Inlägg från: Anonym (LillaJag!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LillaJag!)

Efter missfall, hur snabbt fick ni tid hos mvc/gyn för koll att allt kommit ut?

Som rubriken lyder... När ni fått missfall och ringt till tex mvc, gyn eller kk, hur snabbt fick ni till att komma på koll och göra vul? Gjordes någon annan koll än vul?

Är det någon som INTE fick komma och kolla upp sig?

Tacksam för svar från alla som varit med om mf och ev varit och kollat upp er efteråt!

• Svar på tråden Efter missfall, hur snabbt fick ni tid hos mvc/gyn för koll att allt kommit ut?
  • Anonym (LillaJag!)
    Majsan70 skrev 2008-08-16 22:45:09 följande:
    Jag blev förd till KK i ambulans och skrapades akut samma morgon. Efter det fick jag ingen annan tid till varken KK eller annan gyn.
    Jasså okej... hade du jätteont och så eller?

Jag hade väldigt stark mensvärk i torsdags och i går fredag...

Skulle ha ringt igår, men de hade bara telefon tid till 10:45, så jag får ringa på måndag ist.
  • Anonym (LillaJag!)
    Majsan70 skrev 2008-08-16 22:53:26 följande:
    Jag hade fruktansvärda smärtor. Går inte ens att jämföra med en förlossning och därav att jag blev hämtad med ambulans. Dessutom forsade det blod så jag fick ligga i ryggläge för att inte blöda alltför mycket.Hoppas att du blir bättre! Det är ju en tråkig sak att råka ut för.
    Okej, det lät mindre skoj... Jag ångrar nästan att jag inte ringde i torsdags när jag började blöda och hade väldigt ont. Men ja, man är ju lätt efterklok!
  • Anonym (LillaJag!)
    Majsan70 skrev 2008-08-16 22:55:43 följande:
    Så är det ju ibland. Man är inte alltid så skärpt. Fast ofta så gör de ju inget ändå vad jag har förstått?
    Det sa hon i rådgivningen, när jag ringde i torsdags. Men jag har blivit rådd av många att ändå ringa typ gyn eller kk och fråga om jag får göra vul. Så att allt är ute. Jag tror det, men ifall att, så det inte blir nån infektion sen. Vill man ju inte ha!
  • Anonym (LillaJag!)
    MissMary skrev 2008-08-16 22:58:02 följande:
    Jag åkte in till kk på eftermidagem då jag blött hela dagen..hade så grymt ont att vi åkte in..fick dock dålit bemöttande då de tycker jag kunde väntat tills jag fått feber men av barnmorskan som under sökte mig fick ja lite bättre bemöttande och fick ta grav test osv..
    Det lät inte som något bra bemötande, nej... Skönt att bm var trevligare iaf.

Fick du göra vul?
  • Anonym (LillaJag!)

Oj, inlägget till MissMary blev konstigt... hehe.

• Anonym (LillaJag!)
    Anonym skrev 2008-08-16 22:59:43 följande:
    Minns inte riktigt vart jag ringde men jag fick missfall på en helg och tror att vi fick rådet att ringa förlossningen och blev vidareskickade därifrån. Fick i alla fall komma in direkt och kolla. Behövde aldrig skrapas eftersom jag redan blött ut allt ändå...Vänta inte för länge med att ringa. Kan finnas risk för infektioner om man inte får ut allt...
    Men vart kan jag ringa på en helg? Ska man inte ringa gyn eller kk? Kan jag vänta till måndag morgon? Har inte spec ont längre och blöder inte så mkt, då jag tror det sista kom ut idag på dan.
  • Anonym (LillaJag!)
    AlexandraLuleå skrev 2008-08-16 23:08:21 följande:
    jag vaknade på en lördagmorgon och hade blött en stor pöl i sängen, då jag haft flera mf tidigare så var jag ganska säker på att det var ett mf igen, jag ringde akuten och fick lov att komma in på undersökning.väl där började jag få jäkligt ont, satt inte i magen som det alltid gjort tidigare,utan satt i ryggen och högg som knivar i ryggen, mådde illa och kallsvettades. dom såg hur ont jag hade det och erblöd mig en morfinspruta tills läkaren hade tid att komma då han var på ett akutsnitt.sen visade det sig att jag hade en massiv blödning i buken, och att jag fått mf med EN och att ett barn levde fortfarande, nu 3 veckor senare blöder jag fortfarande, men går på regelbundna vul för att kolla så att det fortlöper smidigt och att blödningen minskar, äter även blodstillande tabletter och låg även inlagd på sjukhus!så mig har dom haft koll på! kanske beror på tidigarre mf? eller tidigare komplikationer vid graviditet? ja jag vet inte, vet bara att dom var underbara när jag avr inne!

