• lillhoppan

4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!

Min 4-åring bajsar bara var tredje eller fjärde dag. Problemet har alltid funnits, men blivit värre sedan hon slutat med blöja.
    Hon har det besvärligt och är ofta hård i magen, ibland storgråter hon för att det gör så ont. Men ibland är hon inte alls hård i magen, men vill inte bajsa ändå. Hon är väl rädd att det ska göra ont.
    Jag tror att det största problemet är att hon kniper igen när hon blir bajsnödig. BVC har sagt att det går att ge någon slags medicin under en kort tid (typ en vecka) så hon inte kan hålla emot när det är dags. På så sätt ska hon lära sig att inte hålla emot.

Jag vill helst undvika medicin. Hon är lite kinkig med mat, men äter gärna päron, dock inte plommon. Hon dricker väldigt mycket juice, kan man bli hård i magen av det?
    Vad mer kan jag göra för att hjälpa henne?
    Oj, så långt det blev...

• Svar på tråden 4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!
  • gumsan04

Hejsan!

Har en fyraåring här hemma som även hon är lite dålig på att gå på toa... har dock inte problem med att det gör ont. Däremot hade hon det i vintras vid ett tillfälle och då höll hon igen i ca 2 veckor. Vi ringde till BVC, men de kunde inte hjälpa oss, så vi ringde barncentralen (på lasarettet) istället och fick komma in. Där gav de henne ett klyx, gick jättebra =) Men det gäller ju att sjuksköterskan som gör det verkligen är pedagogisk och har lätt med barn..

Nå, efter det fick vi Movicol Junior på recept...Det är inte farligt i och med att det inte innehåller annat än naturliga ämmen! Detta fick hon två gånger dagligen i ca 2 månader. Det tar ca 3 dagar innan mag och tarmkanalen reagerar på det och efter det får man ställa in dosen.

Det här och vanlig bra kost och vatten gjorde susen! Det gäller att lära barnen att gå på toaletten då det "ringer på" så att säga

Ursäkta, blev lite långt...

mvh Anna

• örtagård
    Svar på #9
    Det var inte meningen att stressa på ts om utredningar eller skrämma upp henne , det hoppas jag hon förstår! Det var som sagt sent på natten jag skrev inlägget och jag började tipsa om kostråd som jag funnit fungera men hade ont om tid och hänvisade därför till tidigare inlägg som jag skrivit om vår dotter och om hon känner igen sig i en sådan beskrivning tycker jag hon skall söka vård om egenvård inte hjälper. Jag utgick från att hon börjar med egenvård men menar att om det är SVÅR förstoppning tycker jag nog fyra år är lång tid att ha förstoppning om det är ofta. Det framgår ju inte av inlägget hur svårt det är. Jag önskar vi sökt för utredning tidigare för egen del när det gäller vår dotter. Jag har däremot en liten en till som har trög mage ibland och där fungerar egenvård finfint !
  • mysmika

Jag säger nog som ovan, Lactulos, så att hon känner att det inte behöver göra ont att bajsa.
    Skippa juicen, inte bra för tänderna. Mkt bättre med färsk frukt, mer fibrer åxå och vitaminer.
    Lactulosen an man ju blanda i fil yoggi mm.

• JennyKarlsson

Hej! min lilla tjej hade mkt problem med hårdmage när hon var liten, började när jag slutade amma henne vid 6månader, men vi fick tips om katrinplommonpuré. hon ville inte bajsa i blöjan för det gjorde ont och hon tröck emot, men när hon vart 1,5år så började jag att potträna henne, efter att hon började gå på pottan så släppte besväret för henne. kändes så taskigt att tvinga sätta henne på pottan när hon skulle bajsa och hade jätteont, men när hon väl bajsade runt 3ggr på pottan, så försvann hennes problem helt och hållet. Det var verkligen både skönt för henne och för oss. man vill ju inte att dom små liven ska ha ont! Lycka till!

