite till rasen BC. Sen har du ju oxå en väldigt tuff hund i din. Det osäkra och det tuffa i din hund kan säkert vara en svår mix.

Försök och cykla lite då och då, lägg lite spår, söka godis och leksaker, kör lydnad på promenaderna, mycket passivitetsträning, lägg henne plats och låt henne ligga där medans du diskar t.ex. När hon gör rätt så beröm massor, gör en litet "party"... Om hon gör fel, skäll inte utan nonchalera hennes fel, lägg bara märke till om hon gör rätt.

Och framför allt, gå kurs i höst.

Du kommer lyckas, bara du ger henne din tid och din uppmärksamhet.

ÖNadja skrev 2008-08-15 21:52:21 följande:
    Känner redan nu att jag har börjat tänka annorlunda.Just nu så är det mycket promenader ( är mammaledig) Far och släpper hon i skogen nån gång i veckan, försöker träna med hon 2-3 ggr i veckan, om än bara 15 min, ibland blir det av och ibland inte.
  • Ayya

Exakt... de kan nypa får som inte gör som dom vill.... Nu menar jag givetvis inte att din kusin är ett får men det förstår inte hunden.

ÖNadja skrev 2008-08-15 21:54:02 följande:
    Just när hon kom var hon inte på väg bortåt.Men jag ser när min kusin på 3 år leker så tror jag att hon försöker valla, och jag är rädd att närsomhelst så kommer hon att nafsa han för att han inte gör som hon vill..det är ju deras sista knep för att få ihop flocken..
  • Ayya

Jag är oxå kass på att cykla. Men jag köpte en sån där grej till cykeln som hunden sitter fast i och det spelar ingen roll hur mycket han drar och jäklas med mig. Jag sitter stadigt på cykeln iallafall. O min hund är inte liten, ungefär 70 i mankhöjd och ungefär 40 kg.

ÖNadja skrev 2008-08-15 21:55:08 följande:
    Jag är fruktansvärt dålig på att cykla och hon gör utfall mot andra hundar så jag är livrädd på cykel med hon, har provat! =)Har köpt hon en skrinda som hon får dra när vi ska och handla, den tycker hon är jätte kul!
  • Ayya

En understimulerad hund är i mina ögon en olycklig hund. En hund som inte mår bra. En hund som inte mår bra kan man heller inte lita på och kan göra oväntade saker och lägga till med beteenden som inte alltid uppskattas hos ägaren.

Jag lägger allt ansvar på ägarna och aldrig ansvaret på djuret.

NorasMamma skrev 2008-08-15 22:04:12 följande:
    Åh herregud. Så för att en hund är undestimulerad är det inte konstigt att den biter människor? Herregud nu ger jag upp. TS - lycka till oavsett vad du väljer att göra. Hoppas bara inte du ångrar ditt val när och om hunden går över gränsen en gång till. Nästa gång kanske det är ditt eller någon annans barn som blir offer.
  • Ayya

Man behöver inte vara två för sök. Lägg henne plats och gå och göm nånting. Spåra gillar nog andra hundar och oftast är ju problemet att man inte gör slutmålet tillräckligt attraktivt. När jag började spåra med min hund som inte alls var intresserad i början så la jag hans favvogodis på slutmålet + hans favvoleksak. Så fick han sitt godis och sen lekte vi och hade skojigt på slutmålet. Så körde vi så några ggr. De första spåren jag la var nog inte mer än typ 20 meter.

• Ayya

Grejen sitter inte fast i hjulet utan sitter fast i stången där sadeln sitter. O jag lovar, det är jätte stadigt. Vågar jag så vågar du.

ÖNadja skrev 2008-08-15 22:12:35 följande:
    Jag är ju rädd att hon ska "rycka undan" hela bakhjulet för mej om hon gör ett utfall om jag har en sån där. Jag skulle verkligen behöva full mundering när jag cyklar, och jag har helt klart börjat överväga seriöst att köpa en hjälm. =)
Svar på tråden min hund bet en person idag. jag har gråtit hela dagen..