Fd vårmammor på neo...del 2
Linda: gud så skönt att höra att allt har gått bra. Det verkar som alla småpojkar har fått göra en bråckoperation förrutom Gustav. Jag hoppas dock att han slipper...
Linda: gud så skönt att höra att allt har gått bra. Det verkar som alla småpojkar har fått göra en bråckoperation förrutom Gustav. Jag hoppas dock att han slipper...
Linda: Är allt ok med LiaMie och hennes baby?
Molly i Skåne: Gud så duktigt av dig att orka pumpa så länge! Vilken kämpe du är! Jag måste erkänna att höll på att bryta ihop efter 2 månader och fick precis energi att fortsätta då lillen sög i sig de första millilitrarna.
Våra babysar är verkligen små mirakel som faktiskt inte hade funnits hos oss om vi inte hade den tillgången till sjukvård som vi har i sverige...
Gud så skönt att höra att Constantins operation gick bra, håller tummarna att han återhämtar sig bra också. Det är ju alltid lite oroligt tills man vet att de inte fått ifektioner eller något annat hemskt i samband med operationen.
Att Elias mår så bra är också skönt att höra.
Hoppas lilla Astrids förkylning släpper snart, hoppas att du har en näsfrida (eller annan snorsug) hemma de är super. G var ju fortfarande lite snorig när vi kom hem från Lund (drabbades av 2 jätteförkylningar på sjukhuset pga att personalen var sjuka).
Jag frågade ett antal läkare hur man skulle se det där med infektionskänsligheten, jag fick alltid olika svar... suck... Så jag vet fortfarande inte hur jag ska bete mig. Men lillen fick följa med på ett antal affärer igår (mitt på dagen). Så lite har jag nog släppt det Förresten var vi på BVC idag. Gissa vem som har sprängt 4 kg vallen!
Lilla Gustav är otroligt kelen av sig på kvällarna så nu svettas jag järnet då han bara kom till ro i bärsjalen (eller med bröstet i munnen)... ska nog gå ut på en svalkade promenad...
JessAnn grattis till lilla underverket!
Algot och Svante var den 7/8 hemma med hemsjukvård och mådde mycket bättre. Skulle vara mäkta förvånad om de inte är utskrivna vid detta laget. Har dock ej pratat med mor eller far sedan dess.
Suck fick något nåjryck mitt i natten och kan inte sova, så det finns inget bättre att göra än att gå in hit och förlänga listan lite
Constantin född 080115 bf 080417 (3 mån)
Elias född 080412 bf 080622 (2,5 mån)
Astrid född 080426 bf 080810 (3.5 mån)
Elin född 080422 bf 080802 (3.5 mån)
Gustav född 080509 bf 080802 (3 mån)
Ska på Lunds föräldrakurs på fredag, träffa BVC läkaren på mån och NEO i slutet av nästa vecka. Men har inte blivit kallad till NEO sköterskan ännu fast man ska bli det efter 2 v. efter utskrivning. G mår bra så jag orkar inte gnälla om det. Han har ju inte ens den utlovade kollikaktiga beteendet (bara duktigt kräkig). Blir tyvärr inte speciellt förvånad över att de "inte hinner" följa upp barnen efter plan. NEO läkaren ska man träffa 4 v efter utskrivning (och inte 6 v. efter) dessutom ska läkaren göra en summering av iva/neotiden till läkaren på BVC och det blir ju lite miss i tidschemat om man träffar NEO läkaren efter BVC läkaren. Suck, jag vill nog helst glömma tiden i Lund, strulet med dem verkar bara fortsätta. Tur att de har en så bra psykolog i alla fall som kan hjälpa en över traumat med deras bemötandet mot föräldrarna. Ska klaga lite på föräldrakursen om deras tidsplanering (ansvarig sjuksköterska håller i den).
Här är en till som är hur trött som helst och inte riktigt har ork till att hålla rent. Men med tanke på vad vi har gått igenom och att vi matar och tar hand om små spädbarn är det inte så konstigt att man är trött.
Maria kul att du också har hittat hit, Gustav saknar sin "gamla" rumskompis.
Jag hänger gärna på en fika, det hade varit jättekul att träffa alla efter allt vi varit med om...
Suck, precis som man tror att allt är perfekt med lillen så visar det sig att han på en vecka har minskat!? 5 g. Så nu har vi omvägning nästa vecka. Ska se till att få lägga honom på vågen imorgon på Neo också. Har sett till att han sover mera och att jag sköter mig så att jag får riktigt mycket mjölk. Vill ju inte bli tvingad att börja stödmata nu när han är 4 månader och äntligen helammar sedan en månad.
Min man fick ett samtal idag, de hade tydligen fel på vågen på BVC. Så det var inte alls säkert att han hade gått ner 5gram. Ska till neo imorgon och se hur mycket han väger (där vet jag i alla fall att de kallibrerar vågarna). Han hade "bara" gått upp 100 g veckan innan så om vågen stämmer verkar han plana ut i vikt kurvan occh det är ju inte bra. Men som sagt var vi ska se i morgon.
Molly: Jag håller med det var jättetrevligt med föräldrarutbildningen. Jag tror inte alls att det är så dumt att gå igenom den då man säkerligen behöver berarbeta vad som har hänt/händer. "Vanliga" föräldrar har svårt att förstå vad det innebär med en prematur.
Full av förhoppning: Jag sa till min BVC sköterska att jag ville vara med (i korrigerad åldersgrupp). De startar i Staffanstorp när barnet är ca 3 månader. Få se om vi hamnar i samma grupp igen
Var på NEO idag och blev "friskförklarad" det enda som nu är att vi ska hålla oss undan från förkylda människor. Äntligen kan man bete sig som normalt folk! Ska nog gå på baby(bacill)-kafé nästa vecka för att fira!
Och så vågen, BVC måste haft en trasig våg i ett par veckor för nu vägde han 4420g. Inte har han någon planande kurva inte...
Mimmsa67: Men gud så skönt att höra att han går upp så bra! Du får hällsa Mikaela och Mikael om du får tag på henne. Jag går ofta förbi deras hus men känner inte att det är riktigt läge att knacka på.
Det där med att glömma bort att äta var ganska lätt på Neo men nu när lillen äter mer mat så är jag konstant JÄTTEHUNGRIG och begriper inte hur jag skulle glömma bort det. Dessutom är mat (och kaktillgången) tillgången lättare när man kommit hem
Det där med friskförklarad antar att de menar att man ska se sitt barn som friskt och bete sig med barnet som man skulle göra med vilket barn som helst. Förrutom då att läkaren varnade om förkylningar. Gustav har ju klart sig utan syrgas i 2 månader nu och bör ju därför ha mycket bättre lungor.
Linda: Håller tummarna att Elias inte blir jätteförkyld. Hoppas att du har en näsfrida hemma om han skulle bli det.
Madde: Har man barn sedan innan så vet man tex hur man blandar smakprotiner, så lite proffs ska du nog se dig som!