• vejj

Fd vårmammor på neo...del 2

Hej!

Blev precis medlem och har aldrig gjort det här förr...hur gör man?

Jag är mamma till Valter (hej Madde!) som föddes den 7 april på samma neo som era små godingar. Känner alltså astrids, elias och elins mammor och delvis pappor. Kul att hitta er här! Madde har sagt till mig att gå med här för ett tag sedan, men jag har väl inte varit mogen för prat med andra prematurmammor förräns nu, vet inte riktigt varför. Nu känns det i alla fall jättekul att hitta er här!

• vejj

Förresten, det skulle vara jättekul att få komma med på fikan ni ska ha (om det inte är jättelångt borta).

Jessika 1 som ska ha fikan hos sig, du känner ju inte mig, men de som gör kanske kan intyga att jag är den jag är. Om ni inte förstått det - Jodli, det var Valter som låg på samma sal när Elin föddes och du och jag som sedan stod och pratade länge när ni flyttade in på R Mc D. Full av förväntan, det är Emblas mamma här. Kram

• vejj

Hej!

Jag kommer gärna på tisdag och jag tar med gurka, oliver och dressing.

Jag har flyttat tjugo mil nordost om Malmö, där jag bodde förut, så det blir en lång bilresa för mig fram och tillbaka. Men det är det värt att få träffa er och de små liven igen!! Jag ska lämna Embla på dagis på morgonen och sen sticker jag, så jag blir kanske lite senare än er andra då. Om inte min man kan lämna på dagis, ska försöka fixa det, för då kan jag köra tidigare. Hoppas jag kan slippa hämta på dagis i alla fall, annars lär det bli lite stressigt!

Min BVC-ssk har inte nämnt influensavaccin och jag har inte heller tänkt tanken förrän jag ser er diskussion. Kanske man borde göra... Ska till BVC idag och väga, spännande. Tror han väger 4,8 kg. Valter har haft ett par förkylningar och 38,0 i feber en gång. Storasyster har varit ordentligt sjuk m både virus och bakterier ett par ggr, men han har ändå klarat sig jättebra. Jag tycker som ni andra att det är jättesvårt att veta hur man ska tänka när det gäller infektionskänsligheten. Han verkar ha ett bra immunförsvar och jag helammar, samtidigt blir jag ju livrädd för RS-viruset.

Måste säga att det känns otroligt skönt och kul att jag äntligen tog mig in här och att få prata med er igen. Har nog velat distansera mig lite från neo/prematur-grejen fram tills nu, men nu känner jag inte så längre. Känns tvärtom oerhört värdefullt för både mig och Valter att ha kontakt med er och era små.

Krya på er och lycka till med vaccinet idag.

Är det någon som legat på neo i Malmö förresten? Vi var ju där den längsta tiden, från 2 maj till 17 juni.

Kram!

• vejj

Hej alla mammor! Tack för fikan i tisdags, det var så kul att träffa er igen och att träffa dig också Jessika1. Alla barnen var underbara när de modellade! Jag hoppas på att kunna vara med fler gånger, och få träffa några av er andra här också.

Molly- jobbigt att ni inte får vara ute när det är kallare än 5 grader. Håller med dig FaF, tur att vi har milda vintrar.

FaF hoppas du orkar med allt bakande och stressade och kan sova inatt! Lycka till!

Jag startade en tråd idag för att kolla om någon fått prematurt i Växjö, blir spännande att se om någon svarar.

Nu ska vi kolla på film och mysa i soffan. Storasyster är hos farmor och farfar så jag, mannen och lillemannen är hemma själva. Hoppas ni får en skön lördagkväll allihop. Kram

• vejj

Valters familj: tack för de uppmuntrande raderna om oss fantastiska kvinnor! Och jag vill också säga att jag uppskattar kontakten med alla er här, även om jag inte lyckas gå in och skriva här varje dag. Betyder mycket att ha kontakt mer er som delar samma upplevelse.

FaF: grattis till att dopet gick så bra! Härligt att ni fick en så lyckad dag. Var hittar jag fotona, på din sida? Vi kommer att ha en namngivningsceremoni för Valter så småningom, men vet inte när.

Jag har aldrig varit på Ullared, men ser fram emot att åka dit någon gång. Tror dock min man vägrar åka dit för han hatar mycket folk och affärer. Får åka dit med er någon gång, vore kul!!

Skulle jättegärna hänga med på nästa fika men det är kanske lite svårt med tanke på avståndet. Om det skulle bli den 20e kanske jag kan, men det är inte säkert.