• lillhoppan

Tack så jättemycket för alla svar!
    Lite respons på det ni skrivit:
    - Juicen: en tvistefråga mellan min man och mig. Jag vill inte att hon dricker så mycket juice, men min man anser att det är bra för "hon får i sig mycket vitaminer" (citat från min man...). Han dricker själv väldigt mycket juice. Jag har börjat dra ner till ett glas på morgonen, sedan vatten. Hon är älskar frukt (tyvärr inte plommon) och jag tycker inte att hon behöver dricka så mycket juice som hon gjort. Dessutom dricker hon sig mätt...

- Maten: hon är kinkig. Till frukost äter hon fullkornsgröt (Nestles babygröt). När hon var bebis fick hon mesost i sin gröt eftersom hon hade tendens att vara hård i magen. Hon totalvägrar grönsaker. Ålskar frukt, äter gärna päron.

-Hon har alltid bajsat sällan. När hon hade blöja gick hon oftast undan på sitt rum och bajsade. Ibland var hon ledsen och ville hålla mig om halsen om det var hårt. Ibland var hon ledsen fast det var helt normalt i konsistensen. (jisses, viken diskussion ;)

-Lavemang. Jag ger henne Relaxit (tror jag det heter) när det gått mer än tre dagar utan bajsande. Då bajsar hon inom tio minuter, utan att pillret hunnit lösa upp sig (det kommer ut helt först). De sista tre gångerna hon bajsat har det varit som en tennisboll, det måste ju göra ont!

Summa sumarum, jag ska prata med BVC. Just nu känner jag mig förvirrad om hennes problem beror på att vi skippat blöjan och hon håller sig för länge, eller om hon äter fel/är allergisk mot något.

Tack för alla tips!

Kram!

• neelto

Vi har precis lika dant med våran 3-åring. Intressant att läsa alla inlägg. Vi kör med laktulos varje dag, har kanske efekt, vet inte. Våran son är så rädd för att bajsa att han går och håller sig. Har frågat varje gång han bajsat om det inte var sten hårt om det gjorde ont.Då säger han Nej och så pratar vi om det Men ändå går han och håller sig upp till 3 dagar.

lillhoppan- hur fungerar relaxit? är det sådant dem får i rumpan?
    Sonen bajsar i blöjan vilket vi försöker honom att inte göra eftersom det blir motsatt efekt. Men han är livrädd för toan fast att han kissar där. (är blöjfri annars)Det är svårt man vill inte tvinga honom på toa och kämpa med det och så går det ytterligare en dag då han inte bajsar, så då tar man ju gärna fram en blöja. För man ser ju hur han lider.
    Usch vad detta är jobbigt.......suck
    Fler tips någon?

• örtagård
    Svar på #16
    Hej¨på neelto och lillhoppan!

Jag tycker det låter som våra barn har likartade problem. jag vet inte om ni läst mina länkar men vår dotter har numera efter hon fick movicol junior normal konsistens på bajset men har fortfarande så svårt att bajsa och det går inte utan hon får en blöja. Vi försökte när hon blev torr i våras men då höll hon sig i dagar och satt i timmar på pottan och led. Nu tar hon ofta en blöja själv när hon behöver, alt säger till men ibland måste man påminna henne och inte sällan nästan tvinga henne att ta på blöja efter lämplig måltid, ofta lunchen för henne. Innan hon fick movicol bajsade hon tennisbollsklumpar som klingade när de föll i badrumsgolvet . SÅ skall det inte vara. Det har vi förstått sedan movicolen gett normalt bajs men på något sätt sitter problematiken ändå kvar och om det är på grund av något fel i tarmen eller rädsla vet jag inte och har beställt ny läkartid. Hårda klumpar gör ont och så skall det itne vara !