Skönt att de har koll på dig och så... Jag hoppas barnet får fortsätta leva i magen!

Jag fick ut imorse när jag var på toa, det jag antar var hinnsäcken, strängen som går därifrån till moderkakan och så en svartröd levrad blodklump. Så jag tror det var själva embryot och allt. Vad tror ni?

• Anonym (LillaJag!)
    AlexandraLuleå skrev 2008-08-16 23:14:27 följande:
    vilken vecka var du i? låter ju onekligen som att det kommit ut!
    Jag var i v 5+2 (v6) när det började blöda. Så tidigt mf.

Ja, det tycker jag med. Och mina grav-symtom har minskat avsevärt och blöder inte så mycket heller längre och knappt nån mensvärk.
  • Anonym (LillaJag!)
    AlexandraLuleå skrev 2008-08-16 23:18:13 följande:
    tror inte du behöver oroa dig, det du ska hålla utkik är om du börjar må dåligt eller får feber/frossa. det indikerad att allt inte kommit ut (men det låter det som att det har)ta ett gravtest om 2 veckor också för att se när hormonerna försvunnit!
    Jag fick  på ett test redan igår... Så jag vet inte hur mycket hormoner som finns kvar då... Okej, jag får hålla koll. Har ju ingen erfarenhet vad jag vet iaf, av mf.
  • Anonym (LillaJag!)
    AlexandraLuleå skrev 2008-08-16 23:25:46 följande:
    ja för vissa försvinner ju hormonerna snabbt, vissa plussat fortfarande en månd efteråt, är så olika!försök hålla dig lugn och planera gärna att skaffa barn snart igen, sägs ju också att efter ett mf är man mer godtaglig för berfuktning!håller tummanra för att du plussar snart igen och att det går vägen för dig då!
    Jo, man ska eg inte testa på 3-4 veckor just för att man kan ha hormoner kvar sa hon i rådgivningen som jag pratade med i torsdags...

Vi har kämpat i drygt 1år så nu ska vi bara kämpa vidare.. hoppas på ett  inom snar framtid...

Tack så mycket!
  • Anonym (LillaJag!)
    Anonym (1) skrev 2008-08-17 02:47:11 följande:
    Jag var utomlands när mitt mf började (blödning). Fick komma upp direkt till det lokala kvinnosjukhuset.Där gjordes en gynundersökning, fast hon kunde inte se nåt. Så jag blev "ordinerad" att dricka en liter mineralvatten och komma tillbaka efter en timme och göra ul. Sagt och gjort. En timme senare fick jag äntligen göra ett ul där ett de såg ett hjärta ticka.Men den glädjen varade bara i 2 dagar för sen kom både moderkaka och foster ut när jag var på toa.Väl hemma i Sverige igen åkte jag direkt till kk-akuten. Där fick jag göra ett vul och då konstaterades att allt var ute.Jag hade precis gått in i v10 när jag fick mf.Har inte fått nåt återbesök till barnmorskan. De sa bara att jag skulle ta ett gravtest efter ca 2 veckor.
    Okej, men du fick kolla upp med vul iaf så att allt kommit ut. Jag tror det har kommit ut allt för mig, för jag blöder inte så mycket längre... Men ska ändå ringa på måndag och höra!
  • Anonym (LillaJag!)
    Anonym skrev 2008-08-17 09:18:59 följande:
    Jag har fått två tidiga MF,v 6 och 7,då har jag inte behövt komma in.... Fick sedan ett MF i v 10,då fick de skrapa mig..
    Okej... kan tänka mig att man inte behöver komma in när man fått väldigt tidigt mf, såvida man inte har ont fortf eller mår dåligt.
  • Anonym (LillaJag!)
    Anonym (1) skrev 2008-08-18 10:05:23 följande:
    Precis, jag sa på kk att jag ville kolla upp om allt kommit ut. Lyckligtvis hade det gjort det, så jag slapp skrapning.Jag har även fått 2 mf tidigare. Då fick jag gå varannan dag och lämna blodprov och urinprov i ca en veckas tid ungefär. Så att de såg att hcg halten sjönk som den skulle.

Måste man lämna blodprov? Jag klarar inte av det...

Jag fick ett totalt negativt test i fredags, så jag tror min hcg-halt sjunkit rätt mkt.

Svar på tråden Efter missfall, hur snabbt fick ni tid hos mvc/gyn för koll att allt kommit ut?