Stackars Valbone och Albin, hälsa henne så gott om du har kontakt med henne Valters familj.

Jessika: härligt att höra att Gustav är så "duktig"! Det är alltid lika skönt och glädjande när det går bra för de små kämparna.

Vi var på bvc igår och Valter hade bara gått upp 20 gram på 10 dagar, så det var ju inte så bra. De 10 dagarna innan dess hade han bara gått upp 80 gram, så 100 gram på 20 dagar. Jag har fått börja amma igen varannan timme plus att han började med smakportioner igår. Får se hur det går...

Jodli: så Elin äter smakportioner? SKönt att det går bra! Är det någon mer som gör det här? Jag vet att Astrid smakat gröt och gillade det! Har det blivit någon mer gröt Valters familj?

Ha en skön kväll allihop, ska se om jag kan sätta mig hos bönderna nu. Såg det första gången förra veckan och gillade det!
    Godnatt o Kram

• vejj

Har ju inte lagt in Valters födelsedatum. Vet inte hur man gör så jag skriver det här. Är det någon (Valters familj kanske?) som kan hjälpa mig lägga det i trådstarten?

Valter född 080407 bf 080720 (3,5 mån)

• vejj

Nån mer som kollade på hem till gården (tror jag det är) idag? Några som fick en liten bebis som hamnade i kuvös. Usch, vad det väcker mycket minnen och känslor. Kan inte fatta att vi alla har gått igenom det här. Kan framför allt inte fatta att Valter har varit så liten och skör (fast stark!). Det känns så länge sedan.

Jodli- härligt med en bra läkare och med en "okstämpel"!

Vi ska till neoläkaren för första uppföljningen på länge den 19e, ska bli spännande. Känns också skönt att gå dit med tanke på Valters dåliga viktökning. Jessika frågade om han ökat i längd. Jag vet faktiskt inte, vi tog inte längd i tisdags vilket jag känner var en miss. Jag håller med Jessika om att hans dåliga ökning är lite oroande. Känner mig lite uppstressad av det men tänker samtidigt att om det inte blir bättre får jag sluta amma, och det är ju inte hela världen även om jag inte vill det, och då kommer det säkert att bli bättre.

FaF- hoppas du mår bättre idag din stackare! Det där är ju inte något jag ser fram emot att möta när amningen väl är över!

Mimmsa- härligt med stolta storasyskon!

Vi ska åka till Skåne efter lunch den 20e, kan inte komma iväg innan, så det blir svårt för mig att komma på fika. Tyvärr! Hoppas jag kan komma nästa gång det blir av.

Hoppas ni alla får en härlig helg!

• vejj

Efter ovanstående diskussioner har jag bestämt mig för att inte utsätta Valter för någon broccoli på burk! Har köpt palsternacka (färsk) idag, ska testa det snart. Potatis och majs går utmärkt och verkar uppskattas. Ska börja med gröt i veckan också, vilken gröt använder ni? Har ni gett burkarna med frukter, tex
    päron, äpple o katrinplommon, från 4 mån eller tycker ni det är för tidigt med så söta smaker?

FaF:Fina tårtor ! Härligt att du hade så kul på tjejfesten!

Jessika: Härligt att höra om ditt nya barnrum, rörande att ni äntligen får uppleva detta underbara att ha barn och få fixa för sina barn!!

Valter ligger på golvet och försöker fånga sina leksaker, går ganska bra. Nu gnuggar han mest ögonen dock, trött igen. Vi var på bvc idag och skulle få domen efter en veckas kämpande med amning varannan timme igen och första smakportionerna. Han hade gått upp 100 gram, vilket var helt godkänt. Skönt!! Nu väger han 4890 gram och är 57,5 cm. Nu ska vi prova om det funkar att amma var tredje timme, hoppas det. Tack för er omtanke här när jag berättade att han gått upp så dåligt i vikt.

Idag fick jag kontakt med en mamma som bor i samma område, som fick en flicka i v 26 för snart ett år sedan. Kul!

Vad ni är duktiga på att baka allihop, och pyssliga! Jag är helt imponerad. Bakar själv tårta en gång om året, när Embla fyller år. Och då är det ingen avancerad grej.

Jodli: kul att gå på babysång! Jag hörde talas idag om att kyrkan har det här och vill så gärna gå. Mamman jag berättade om ovan har gått dit med sin prematur, "fick lov" att göra det av doktorn. Jag tycker det är så svårt att veta med infektionskänsligheten. Men jodli du har ju gått dit och jag känner att jag också vill och att det känns ok att göra det. Någon annan som har tankar om detta eller vet vad "doktorn" tycker? Givetvis är det olika direktiv för olika barn, beroende på deras sjukdomshistoria, men någon allmän tanke kanske finns...