Lillhoppan: Låter som er dotter har lite samma inställning till mat och kost som vår...VI vet vad hon bör äta men hon bestämmer. Det är inte lätt att bestämma åt ett barn som faktiskt har SVÅRT att äta. Svårigjheten hon har beror med all säkerhet på hennes förstoppningsproblematik, att den ger gaser och illamående och "fullhetskänsla" men det har blivit bättre sedan vi slutade med laktulos som nog faktiskt är känt för att kunna ge obehagliga biverkningar som gaser och illamående, vilket i alla fall drabbade vår dotter. Vårdpersonal föringade detta flera gånger men vi såg ju hur det var och skillanden i måendet blev uppenbar när vi slutade med laktulos. Har de sedan fått "dåliga" matvanor och kanske trots allt kvarstående obehag, är det mycket svårt att introducera ny kost. Jag undrar om vanlig fiberhavregrynnsgröt kan var bättre för magen än bebisgröt? Vi kör med det och har börjat med det på lillebror ockdå som verkar ha hård mage men inte lika svår som tur är. Har en föreställning om att de större grynen tvingar taremn till mer rörelse? HAr börjat prova Psylliumfrön men vill i och för sig läsa på mer om dem... Hmm, vår dotter gillar heller inte plommon men "köper" att vi rör ner bebispurée i gröten. VI har minskat på mjölkprodukter även om hon inte har en mjölkallergi som vi fick uteslutet i utredning men de bör ändå inte få för mycket mjölkprodukter. Hon älskar sin havremjölk. Hon dricker inte gärna så mycket vatten så jag har full förståelse om man hamnar i situationen förstoppning contra juice ! Till sist måste ju vätska till så de inte får vätskebrist och mår de illa, vägrar dricka, vad kan man göra, hur upplyst man än är om bra kost? Läkaren föreslog tom oboy, och lite av sockermotstånder som jag är, reagerade jag så klart med att det fick hon inte, men läkaren stirrade på mig och frågade om inte oboy med laktulos var bättre än förstoppning. (hon vägrade ju laktulosen).

Lycka till med era små, alla i tråden med problem. JAg hoppas på lösning för vår dotter men är väl inte jättebekymrad över att hon använder blöja nrä hon bajsar men över att det är ett problem för henne. Att hon har svårt. Blöja kan hon ju gå undan med på toaletten om hon börjar känna att det känns skämmigt men jag vill ju inte att det skall vara ett sådant trauma och jag vill inte ha en sådan svår matsitaution för vem vill ha tvång och press kring mat när man förstår det är negativt men också vet vad som händer när barnet inte äter - mer förstoppning och sämre mående...
  • örtagård
    Svar på #17
    kan tillägga att sedan hon fått movicol junior bajsar hon varje dag om rutinerna inte är satta ur spel och det är en enorm skilland på hennes välbefinnande när hon kan det och när hon inte kan det! när hon var var hård i magen gick vi på tredje dagen på tå runt det hela och väntade nervigt på om det skulle komma något av sig själv eller vi var tvugna att ge microlax. hemskt.
  • supersemlan

Nu kommer jag med ett par kontroversiella tankar, kanske... Vill bara säga att jag känner igen mig i mycket av vad du skriver, lillhoppan, och örtagård.

Min treåring blev förstoppad vid 8 månader och lärde sig sedan knipa om bajset. Jag är ganska övertygad om att mycket av de problem vi upplevt med både liten aptit och förstoppningar hänger ihop med att hon helt enkelt har hållit sig eftersom hon mindes obehaget av att bajsa - det börjar gärna trycka på där bak när hon äter, varpå aptiten försvinner, och äter man lite blir det mindre ruljans i magen, det blir alltså en ond cirkel till slut.

Vi gav henne mycket laktulos (och naturligtvis lösande saker att äta; päron, katrinplommon etc), som gör bajset mjukare, men hon blev ändå förstoppad till slut eftersom hon kunde konsten att hålla sig (även när vi överdoserade, efter BVCs rekommendationer). Vi gav ofta microlax för att få ut proppen som alltid bildades när hon höll sig som mest. Är övertygad om att det är bättre än att låta proppen växa och bli ännu jobbigare och plågsammare att bajsa ut. Detta var runt 1-2 års ålder då bajsnödigheten alltid hade sällskap med mycket skrik, gråt, vredesutbrott, destruktivitet... Skitjobbigt för hela familjen kan man säga.

När hon var drygt två prövade jag första gången att muta henne med godis för att få henne att bajsa, och jag tror att det gjorde hela skillnaden för oss. Hon är blöjfri, bajsar var tredje dag ungefär (stor förbättring jämfört med en gång i veckan som tidigare), utan skrik och gråt och smärta. Och hon får fortfarande godis efteråt, två barnvänliga chokladbitar (varken mer eller mindre) är den stående belöningen (om hon själv kommer ihåg att be om det... ).

