• lillhoppan

4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!

Min 4-åring bajsar bara var tredje eller fjärde dag. Problemet har alltid funnits, men blivit värre sedan hon slutat med blöja.
    Hon har det besvärligt och är ofta hård i magen, ibland storgråter hon för att det gör så ont. Men ibland är hon inte alls hård i magen, men vill inte bajsa ändå. Hon är väl rädd att det ska göra ont.
    Jag tror att det största problemet är att hon kniper igen när hon blir bajsnödig. BVC har sagt att det går att ge någon slags medicin under en kort tid (typ en vecka) så hon inte kan hålla emot när det är dags. På så sätt ska hon lära sig att inte hålla emot.

Jag vill helst undvika medicin. Hon är lite kinkig med mat, men äter gärna päron, dock inte plommon. Hon dricker väldigt mycket juice, kan man bli hård i magen av det?
    Vad mer kan jag göra för att hjälpa henne?
    Oj, så långt det blev...

• Svar på tråden 4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!
  • missteddy

se till att hon dricker mycker vatten om det är en förstoppning hon får

• lillhoppan

Hon dricker ca 4 glas juice om dagen, så hon får in sig mycket vätska.
    Men juice är kanske inte bra i så stora mängder? Bättre med bara vatten?

• Ulla1974

Katrinplommon gör avföringen mjukare och är en gammal beprövad huskur.Bara vatten hjälper inte hon måste också få i sig fiber i måttlig mängd tex nötter, solrosfrö, frukt och grönt..det som är gott.
    Äter hon vitt bröd prova med ngt annat.4 glas juice är väldigt mycket socker.

När det gäller medicin finns det lactulos receptfritt på apoteket och många barn verkar tycka att det är gott. Lactulos gör avföringen mjukare.Kanske ett alternativ som gör att hon successivt kan lära sig att det det inte behöver göra ont.

• örtagård

har prcis skrivit i en tråd under 1-3 år om förstoppning. Brukar även tippas om mina (och andras) inlägg i tidigare tråd om förstoppning trots laktulos.

Läs gärna och lycka till.
    Hinner inte skriva personligt, måste sova

• örtagård

Det är ju inte säkert det räcker med någon vecka för är bajset alltid hårt behöver hon kanske inte bara lära sig att inte hålla mot utan det måste faktiskt bli mjukt för att inte göra ont. Se mina tidigare inlägg.

FÖr vår tös räcker inte kost.

Men bra för henne har varit:

Fiberhavregrynsgröt men katrinplommon och linfrön men det får vi ju inte ge längre enligt ett svar jag fått från livsmedlesverket. testar i stället psylliumfrön
    håller ner på mjölkprodukter får havremjölk. restriktiv med välling (mjölkprodukt)
    fullkorn i olika sammanhang
    äpple
    morötter
    saft när vatten inte funkar

men vår tjej är bestämd och äter inte alltid det som hon bör. Svår flörtad med mat.

Vikitgt att magen hålls igång så de inte får ont och hamnar i ännu ondare cirkel.

Laktulos receptfritt (funkade ej för oss - biverkningar på henne)
    Movicol junior undergörande för oss.

mikrolax för att få bort propp, obhagligt och antagligen tillviss del traumatiskt men kan vara ett måste.

Lycka till
    NU måste jag sova

• örtagård

utredning skall ni kräva tycker jag om hon blir hård så ofta,

mjölkallerig, gluten osv

• Ulla1974
    örtagård skrev 2008-08-20 00:34:45 följande:
    utredning skall ni kräva tycker jag om hon blir hård så ofta,mjölkallerig, gluten osv
    Det är inget konstigt att barn blir förstoppade ibland och först tycker jag att man bör prova med egenvård innan man kör igång med utredningar.
  • JoNiCa

Oj, varför så mycket juice? Inte bra för tänderna heller..gillar hon inte vatten allas eller? Äter hon knäckebröd? grovt bröd? Hur som helst hoppas jag det löser sig så småningom, stackars liten

Svar på tråden 4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!