Nu ska vi gå och hämta storasyster på dagis! Ha det gott alla mammor.

• vejj

Hej!

Skrev ett långt inlägg häromdagen och sedan försvann det... Har inte orkat börja om igen förräns nu!

Tråkigt att höra om din kusin Vs familj. Hoppas att det går bra!! Förstår att det sätter igång en massa hos er igen! Tråkigt också att höra att Albin har det så jobbigt, stackars Valbone.

Så trist att inte komma på er fika! Blir så sugen när ni pratar om den! Men nästa gång kanske!

Ja visst är ens egna barn de allra vackraste som finns! Hemskt om det inte vore så! Men så klart tycker vi att alla bebisarna är fina! Och speciellt våra är alla mirakel och kämpar!

Vi ska till doktorn på neo i Växjö imorgon för första gången. Ska bli spännande att komma dit och skönt att få träffa en doktor igen och ställa alla frågor och få en "koll" på V. Han ska få RS-virus också. DOktorn hade ändrat sig om det, för innan har han sagt att V inte behöver RS-virus. Men nu ska han få det eftersom han är så tidigt född. Känns bra tycker jag. Hoppas han inte blir dålig bara för han är redan jättesnorig. Han klarar förkylningen jättebra dock,skönt.

Hur kommer det sig att ni började med smakisar alldeles "för tidigt", precis som vi har gjort? Har ni fått det rekommenderat från bvc? HÄrligt att alla ungarna verkar gilla maten! V har börjat med gröt nu också och det går verkligen hem! Idag fick storasyster smaka ärtpuren med rapsolja i och blev överförtjust. Sedan blev hon jättearg för att hon inte fick äta upp alltihop...!

Kul att gå på föräldraträff och träffa nytt folk Jessika. Vet hur det känns att vara nyinflyttad och mammaledig. Jag känner nästan ingen här och eftersom jag är omföderska får jag inte gå på föräldragrupp- trist. Lycka till med träffen och hoppas du hittar några trevliga mammor där!

Nu blir det potatissoppa och rostbröd här innan bolibompa börjar! Kram J

• vejj

så klart ska v inte få rs-virus, utan rs-vaccin!
    men det fattade ni nog att jag menade! ska snart "emla" v och bege oss till sjukhuset.

ja visst ska det bli mys med julljus- o stämning snart!

härligt m så bra viktuppgång mimmsa!

v är ledsen. måste gå!

• vejj

HOppas ni har det mysigt på fikat idag!

Vi beger oss snart till skåne över helgen. Ska bli spännande att åka tillbaka, vet inte hur det kommer att kännas. Ska bli kul i alla fall, att träffa alla kompisar igen. Vi ska sova på tre olika ställen - blir intensivt!

Vaccinationen gick bra igår. Jag gav en alvedon i förebyggande syfte vid läggdags, men märkte inget på honom och det hade nog egentligen inte behövts. Han är väldigt snorig fortfarande men ingen feber. Ja visst är det konstigt att de bedömer barnens behov så olika. Vi fick ju först besked att V inte skulle få synagis, sedan ändrade sig doktorn. Och tydligen visste de inte mycket om V så det var inte utifrån att V haft någon komplicerad historia (vilket han ju inte heller haft) utan bara baserat på att han är född v 25. Förstår om du blir frustrerad Valters familj. Vad som var superhärligt igår var att V fick med beröm godkänt av neonatalogen! Utvecklas precis som han ska, är som en fyramånaders bebis förutom mindre till storleken då. Följer dock sina kurvor bra. Hans hb var 138 så vi behöver ingen niferex längre, skönt! Han hade dessutom gått upp 318 gram och vuxit 2 cm på 8 dagar! Helt otroligt! Jag är så lycklig för det! Så nu väger han plötsligt 5,2 kg. Härligt!

HÄrligt att G var så "duktig" jämfört med de andra barnen Jessika!

V tog också flaska och bröst samtidigt när han fick medicinerna och det gick hur bra som helst. Vet att de säger att det kan bli svårare att ta bröstet då men vi märkte inte det. Lycka till Mimmsa!

Välkommen Mixmax! Ja man blir lite beroende av att gå in här. Säger jag som ändå inte lyckas skriva varje dag, men jag tänker på er varje dag! Och det är, som jag sagt innan, otroligt skönt att ha er här!

Ha en skön helg alla mammor! Kram

Svar på tråden Fd vårmammor på neo...del 2