Jag tror att vätska är superviktigt för magfunktionerna även om barnen inte äter mycket fibrer, och äter de mycket fibrer är det ännu viktigare, om inte fibrerna ska ha motsatt effekt än önskat. Ifall enda sättet att få barnet att dricka är att erbjuda söt dryck tror jag att det är bättre än ingenting. Huvudsaken att tänderna får vila ordentligt mellan juiceglasen (och, som du påpekar själv, att barnet inte får dricka sig mätt på juice förstås. Så erbjud bara vatten före och till maten, juice först efteråt).

Min dotter är naturligtvis ganska dålig på att dricka också... Även söta drycker. Men det går alltid ner lite mer, oavsett dryck, om man erbjuder sugrör att dricka med.

Lycka till, hoppas att det löser sig för er! (ingen komik avsedd... )

• lillhoppan

Idag var hon sååå duktig: bajsade på pottan! Bara två dagar sedan sista bajsning (i onsdags). Jag satte henne där för att hon skulle kissa och då sa hon själv att hon behövde bajsa. Det var INTE hårt, men väldigt mycket. Hon var så stolt och nöjd med sig själv efteråt! Hon verkade inte ha ont alls.

Relaxit är ett stolpiller som är väldigt skonsamt. Ger inga kramper alls. Efter en halvtimme kommer bajset ut. Jag har fått det av min svärmor och hon sa att det är receptfritt. Får ges till barn enligt förpackningen.
    Jag har använt det på dottern tre gånger. Första gången tog det lite tid, men de andra två gångerna har hon bajsat nästan direkt. Verkade mest som att det var "retningen" som satte igång det hela.

När jag tänker efter började detta med den hårda magen på vår husvagns-semester. Jag tror hon höll sig mer än vanligt för att rutinerna inte riktigt fanns där. Annars brukar hon bajsa ca var tredje dag och för det mesta normalt. Jag tror att hon helt enkelt inte gillar att bajsa!

Det är möjligt att hon skulle bajsa oftare om hon hade blöja, men det känns som att gå baklänges. Hade stora problem med att få storasyster att sluta bajsa i blöja.

Hon dricker JÄTTEMYCKET! Men visst, det är helst juice... Men nu har hon har bara fått ett glas till frukost och sedan vatten eller mjölk. Det går ganska bra, bara lite gnäll efter juice.

Hon är kinkig med maten på så sätt att hon äter få rätter. Det är svårt att få henne att smaka på nya saker. Men hon äter ordentliga portioner, med undantag om hon är förstoppad förstås.

• supersemlan
    Svar på #20
    Ja du ser där, det blir bättre! Klart ni inte ska återgå till blöja heller bara för att få henne att bajsa oftare, det låter ju som om hon är på gång att själv klura ut hur det fungerar och att det inte är farligt... Här har vi också firat en smärre triumf, då dottern har bajsat för tredje dagen i rad, vilket nog aldrig har hänt sedan spädbarnsåldern. Så jag känner gott hopp om framtiden.
  • Tygtiiger

Verkar som om du har fått bra tips redan ts, med risk för upprepning så får du några av mig också

1: mycket dryck och mycket fysisk aktivitet - om hon gillar studsmatta så låt henne hoppa sig trött

2: päron, russin, rårivet äpple, dadlar, fikon. Kräm på torkade aprikoser och torkade katrinplommon. Kiwi. Apelsin, men det är inte supereffektivt.

3: om hon gillar juice så har apoteket katrinplommonjuice på tetra med sugrör. Den är rejält lösande, motsvarar en halv burk katrinplommon, typ, och faktiskt rätt så god. De flesta barn gillar att dricka ur sugrör. Men den är dyr som STRYK!

4: smörj rumpan med lite vitt vaselin eller hemorrojdsalva (xyloproct) så gör det inte så ont när bajset ska ut. Xyloproct finns receptfritt men man ska bara ta lite och helst inte mer än en gång om dagen eftersom det innehåller lokalbedövningsmedel som tas upp av kroppen.

