• pelagonia

Har ätit rå bacon..

Är så orolig.

Gjorde äggröra med bacon igår..Medan jag skar becon så klämde jag två skivor säkert av omedvetenhet..bara slank ner eftersom jag älskar det.

Men kom på sedan att det kanske jag inte får äta ? Orolig nu att något skadligt har hänt med barnet.

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • Svar på tråden Har ätit rå bacon..
  • La Lola

En gång är ingen gång.
    Undvik det i fortsättningen bara.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Hint

Var inte orolig! Tänk hur många som nån gång gjort något man inte 'får', och tänk alla länder som inte ens vet att man inte 'får'. Du ska se att det inte är någon fara!

• Tittij

Äta rå bacon.. uuuuhhhhh
    Skulle aldrig ens kommit på tanken! Bacon är ju rökt, så det är säkert ingen fara!

• pelagonia

Tack..

Är så noga annars med allt jag inte skall äta..suck. Får skylla på tröttheten och en pojke i trotsålder.

Viktor 070103 & Ärtan BF 090320
  • La Lola

Är bacon kall eller varmrökt isf?

• Blåklockan79

varmrökt tror jag

• Frezalo

Bacon är kallrökt, men är så pass saltat att det inte ska vara någon fara. Kanske inte är att rekommendera i fortsättningen, dock...

De som klagar på andra, är de som inte vågar leva som de egentligen vill.
  • La Lola

Ok...ja, jag hoppas att saltet gör nån nytta för i kostråden står detta:
    "Det är osäkert om toxoplasma dör vid torkning, kallrökning eller gravning av kött."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

• Frezalo
    Svar på #10
    Ja, visst är det så, men risken att det skulle ha funnits toxoplasma i just det bacon som TS råkat stoppa i sig är ju ändå minimal. (Även om man ska undvika rått/rött kött för att risken finns, så är den ju väldigt liten)
    Tror dessutom att salt i den mängden tar död på det mesta. Användes ju som konserveringsmetod förr, så.
    De som klagar på andra, är de som inte vågar leva som de egentligen vill.
Svar på tråden Har ätit rå bacon..