Svar på #19
Superselman: Det var ett intressant råd om godiset. Inte kontroversiellt för mig, inte

! Sockerskeptisismen har fått ge vika för länge sedan (dottern är mager som en speta och har perfekta tänder...)Tvärtom låter det tilltaladen. Vi har försökt med mer "abstrakta" belöningar som klistermärkern men det fungerar inte på henne tyvärr. Det måste ge något konkret direkt tror jag. En bit godis inte helt fel. Vi kör väl på sätt och vis med något liknade. Hon får titta på film en stund, vilken hon vill (oftas pippi)om hon försöker bajsa. Jag stänger faktiskt ibland just av andledningen att jag märker att hon inte försöker bajsa utan bara vill titta. Då säger jag att hon får försöka en annan gång eller om hon verkligen behöver får hon försöka ändå om hon vill men att nu måste tv:n stängas.
JAg håller helt med om söta drycker. En paket mer går för det mesta hem och hon har kopplat att mankan få det om hon har det svårt.
Jag har också tänkt tanken att hon inte vill äta för att hon förstår att det leder till bajs. Så den är kanske inte helt otrolig om du också tänker så. De är ju inte dumma.
Det har varit så jobbigt när hon jämt var hård och visst måste det ut, det blir bara sämre annars. Att det påverkar humöret så för dem... Intressant att hör att fler upplevt det så starkt men det är klart de kan ju inte förstå helt varför det upplever detta obehag och måste ju får utlopp. Så sent som i eftermiddags sparkade dottern lillebror just innan hon fick på en blöja för att bajsa och hade då hållit sig hela dagen och sparkade inte bara en gång...
Lillhoppan: Jag tycker heller inte ni kan återvända till blöja. Det går inte att backa om ni har kommit så långt och det är naturligt för henne att man går på toaletten så. Vi har ju inte ens kommit dit...
Skall prova relaxit nästa gång det blir svårt. Verkar skonsammar.
Har en fungering kring amning. Vad är era upplevelser? Har ni ammat? DOttern var ju trög även när jag helammade men blev rejält förstoppad vid smakisarna vid fyra månader. Hon har fått jättemycket välling efter tio månader. Min son visar hårda tendenser. Jag ammar fortfarnade, snart 13 mån. Vågar knappt sluta av oro för förstoppning. (Sen funkar det bra i övrigt och är mysigt och han verkar avänja sig själv så jag blandar mig heller inte i någon avvänjningsprocess av det skälet. Sa härom dagen "nene", på frågan om han ville amma mitt på dagen -fast kvällarna är det annan låt fortfarande

). Tror ni amningen kan hjälpa till att hålla förstoppning borta eller är det bara min oror som spökar?