5: bajsrutiner. Gå på toa efter varje måltid när ni är hemma, då är tarmtömningsreflexerna som bäst. Läs en bok eller något så att hon sitter kvar länge, och använd gärna toaring och en liten pall så hon sitter bekvämt med stöd för fötterna - det är svårt att ta i om man samtidigt sitter och spänner sig för att inte drulla ner i toan! Belöningssystem, tex att hon får sätta ett klistermärke på ett fint papper varje gång hon bajsar på toa och sedan kan byta 5 märken mot tex att göra något kul med mamma/pappa brukar vara effektivt.

6: fundera på att använda lösande medicin (typ laktulos) under en längre tid för att bryta inlärningen att bajs = ont.

7: inte för mycket mjölk - en del barn blir hårda i magen av mjölk. Ett glas mjölk eller fil räcker för att fylla kalkbehovet.

• örtagård
    Svar på #19
    Superselman: Det var ett intressant råd om godiset. Inte kontroversiellt för mig, inte ! Sockerskeptisismen har fått ge vika för länge sedan (dottern är mager som en speta och har perfekta tänder...)Tvärtom låter det tilltaladen. Vi har försökt med mer "abstrakta" belöningar som klistermärkern men det fungerar inte på henne tyvärr. Det måste ge något konkret direkt tror jag. En bit godis inte helt fel. Vi kör väl på sätt och vis med något liknade. Hon får titta på film en stund, vilken hon vill (oftas pippi)om hon försöker bajsa. Jag stänger faktiskt ibland just av andledningen att jag märker att hon inte försöker bajsa utan bara vill titta. Då säger jag att hon får försöka en annan gång eller om hon verkligen behöver får hon försöka ändå om hon vill men att nu måste tv:n stängas.

JAg håller helt med om söta drycker. En paket mer går för det mesta hem och hon har kopplat att mankan få det om hon har det svårt.

Jag har också tänkt tanken att hon inte vill äta för att hon förstår att det leder till bajs. Så den är kanske inte helt otrolig om du också tänker så. De är ju inte dumma.

Det har varit så jobbigt när hon jämt var hård och visst måste det ut, det blir bara sämre annars. Att det påverkar humöret så för dem... Intressant att hör att fler upplevt det så starkt men det är klart de kan ju inte förstå helt varför det upplever detta obehag och måste ju får utlopp. Så sent som i eftermiddags sparkade dottern lillebror just innan hon fick på en blöja för att bajsa och hade då hållit sig hela dagen och sparkade inte bara en gång...

Lillhoppan: Jag tycker heller inte ni kan återvända till blöja. Det går inte att backa om ni har kommit så långt och det är naturligt för henne att man går på toaletten så. Vi har ju inte ens kommit dit...

Skall prova relaxit nästa gång det blir svårt. Verkar skonsammar.

Har en fungering kring amning. Vad är era upplevelser? Har ni ammat? DOttern var ju trög även när jag helammade men blev rejält förstoppad vid smakisarna vid fyra månader. Hon har fått jättemycket välling efter tio månader. Min son visar hårda tendenser. Jag ammar fortfarnade, snart 13 mån. Vågar knappt sluta av oro för förstoppning. (Sen funkar det bra i övrigt och är mysigt och han verkar avänja sig själv så jag blandar mig heller inte i någon avvänjningsprocess av det skälet. Sa härom dagen "nene", på frågan om han ville amma mitt på dagen -fast kvällarna är det annan låt fortfarande ). Tror ni amningen kan hjälpa till att hålla förstoppning borta eller är det bara min oror som spökar?
  • supersemlan
    Svar på #23
    örtagård - naturligtvis är socker inte livsfarligt på något sätt men det gäller väl att hålla det inom rimliga gränser (åtminstone jag själv som är en riktig godisgris vill inte att min dotter ska gripas av samma begär som jag själv har, men hittills nöjer hon sig otroligt nog med det lilla ). Och en muta kan ju bara fungera om man kan resonera med barnet och det är stort nog att förstå så abstrakta saker som att det finns ett villkor som måste uppfyllas, eller att handlingar kan få konsekvenser.

