• minlille

Vad är detta med sen avnavling? Nån som har lust att förklara?

Läste nån tråd där de önskades sen avnavling. Vad är detta bra för? Har alrig hört om detta förut och blev nyfiken. Ska ha min andra i november. När min pojk föddes klippte dom med en gång, villket jag antar är det vanligaste. Finns det fördelar med att vänta kanske det är värt att fundera på.

• Svar på tråden Vad är detta med sen avnavling? Nån som har lust att förklara?
  • PetraMunchen

Jag läste också en massa ang. sen avnagling. Handlar om att få över allt blod och så till barnet för att ge den en bra start om jag förstod rätt.

Sen avnavling är egentligen inget konstigt, bara vänta lite tills navelsträngen slutat pulsera. En del sjukhus väntar väl ändå utan att man säger till.

• minlille

Hur länge väntar man ungefär?

• minlille

Har kollat tråden nu. Har som sakt aldrig förut hört talas om det men ska prata med min bm om att jag önskar det denna gången. Känns ju så självklart att man vill ge den lille den bästa möjliga start. Blöder man mindre vid sen avnavling? Känns som att det borde påvärkas av det oxå.. eller?

• abuelita
    minlille skrev 2008-08-20 14:11:21 följande:
    Har kollat tråden nu. Har som sakt aldrig förut hört talas om det men ska prata med min bm om att jag önskar det denna gången. Känns ju så självklart att man vill ge den lille den bästa möjliga start. Blöder man mindre vid sen avnavling? Känns som att det borde påvärkas av det oxå.. eller?
    Så bra att informationen om avnavling sprids! det gläder mig verkligen.

Ja det är faktiskt många omföderskor som berättar att de blöder mindre nu när barnet blivit sent avnavlat jämfört med deras förlossningar med tidig avnavling. Vid sen avnavling är ju moderkakan tömd på blod och lossnar därför lättare från livmoderväggen än när den är som en hårt stoppad kudde, alltså sprängfull med blod. Låter ganska logiskt och självklart tycker jag.
  • Moatje

Hej
    väntar mitt första barn i november. Och tycker att det borde vara en självklarhet att blodet ska sluta pulsera över till barnet då jag hållt på med hästar och där är det känt sedan länge att stot ska ligga ner så länge som möjligt för att navelsträngen inte ska gå av innan pulseringen är färdig. Konstigt att man kommit längre med djur än människor. Jätte skumt!

• Nikas

Jag har skrivit in detta i mitt förlossningsbrev, långt ifrån alla sjukhus har detta som rutin.

• abuelita
    PetraMunchen skrev 2008-08-20 13:13:21 följande:
    Jag läste också en massa ang. sen avnagling. Handlar om att få över allt blod och så till barnet för att ge den en bra start om jag förstod rätt. Sen avnavling är egentligen inget konstigt, bara vänta lite tills navelsträngen slutat pulsera. En del sjukhus väntar väl ändå utan att man säger till.
    Helt riktigt så väntar en del sjukhus med avnavlingen utan att man behöver säga till. De sjukhusen finns listade i TS i min tråd om avnavling (förhoppningsvis finns det fler, men de här sjukhusen har FL-medlemmar tipsat mig om).
    Men ska man föda på ett sjukhus som har tidig avnavling som allmän rutin så måste man skriva in i förlossningsbrevet att man vill att de väntar tills barnet har fått i sig allt sitt moderkaksblod, alltså tills pulsationen i navelsträngen har upphört.
    Men läs mer i den här tråden www.familjeliv.se/Forum-2-13/m33799718.html
  • abuelita
    Moatje skrev 2008-08-22 11:43:00 följande:
    Hejväntar mitt första barn i november. Och tycker att det borde vara en självklarhet att blodet ska sluta pulsera över till barnet då jag hållt på med hästar och där är det känt sedan länge att stot ska ligga ner så länge som möjligt för att navelsträngen inte ska gå av innan pulseringen är färdig. Konstigt att man kommit längre med djur än människor. Jätte skumt!
    Ja visst är det märkligt att hästuppfödare vet mer om det här än förlossningspersonal! Det är faktiskt några hästuppfödare som berättat samma sak i min tråd om avnavlng. Det här står t.o.m. på Flyinges webbsida, om jag inte minns fel.
  • Moatje

