Moatje skrev 2008-08-22 11:59:09 följande:
Jag tror att det gör det, men jag har läst om det i en jätte gammal häst bok. Säkert 20 år gammal. Och där står det men på dagens sjukhus vet det inte om det. Som sagt väldigt konstigt.
Ja det är verkligen konstigt. Och så vitt jag vet finns det inga andra däggdjur som biter av navelsträngen innan moderkakan har kommit ut. Ändå får deras ungar varken gulsot eller några andra av de konstigheter som förlossningsläkare under ett par sekel har hävdat att människobarn kan få om de inte navlas av med detsamma.
Charles Darwins farfar, Erasmus Darwin, som var en av de första kända avnavlingsmotståndarna, insåg i alla fall det galna med det här. Och säkert såg han till så att åtminstone hans egna barn och barnbarn inte blev för tidigt avnavlade. Kanske det rent av var därför som sonsonen Charles blev så ovanligt smart som han blev?
Erasmus Darwin, Zoonomia, 1801:
?Another thing very injurious to the child, is the tying and cutting of the navel string too soon; which should always be left till the child has not only repeatedly breathed but till all pulsation in the cord ceases. As otherwise the child is much weaker than it ought to be, a portion of the blood being left in the placenta, which ought to have been in the child."