Generellt tror jag inte på mutor heller, antagligen var det bara ett infall jag fick vid ett desperat tillfälle och det visade sig fungera. Vårt liv har blivit oändligt mycket mer harmoniskt sedan vi fick bukt med förstoppningarna och alla hysteriska utbrott som hängde samman med dem, så uppenbarligen finns det tillfällen då en fungerande muta är att föredra framför andra, mindre effektiva metoder.

Angående din fundering om amning kan jag lungt säga att hela grejen med trög mage började när vi fick lov att komplettera amningen med ersättning eftersom min mjölk inte räckte till - från 5 veckors ålder fick hon tillägg och efter det blev bajset trögt. Däremot vet jag inte om själva amningen kan hålla förstoppningar borta - men det är ju en tanke värd att fundera över. Min dotters första förstoppning kom vid 8 månader och det var i den ålder som hon själv avvecklade amningen helt. Jag har dock alltid förknippat det med en annan incident som jag inte vill gå in på här... men det är klart att det kan ha hängt ihop med slutet på amningen (skulle nog behöva konsultera min dagbok för att gå till botten med den frågan ).
  • Noddan

Hej, har itne läst igenom alla tips i tråden men bifogar några av mina tips.

Jag har själv en 3 åring som ofta blir hård i magen. Vi försöker avstyra med följande:
    * Havregrynsgröt, vi blandar ALLTID i 1-2 msk linfrön.

* VI gör varmchoklad på helgen ( vi gör den på bifilus ersättning) köps på apoteket. Och kan ges till barn och vuxna med förstoppningsproblem.

* Undviker banan, blåbär och majs som ofta (inte alltid) har en uppstoppande effekt på magar.

Ett tips vi inte hunnit testa själva
    * Molino gröt ( ges på sjukhus vid hårda magar) Sök på recept på nätet, låter faktiskt gott!

Lycka till.

• neelto

Suck och stön!!!!

Det är så jobigt dem dagarna då han har ont i magen och inte vågar bajsa.
    Bra råd från alla, jag tackar alla oxå.
    I torsdags fick jag vara hemma från jobbet för att han hade lite feber och jätte ont i magen. Vi tror att han får feber när han väntar för länge.
    Senare på dagen så bajsade han och en gång till på kvällen och då känner man igen våran guldklimp. Vilket bra humör.
    Och idag entligen så var han lös i magen. hoppas hoppas att detta håller i sig.

Ville bara skriva av mig lite.

• örtagård
    Svar på #25
    Noddan:

Vi gav vå dotter 1-2 msk linfrön på havregryndgröten under ett år och det var mycket bra för magen. Så i somras uppmärkasammades jag här p fl att detkanske inte var helt nyttigt. Jag frågade livsmedelsverket och fick rekommendationen att sluta då linfrön innehåller giftiga ämnen och mängden 1-2 msk är tänkt för vuxna. de vet väl inte för barn men de lovade oss att hon inte fått några men! Vi har dock kännt oss tvugna att sluta med dem och provar nu psylliumfrön men har inte haft så stor dos då vii inte fått tag på så mycket info om dessa än.

neelto: Vår dotter fick vätskebrist och feber ibland av förstoppning. Det var så fullt i tarmen att det inte fick plats varken mat eller dryck och då kom ju feber. SÅ när matlusten började avta, gav vi mikrolax så vi skulle slippa feber. Ibland har hon även kräks och då blir det ju värre.
  • supersemlan

Apropå linfrön och giftet så borde det inte vara någon fara om man använder hela linfrön eftersom de passerar osmälta genom kroppen... Men man ska undvika att överdosera krossade linfrön.

• örtagård
    Svar på #28
    Nej, det borde inte vara någon fara tycker jag förnuftmässigt och jag förstår ju att livsmedelsverket svarade mig utifrån en försiktighetsprincip men beskrivningen av skadeverkningarna på deras hemsida var ganska otrevlig och jag är tyvärr lite yrkesskadad när det gäller rekomendationer från myndigheter .Psylliumfrön skulle ha samma effekt och märk väl att jag nu, än så länge, ger dem gladeligen enbart för ingen har skrivit någon rekomendation... Inte så rationellt!
Svar på tråden 4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!