Jag tror att det gör det, men jag har läst om det i en jätte gammal häst bok. Säkert 20 år gammal. Och där står det men på dagens sjukhus vet det inte om det. Som sagt väldigt konstigt.

• abuelita
    Moatje skrev 2008-08-22 11:59:09 följande:
    Jag tror att det gör det, men jag har läst om det i en jätte gammal häst bok. Säkert 20 år gammal. Och där står det men på dagens sjukhus vet det inte om det. Som sagt väldigt konstigt.
    Ja det är verkligen konstigt. Och så vitt jag vet finns det inga andra däggdjur som biter av navelsträngen innan moderkakan har kommit ut. Ändå får deras ungar varken gulsot eller några andra av de konstigheter som förlossningsläkare under ett par sekel har hävdat att människobarn kan få om de inte navlas av med detsamma.
    Charles Darwins farfar, Erasmus Darwin, som var en av de första kända avnavlingsmotståndarna, insåg i alla fall det galna med det här. Och säkert såg han till så att åtminstone hans egna barn och barnbarn inte blev för tidigt avnavlade. Kanske det rent av var därför som sonsonen Charles blev så ovanligt smart som han blev?

Erasmus Darwin, Zoonomia, 1801:
    ?Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases. As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child."
  • minlille

___Abuelita__Kollade din sida, men hittade inte listan över sjukhus som "är för" sen avnavling. Är dock ganska säker på att det inte gller mitt sjukhus då jag i all lustgasdimma har för mej att de gjorde det illa kvickt när jag födde sonen.

• Moatje

Nu har jag frågat min BM om vad som är rutin i Norrköping. Får se när jag får svar.

• Moatje

Nu har jag fått svar.
    I norrköping på vrinnevi klipps den av direkt.
    Har skrivit igen och frågat hur man bäst framför att man inte vill det.

• abuelita
    Moatje skrev 2008-08-22 15:59:15 följande:
    Nu har jag fått svar.I norrköping på vrinnevi klipps den av direkt.Har skrivit igen och frågat hur man bäst framför att man inte vill det.
    Moatje, jag blir så besviken på Vrinnevisjukhuset. Vet inte vem som är förlossningschef där nu , men förra sommaren mailade jag en hel del med dåvarande chefsläkaren , och han har fått all information från mig om riskerna med tidig avnavling.
  • abuelita
    minlille skrev 2008-08-22 13:25:02 följande:
    ___Abuelita__Kollade din sida, men hittade inte listan över sjukhus som "är för" sen avnavling. Är dock ganska säker på att det inte gller mitt sjukhus då jag i all lustgasdimma har för mej att de gjorde det illa kvickt när jag födde sonen.
    Då måste du ha tittat på fel sida. Här är den lista som står i TS
    Sunderby i Luleå
    UMAS Malmö
    Lunds KK
    Blekingesjukhuset
    Södra BB Stockholm
    BB Stockholm
    Sundsvalls sjukhus
    Sunderby BB i Luleå
    USÖ Örebro
    Nyköpings BB
    Gävle sjukhus
    Helsingborgs lasarett
    Karlstad BB

Men jag tror faktiskt jag kan lägga till Eskilstuna och Östersund också. De tar illa fall pH-provet med kanyl från pulserande naveslträng istället för att navla av före första andetaget för att ta det provet, som de gör på de flesta sjukhusen i Västra Götaland.
  • Moatje

Tror det kan vara Nina Lassenius.

Svar på tråden Vad är detta med sen avnavling? Nån som har lust att förklara?